Dojezd odpovídá tabulkovým údajům
Rychlé nabíjení AC i DC
Hodnotný vnitřek
Skvěle fungující asistenti a světla
Nešikovně řešená středová konzole
Nízko uložené sedáky vzadu
Umístění tlačítka silnější rekuperace
9 /10
Když se v roce 2017 objevila první generace X2, vypadalo to na celkem cynickou snahu zaplnit všechna doposud volná čísla v nabídce BMW v kombinaci s různými tvary karoserie. Vždyť dvojka má dnes a tady mnoho podob – kromě X-kompaktního crossoveru může být také čtyřdveřovým Gran Coupé, rodinným Active Tourerem nebo klasickým kupátkem, dostupným i jako plnotučné M. Ale z první X2 se vyklubalo velmi sympatické auto s příjemnými proporcemi do města i mimo něj, solidními jízdními vlastnostmi a zajímavým designem – například znakem BMW za zadními dveřmi v místech, kde linie oken naznačovala „Hoffmeisterovu hokejku“. Sympatický to odkaz za velmi stará BMW.
A jak je na tom novinka? Předně je o téměř dvacet centimetrů delší, čímž se přesunula do nejnabitější 4,5metrové kategorie. Získala také více než dva centimetry na rozvoru, stejně tak na rozchodu kol a v závislosti na verzi může být až o 6,4 centimetru vyšší, než předchůdce. Změnily se také proporce, zatímco stará X2 měla poměrně krátký zadní převis, zde máme za zadními koly mnohem více hmoty a výrazně splývavou záď.
Nevyrostla ale natolik, aby lezla do zelí větším sudým X modelům – dlouhá je 4554 mm, zatím co X4 má 4752 mm a X6 měří skoro pět metrů. Z hlediska designu je X2 a zvláště tato iX2 dost zajímavá, například přední světla s denním svícením v „čtyřokém“ designu trochu evokují pětkovou řadu generace E60. Zakrytovaná čelní maska s pětiúhelníkovými ledvinkami pak kupodivu vzhledem ke svým výplním nepůsobí rušivě, po vzoru dospělejších nových X může být dokonce podsvícená. Tento konkrétní exemplář má navíc M sportovní paket s exteriérovými doplňky typu zadního spoileru a mnoha tmavých prvků. Čistě osobně mi ale přijde, že BMW jde s designem této generace podobně jako u některých svých dalších vozů vstříc více asijskému vkusu, než evropskému.
Interiér: Kvalitní, ale se známým přešlapem
Když se pohodlně vyhoupnete do výše uložených sedadel, pohled na palubní desku vás rozhodně nepřekvapí, pokud jste již seděli v současné X1 nebo dvojce Active Tourer. Je totiž úplně stejný se všemi svými dobrými i horšími nápady. Zatímco u předchozí generace X2 jste se mohli spolehnout na tlačítka i kolečka – a nebylo jich málo – zde již podobně jako u mnoha dalších současných aut vládne doba digitální a displejová.
Před sebou tak máte zakřivený panel s dvěma obrazovkami digitálního přístrojového štítu a systému iDrive s jemným rozlišením. Dobře se čtou i na slunci. Infozábavní systém vám v základním pohledu nabízí dlaždice s důležitými funkcemi, k nejpoužívanějším prvkům typu audia, navigace a telefonu se pak dostanete skrze dotykové plošky nalevo od obrazovky. Je zde také ovládání klimatizace, naštěstí vždy na očích a po ruce ve spodní části displeje, navíc s dostatečně velkými piktogramy. Co je zajímavé – ofuk čelního a vyhřívání zadního skla svá skutečná tlačítka mají, a to uprostřed palubní desky vedle centrálního výdechu ventilace.
Palubní systém se ovládá z hlediska základních funkcí snadno a příjemně, doplňkové prvky jsou ale „naházeny“ celkem bez ladu a skladu v jednom z menu, jinak s tímto iDrivem není žádný problém. Snadno si zvyknete i na digitální přístrojový štít, který nabízí několik formátů zobrazení včetně navigační mapy.
Jednou z jeho zajímavých funkcí je zobrazení maximálního a minimálního možného dojezdu vzhledem k aktuálnímu stavu baterie. To se hodí v případě, kdy máte krátkodobě vyšší spotřebu a ukazatel dojezdu proto klesne více. Můžete tak z displeje snadno odečíst, co ještě auto zvládne, pokud budete mít dále cihlu na plynu, nebo pokud pojedete úsporně a plynule. Volant je nového typu, najdeme ho ve všech modernějších BMW od X1 až po velkou i7 – tlačítky na pravém ramenu ovládáte multimédia a přístrojový štít, na levém máte tempomat.
Šikovným nápadem je přihrádka s klipsnou na začátku středového tunelu, telefon (klidně obřích rozměrů) si sem připnete tak, aby nelétal ze strany na stranu a mohl se indukčně dobíjet. Držáky nápojů jsou u kolen posádky na předních sedadlech také hezky po ruce. Máme zde ale také dvoupatrovou „plovoucí“ středovou konzoli, k níž je stejně jako u X1 nebo Active Toureru poněkud horší přístup.
Zatímco horní patro slouží jako loketní opěrka a umožní vám pohodlnou obsluhu jízdních režimů nebo hlasitosti, když chcete něco uložit do té spodní, přes své vlastní stehno se sem dostanete velmi obtížně. Ze strany spolujezdce pak překáží nožka, na níž poměrně masivní výstupek horního patra spočívá. Na papíře to byla jistě myšlenka dobrá, ale u BMW asi zapomněli tento kus interiéru řádně vyzkoušet v reálných podmínkách.
Pojďme dozadu. Díky vykrojení zadní části opěradel předních sedadel je tu solidní množství místa pro kolena, i když sedáky jsou uloženy hodně nízko, takže si nelze dost dobře položit stehna. S místem nad hlavou by pak mohli mít problémy jedinci nad 180 cm. Posádka zde může využít dva USB-C porty, další dva jsou mimochodem vpředu. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40, což usnadní převoz delších předmětů.
Kufr s kapacitou 515 litrů zvládne i větší výlety ve více lidech, má půdorys pravidelných tvarů, do něhož nevystupují podběhy, a nakládací hranu v rovině s podlahou. Pod ní najdete překvapivě prostornou schránku na nabíjecí kabely a další předměty, které nechcete nechávat válet v zavazadelníku. Po sklopení opěradel téměř do roviny máte k dispozici solidních 1400 litrů, stěhování vám pak usnadní velký vstupní otvor do kufru. Rezervu zde nehledejte, X2/iX2 má vždy jen opravnou sadu.
Pokračování 2 / 3
Jízda: Takhle má fungovat elektromobil
Elektrický pohon eDrive 5. generace se v dvoumotorové iX2 eDrive30 skládá z předního a zadního elektromotoru, každý disponuje 140 kW a 247 N.m a dohromady při aktivaci režimu Boost pádlem pod volantem (a za efektního doprovodu ufo-zvuku z pera Hanse Zimmera) pošlou na kola až 230 kW a 497 N.m. To je solidní porce okamžitého a nepřerušovaného zátahu, který znamená dvoutunové hmotnosti navzdory zrychlení na stovku za 5,6 sekundy.
Síly je vždy dost, pružnost má silnější iX2 ukázkovou i ve vyšším tempu. Pohon se při práci s plynem nechová zbrkle, rozjezdy jsou hezky plynulé a pokud s pedálem balancujete, nehrozí cukání dopředu a dozadu. Baterie má velmi slušnou využitelnou kapacitu 64,8 kWh, tabulkově by měla umožňovat dojezd 417 až 449 kilometrů, což odpovídá realitě. Spotřeba se při běžném jezdění pohybuje od 15 do 17 kWh na sto kilometrů, s lehkou nohou na plynu a v méně členitém terénu se klidně můžete podívat i pod patnáct.
Nabíjení je možné až 130 kW – na 350kW stanici Ionity běželo při stavu baterie lehce přes 20 procent téměř plným tempem a při 50 procentech jelo stále velmi slušnými 80 kW. Stejně jako například u i5 má iX2 nejnovější verzi softwaru Max Performance Charging, který zaručuje plynule klesající nabíjecí křivku místo skokového snižování nabíjecího výkonu, což by mělo přinést o něco kratší dobu strávenou „krmením“ vozu.
Energii vám iX2 šetří rekuperací, která je při aktivaci režimu B možná až 60 kW. Škoda, že tlačítko režimu je poněkud nešikovně na středovém tunelu a ne na volantu, za jízdy se tu hůře hledá. Další úspory přináší standardně montované tepelné čerpadlo. Za jízdy si pak můžete všimnout (nastavitelné) inteligentní rekuperace, skrze níž auto pozná, kdy budete například odbočovat nebo vjíždíte do obce a začne samo více brzdit. Doma můžete nabíjet 11 kW a za příplatek 19.500 Kč pak 22 kW.
Pohonný systém je velmi působivý a auto se s ním neztratí ani v zatáčkách. S adaptivním odpružením (základní výbava) můžete krájet oblouky aniž by auto někam ujíždělo po předku nebo přetáčivě, při svižném svezení také oceníte dosti přirozený cit v brzdovém pedálu. Auto je také překvapivě pohodlné i na těchto příplatkových 20palcových kolech s pneu o rozměru 245/40, moc se nenaklání a dobře polyká nerovnosti.
Co lze jednoznačně doporučit – sadu asistentů Driving Assistant Professional za necelých 54 tisíc korun. Ta obsahuje adaptivní tempomat fungující v celé škále rychlostí, od nuly a popojíždění v kolonách, až po maximální možné tempo. Vedení v pruzích pracuje zcela spolehlivě a varování před kolizí není přecitlivělé. Je zde i má oblíbená funkce automatického couvání po trase, kterou jste přijeli, a to až na 50 metrů.
Chválit musíme i účinné a inteligentní adaptivní LED světlomety. Na palubě samozřejmě nyní nechybí ani inteligentní asistent rychlosti, tedy pípátko, které se ozve, pokud překročíte povolenou rychlost. Naštěstí má velmi diskrétní zvuk a dá se vypnout snad nejsnáze, co jsem zatím v jakémkoliv autě zažil. Stačí podržet tlačítko SET na tempomatu.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Důstojné a použitelné X
Dalo se čekat, že když se nám moc líbila iX1 se stejnou technikou, u iX2 to nebude jiné. Vzhled je samozřejmě individuální záležitost, někomu sedne více, jinému méně, ale důležité je, že pohon, nabíjení a obecně vše související s jízdou funguje na jedničku. Působivá je také digitální výbava ve formě moderního infotainmentu, konektivity i spolehlivých asistentů.
Z ergonomického hlediska se nepovedla plovoucí středová konzole, díky níž si vykloubíte ruku, vzadu pak moc nepotěší nízko položené sedáky – holt baterie pod podlahou. Když si vůz nenaložíte příplatkovou výbavou za 550 tisíc, jako je tomu v tomto případě, je základ vzhledem k fungování i zpracování za necelých 1,4 milionu velmi konkurenceschopný a jednomotorová verze za 1,1 milionu pak zavání velmi výhodnou koupí.
BMW iX2: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.107.600 Kč (iX2 eDrive20/150 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.384.500 Kč Kč (iX2 xDrive30/230 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.944.414 Kč (iX2 xDrive30/230 kW)
|
Technické údaje: BMW iX2
Rok • stupeň výbavy
2024 • xDrive30
Nejvyšší výkon
230 kW (313 koní)
Nejvyšší krouticí moment
494 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,6 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
525 l • 1 400 l
Hmotnost: provozní • celková
2 020 kg • 2 605 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 677 mm • 1 679 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 554 × 1 845 × 1 560 mm
Sériová výbava: Bezpečnostní šrouby kol, Ukazatel tlaku v pneumatikách, Sada na opravu pneumatik, Adaptivní M podvozek, Výstražný trojúhelník a lékárnička, Kotvicí body pro dětskou sedačku ISOFIX/i-Size na sedadle spolujezdce, Akustická ochrana chodců, BMW IconicSounds Electric, DAB tuner (digitální příjem rádia), Teleservices, BMW Legal Emergency Call, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional a další
Příplatková výbava: Vyhřívání volantu (5408 Kč), M Sportovní paket Pro (52.832 Kč), 20" M kola V-Spoke (17.602 Kč), M Sportovní paket (107.042 Kč), Elektricky ovládané tažné zařízení (27.092 Kč), BMW Individual střešní nosníky (8684 Kč), Panoramatické střešní okno (36.036 Kč), Protisluneční ochrana oken (12.194 Kč), Aktivní sedadla řidiče a spolujezdce (12.740 Kč), Nastavení sedadel elektrické s pamětí (23.036 Kč), Vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (10.842 Kč), Nabíjení Professional 22 kW (19.500 Kč), HiFi Harman/Kardon (17.602 Kč), Osobní eSim (8684 Kč), Paket Innovation (105.690 Kč), Driving Assistant Professional (53.664 Kč), Metalický lak Fire Red (25.480 Kč), Umělá kůže Veganza Atlas Grey/Smokey White (6786 Kč)