TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.
Radosti
Reakce motoru a jeho výkony
Sladění pohonné jednotky s převodovkou
Nastavení podvozku
Ovladatelnost bez ohledu na kvalitu silnice
Provozní efektivita při běžné jízdě
Starosti
Vyšší pozice za volantem...
...v sedadle bez možnosti nastavit délku sedáku
Informační šum na trase kola - volant
Šílená cena příplatkových dílů od M Performance
9  /10

Nejmenší „eMko“ je se vší vážností považováno za plnohodnotného člena mnichovské divoké smečky, nicméně o čistotě jeho rodokmenu se dá celkem úspěšně polemizovat. Původní auto představené před čtyřmi lety sice dostalo jiný podvozek s lehkými kovanými hliníkovými rameny z větší M4, pod přední kapotou se však ukrýval přepracovaný a v jádru stále relativně obyčejný řadový šestiválec N55 převzatý z M135i.

TEST BMW 330i (G20): Umí být zase takové, jaké ho chcete mít?

TEST BMW 330i (G20): Umí být zase takové, jaké ho chcete mít?

Asi by se dalo namítnout, že doba unikátních (atmosférických) pohonných jednotek vyvíjených speciálně pro modely M je stejně dávno pryč. A nehádal bych se. Je. Podobně ale platí, že se mezi předními koly vrcholných aut od BMW pořád objevují specifické a poněkud jinak navrhované agregáty označené písmenem „S“ a právě ten v M2 jednoduše chyběl.

S výkonem 370 koní to samozřejmě nebylo pomalé auto. Dnes ale víme, že se svým temperamentem a dynamikou drželo kapku zpátky, respektive nenabídlo to nejlepší, co jiná vozidla oddělení M.

Těžko říci, jestli by za jiných okolností automobilce uvedený technický koktejl stačil ke spokojenosti a nechala by malé kupé v klidu dožít tak jak bylo postaveno. Je dost možné, že ano. Díky rozumné ceně se M2 prodávala skoro jako pověstné teplé housky a historicky patří mezi nejžádanější sportovní modely své značky. Do jejího osudu nicméně zasáhly přísnější emisní normy. A protože předělávat starší, navíc výběhový přeplňovaný třílitr nedávalo smysl, padlo snad to nejlepší možné rozhodnutí – namontovat do dvojky pohonnou jednotku S55 z BMW M3/M4, která už byla připravena kromě jiného i na filtr pevných částic.

BMW šokuje Frankfurt konceptem řady 4. Není těžké uhádnout, proč

BMW šokuje Frankfurt konceptem řady 4. Není těžké uhádnout, proč

Díky tomu tu dnes máme verzi Competition, kterou na první pohled od původní M2 rozeznáte třeba podle větších a hranatějších ledvinek, ostřeji řezaných linií předního nárazníku a dalších detailů, které v celkovém kontextu a s ohledem na zaměření auta vlastně nestojí za řeč. Jak jste ale z úvodní fotky určitě poznali, tento konkrétní stroj dostal více než jen sériový upgrade.

Karbon všude, kam se podíváš

Někomu to může připadat zvláštní, ale i pro vrcholné varianty M si lze objednat doplňky od hierarchicky níže postavené divize M Performance. Hodnotu všech vozů se samozřejmě snaží po všech stránkách pozvednout, výsledek ale může být vnímán různě. Nedivil bych se, kdyby spoustě z vás připadaly některé zde použité tovární tuningové díly zbytečně křiklavé, musím ale přiznat, že mi s výjimkou zadního křídla zase tolik nevadí.

BMW M8 oficiálně: Pokud chcete maximální zážitek, berte rovnou Competition

BMW M8 oficiálně: Pokud chcete maximální zážitek, berte rovnou Competition

Tedy, nechápejte mě špatně... Ani s karbonovým prknem na zádi se černá dvojka nezdá být ověšená jako vánoční stromeček fanatického konstruktéra F1. Menší potíž je akorát v tom, že tento typ aerodynamické výzdoby se naší proslulé scéně z mimoňských válek povedlo znevážit natolik, že budete dost možná čelit otravným dotazům, kde jste k ní přišli.

BMW pochopitelně po garážích nebastlí. Slibuje plnou funkčnost, tedy lepší přítlak zadní nápravy s jen minimálním zvýšením odporů a stejným způsobem jsou prezentovány i další příplatkové prvky. Otázkou ovšem je, jestli za to stojí. Pokud se vám líbí, nemáme tady co řešit, jdete do nich. Nic nezkazíte. Jen bych ty méně zorientované rád upozornil, že mnichovský vůz a jeho dodatkové dekorace nejsou z levného kraje.

Nové BMW X5 M a X6 M oficiálně: Competiton verze mají 625 koní, stovku dají za 3,8 s!

Nové BMW X5 M a X6 M oficiálně: Competiton verze mají 625 koní, stovku dají za 3,8 s!

Třeba drobné lízátko z uhlíkových vláken namontované pod předním nárazníkem vyjde na téměř čtyřicet tisíc korun, takže jeho poškození (což se u tohoto vozu někomu již povedlo a předpokládám, že to s ohledem na jeho výšku vůči obrubníkům nebylo ani moc těžké) docela zabolí. Postranní lamely před zadními koly? Skoro devětadvacet tisíc. Zmíněná kompozitní ozdoba na víku kufru. Pětaosmdesát tisíc.

Asi nejvíce mě v tomto balíčku zaujala kovaná devatenáctipalcová kola. Ani tak ne svým designem, i když nevypadají zle, jako spíše tím, že jsou v součtu o 3,2 kilogramu lehčí než ta sériově dodávaná. To se může zdát jako naprosto zanedbatelné číslo, nicméně kvůli fyzice, respektive něčemu, čemu říkáme moment setrvačnosti, to má ten samý účinek, jako byste z auta vyhodili 16 kg nepotřebné váhy. Nemluvě o menším gyroskopickém efektu dovolující autu snadněji zatáčet.

TEST BMW Z4 M40i: Konečně takové, jaké jsme ho vždycky chtěli!

TEST BMW Z4 M40i: Konečně takové, jaké jsme ho vždycky chtěli!

Dobře, ta úspora pořád není zásadní. Ale stačí se rozhlédnout v katalogu M Performance a zjistíte, že můžete mít z karbonu střechu, přední blatníky, kapotu nebo kryt zavazadlového prostoru. S homologací a vše asi o polovinu lehčí, než když jsou ocelové. V součtu tak lze ušetřit dalších zhruba 24 a s titanovým výfukem přes 30 kg. Háček, vlastně ve skutečnosti pořádný hák, kterým byste mohli harpunovat kytovce, vězí i tady v ceně. Nepátral jsem po částkách všech komponentů, snad vám ale budou jako příklad stačit ta kola. BMW si za ně účtuje 167.000 Kč.

Taky si myslím, že je to už trošičku přes čáru, čistě technicky jde ale o přesně ten typ úprav, které jdou M2 k pleti. Ono se to na první pohled možná nezdá, dvojka naživo působí jako více odrostlý RC model. Jenže ve skutečnosti váží jen o dvacet kilo méně než ekvivalentní a o dost větší kupé M4.

Nové BMW X6 oficiálně: Vrcholný motor V8 má 530 koní, ohromné ledvinky svítí!

Nové BMW X6 oficiálně: Vrcholný motor V8 má 530 koní, ohromné ledvinky svítí!

Nebo abych byl konkrétní. Bez euro-balastu má s dvouspojkovou převodovkou 1575 kg, a to je o nezanedbatelných šedesát kilo více než měla původní M2. Už proto by dieta malému kupé určitě prospěla. Obávám se ale, že permanentka do fitka a navrch i kompletní liposukce vás při snaze o redukci hmotnosti vyjde o dost levněji.

Úpravy interiéru verze Competition nepřekračují rámec změn zbytku auta. Najdete zde nové hezké červené startovací tlačítko, dále programovatelná tlačítka zkrácené volby sportovních módů M1 a M2 přesunutá na volant po vzoru jiných sesterských modelů, a především příplatková sedadla opět z M4.

TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

Mají výtečné boční vedení v oblasti beder, což je v základu asi tak všechno, co ve voze tohoto druhu skutečně potřebujete. Přesto mám pocit, že šlo pro řidiče udělat ještě o kousek více. Chápu, že ne každý vypadá jako zmenšený hroch nebo žirafa, jenže tyto sedáky jsou podle mě krátké i pro běžně vzrostlého člověka.

Že si to nemyslí pouze moje ve všech směrech hypertrofovaná maličkost, ale i pár dalších lidí, kteří křičeli o něco dříve, hlasitěji a jejich slovo mělo větší váhu, dokazuje kromě jiného třeba zbrusu nová X4 M Competition. Dostala v podstatě ty samé sedačky, nicméně již nabízí možnost manuálně prodloužit sedáky.

Vzácný homologační speciál BMW M3 GT E36 se předvedl na okruhu v Mostě

Vzácný homologační speciál BMW M3 GT E36 se předvedl na okruhu v Mostě

Samotná pozice za volantem by byla perfektní, kdybych mohl sedět ještě o takové tři nebo čtyři centimetry níž. To neříkám proto, že bych nad hlavou neměl dost místa. Je ho tam spousta. Každopádně u auta s takovým potenciálem chcete mít pozadí kvůli stabilní poloze co nejníž. Staré minimalistické skořepiny BMW Performance byly v tomto famózní.

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

včera | Vladimír Kadera | 11 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků