Velmi pružný motor
Skvělé brzdy
Solidně komfortní podvozek
Není prvoplánově zábavné
Nezáživný zvuk
8 /10
BMW řady 1, tedy to, které s generací F40 z roku 2019 přešlo z koncepce pohonu zadních kol na přední a skoro všem to bylo jedno, je tu v novém provedení, které je prakticky hloubkovým faceliftem, ale označuje se jako nová generace F70. Jedničce se změnil čumák, výbava, interiér vypadá jinak a přišla o íčka u názvů benzinových modelů. Na vrcholu stojí sportovní varianta M135 xDrive, která je stejně jako dříve ostrým hatchbackem typičtějšího střihu, tedy s pohonem převážně přední nápravy.
Kde se vzalo, tu se vzalo
BMW řady 1 F70 stojí na platformě UKL2, kterou sdílí s řadou 2 Gran Coupé, MPV řady 2 Active Tourer, Mini Countryman a mimo jiné i s dvojicí SUV X1 a X2. Tímto krokem se samozřejmě podařilo hodně ušetřit. První dvě generace měly pohon s tradiční koncepcí, kdy úplně první označovaná jako E8X měla vlastně čtyři varianty - hatchback, kupé, 1M a kabriolet. Druhá generace se nabízela jako třídveřový a pětidveřový hatchback.
Malá zadokolková platforma ale zcela nezmizela, používá se u řady 2 Coupé, jen je to modifikovaná platforma CLAR jako mají třeba řady 3 a 4, což dává dvoudveřové dvojce značnou technickou výhodu oproti předokolkové jedničce. Ta se tímto vlastně trochu propadla a vznikl takový mnichovský Volkswagen Golf, respektive je vhodnější srovnání s prémiovkou Audi A3.
BMW řady 1 je primárně evropské auto, jelikož sem míří přibližně 80 % produkce. Nejdůležitějšími trhy jsou Německo, Itálie, Španělsko a Velká Británie, přičemž z ostatních kontinentů je silné třeba Japonsko. Pro mnoho lidí je tohle to první BMW, vstupenka do mnichovské prémie za 760 tisíc, což bude pro mnoho zákazníků velmi lákavé, jelikož je ještě o kousek levnější než základní Audi A3 Sportback.
Co je nového?
Po změně koncepce je v BMW řady 1 více prostoru pro cestující, přičemž tato čtvrtá generace se natáhla o 42 mm na 4361 mm. Rozvor činí 2670 mm. Všechny světlomety jsou standardně diodové a na přání mohou mít adaptivní funkci. Mezi typické znaky BMW se řadí ledvinky v přední masce a Hofmeisterova křivka na C sloupku. Standardně se dodává paket černých lišt a sedmnáctky. Již tradiční paket M lze mít i pro základní motor, stojí 35.230 Kč a vedle agresivnějších nárazníků nasadí na auto osmnáctky. Novinkou je možnost dvoubarevného lakování, což znamená černou střechu za 9750 Kč.
Interiér je úplně jinak. Jedním z mála prvků z předchozí generace je klika dveří, jinak se měnilo skoro vše. Stejně jako u mnoha dalších vozů se odporoučela většina fyzických tlačítek. Funkce se přestahovaly do prohnutého displeje, který slouží jako infotainment a přístrojový štít a je jevištěm pro Operační systém 9, který je poněkud komplikovaný a na první pohled neintuitivní. S obsluhou ale pomohou nastavitelné karty nejpoužívanějších funkcí na hlavní obrazovce.
Jsou tu nová sedadla, přičemž naše verze M135 je má samozřejmě účelnější s vyššími bočnicemi, ale jsou více civilní než vyloženě sportovní a minimálně v oblasti stehen bych si je dokázal představit trochu radikálnější. Umístění nového ambientního osvětlení je bohužel největším přešlapem celého interiéru, protože v noci se odráží v čelním skle i ve zpětném bočním zrcátku.
Zavazadelník má v naší motorizaci 380 litrů, víko kufru lze volitelně ovládat pohybem nohy pod nárazníkem. M135 xDrive také v nové generaci může táhnout přívěs, což předtím nešlo. Maximální hmotnost brzděného přívěsu je 1300 kg.
Pokračování 2 / 3
Co to tady vrčí
Jelikož písmeno i už u BMW neoznačuje vstřikování benzinu, ale elektrický pohon, pomalu se z názvů spalovacích pohonných jednotek vytratí. Nyní jsou tedy názvy motorizací 116, 118d, 120, 120d a M135 xDrive. Pod kapotou testované verze najdete přeplňovaný dvoulitr s technologií TwinPower Turbo, který nabídne 221 kW (300 koní). Oproti předchozímu provedení je to o 6 koní méně, ale to není nic, co stojí za povšimnutí. Mezigeneračně se změnilo časování vačkových hřídelů, vstřikování i systém zapalování.
Zmíněný výkon máte na hraní od 5750 do 6500 otáček za minutu. Maximální točivý moment 400 N.m je k dispozici od 2000 do 4500 otáček. Distribuce výkonu a jeho křivka nijak extra nevyčnívá z řady, je to jednoduše další nasupený třísetkoňový čtyřválec a dynamický projev auta není něčím unikátním nebo zapamatovatelným. Neznamená to ale, že jde pomalé auto, stále umí stovku za 4,9 sekundy a jede 250 km/h. Bohužel nepříliš výrazný je za mě i zvukový projev, který je opět trochu zaměnitelný. A to je to jediná současná jednička s viditelnými koncovkami výfuku.
Co ovšem stojí za pozornost i za pochvalu je nová převodovka. Místo osmistupňové je tady sedmistupňová dvouspojka s pádly pod volantem. Pokud levé pádlo stisknete po dobu dvou sekund, dostanete na dalších deset maximum výkonu od všech komponentů, které s tím souvisí. V manuálním režimu řadí krásně rychle a v tom automatickém se změnou převodů příliš neváhá. Samozřejmě je k dispozici launch control pro nejrychlejší možný start z místa.
Výkon motoru jde primárně na přední kola doplněná o samosvorný diferenciál. Na ta zadní jde výkon přes rozvodovku, před kterou je elektronicky řízená spojka. Nicméně mít jen čtyřkolku a tři sta koní dnes očividně nestačí. Audi, Cupra i Volkswagen u svých vrcholných kompaktních sporťáků totiž nabízí takzvaný torque splitter, tedy dvojici spojek na zadní nápravě, která vám umožňuje třeba spustit režim driftování. A právě kvůli dominantní zadní nápravě byla předchozí generace řady 1 tak unikátní. Teď o to přišla, zatímco konkurence nelenila a tuhle lavičku zčásti zasedla.
Chraň bůh, nebudeme tady házet do jednoho pytle pohon zadních kol a torque splitter, jen je prostě fakt, že koncern Volkswagen našel berličku, jak pomoci svým vozům k velmi zábavným jízdním vlastnostem. Oproti tomu působí nová M135 xDrive spíše jako ten klasický hatchback než jako stroj na přetáčivou zábavu, která je dnes víc trendy než kdy dřív. K vyvolání přetáčivosti u M135 je vhodnější přenos hmotnosti nebo práce s brzdou, respektive mi přišlo jednodušší jí vyvolat již před zatáčkou než na výjezdu.
Čistě ve sportovní jízdě ale nová M135 neselhává. Naopak se hodí pochválit skvělý nástup brzd, které opravdu působí jako ve sportovním autě. Řízení také není špatné. Mezigeneračně se změnila geometrie nebo uložení stabilizátoru. Auto je také tužší. Při sportovní jízdě je v něm na první pohled všechno tak nějak správně - je to tuhé, motor dobře reaguje, skvěle to brzdí a příliš se to nenaklání.
Výhodou nové M135 je také přístupnost. Díky pružnému motoru a skvělým brzdám se umí báječně hýbat, zatímco vyšší míra gripu ve vás rychle vyvolá důvěru. Bez nedotáčivosti jste do zatáček vpuštěni v ohromujících rychlostech a adaptivní tlumiče se dokáží přizpůsobit povrchu silnice. Čistě po stránce efektivity a rychlosti vás tedy v žádném případě nezklame.
Jízdně je lepší než předchozí generace a je vidět, že s tím skutečně něco dělali. Nicméně čistě subjektivně musím uznat, že se s tou efektivitou nese i určitá chladnost. VW Golf R nebo Cupra Formentor jsou pro mě zábavnější auta. Zároveň i takový Hyundai i30 N s pohonem pouze předních kol působil sportovněji, i když to šlo na úkor některým omezením při každodenním použití. To se na něm ale po faceliftu výrazně zlepšilo!
Když už jsme u každodenního použití, tak s M135 xDrive to samozřejmě půjde bez problému. Ve volantu i v tlumičích si samozřejmě všimnete, že to není úplně běžné auto, třeba při trochu tvrdší jízdě na nezpevněném povrchu, ale není to zas tak velký kompromis. Spotřebu pak půjde uhlídat někde okolo osmi litrů, přičemž sportovní jízda může znamenat i dvojnásobek.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Základ je 1.358.500 Kč, takže jste s nějakými příplatky na 1,5 milionu. Okolo těchto částek se pohybuje i konkurence, třeba Audi S3 Sportback je za 1.346.900 Kč a Cupra Formentor VZ 333 stojí 1.309.900 Kč. Ve všech případech se na ten milion a půl dostanete s pár příplatky snadno. Výkonnější variantu jedničkové BMW nemá, takže takové Audi RS 3 můžete srovnat spíše s BMW M2.
BMW M135 xDrive rozhodně není špatné auto. Jen doručilo zcela jiný výsledek, než jaký od této značky očekáváte. Za mě je lepší sportovní auto zmíněné Audi S3 Sportback, které sice také nemá kdovíjak charakterní motor, ale jeho podvozkové komponenty vás dokáží více vtáhnout do děje. Navíc je k mání i jako sedan, a třeba takový Volkswagen Golf R si můžete koupit i jako kombíka Variant.
Jako okresková střela vás ale M135 xDrive v žádném případě nezklame. Budete s ním jezdit rychle a bude vás to bavit. Při každodenní jízdě vás naopak nebude štvát přílišná radikálnost. Jen se po té změně koncepce prostě vytratila unikátnost a konkurence mezitím nezaspala.
BMW M135 xDrive: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
760.500 Kč (116/ 1.5 90kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.358.500 Kč (M135 xDrive/ 2.0 221 kW) |
Technické údaje: BMW M135 xDrive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
94,6 mm • 82,0 mm
Nejvyšší výkon
221 kW (300 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 750 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 2 000 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
49 l
Hmotnost: provozní • celková
1 550 kg • 2 100 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 562 mm • 1 562 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 361 × 1 800 × 1 459 mm
Sériová výbava: aerodynamický paket, adaptivní LED světlomety, zadní spoiler, sportovní sedadla, reproduktory Harman Kardon, automatická klimatizace, BMW Operating System 9 s navigací, BMW Live Cockpit Plus s prohnutým displejem, adaptivní tlumiče, pohon všech kol xDrive, automatická převodovka Steptronic Sport s pádly pod volantem, sportovní brzdové systém, sportovní řízení, parkovací asistent s couvacím asistentem