91
Fotogalerie

Test BMW i8: Elektřina vs. oheň

Kapitoly článku:


Elektřina vs. oheň

Za volantem BMW i8 jsem si hodně užil. Byl bych hanebný pokrytec, kdybych říkal něco jiného. Tohle BMW je velmi zajímavé a na okreskách neskutečně rychlé, aby bylo při běžné jízdě zase relativně úsporné. Protiklady se podařilo spojit, přesto bych tohle auto nechtěl.

Dlouho jsem přemýšlel, jak závěr nejlépe vyjádřit a nakonec jsem vymyslel následující (čímž se konečně dostanu k vysvětlení toho divného nadpisu). BMW i8 je jako elektrické topení (cože???). No opravdu, je to přesně tak.

_DSC0232.JPG_DSC0234.JPG

Srovnání tohoto hybridu s klasickou konkurencí je absolutně stejné, jak když srovnáte elektrický radiátor s krbem. Obě věci vás dokážou zahřát, ne-li přímo roztopit způsobem, že se nejraději zavřete do mrazáku, každé teplo je ale trochu jiné. Přesně o tom to je. BMW i8 je stejně sportovní, ale zároveň je jiné. A to je ten důvod, proč bych do něj teď nešel.

Jednou zřejmě přijde chvíle, kdy spalovací motory budou v menšině. Ať už kvůli nedostatku jednoduše dostupné ropy, nebo kvůli tomu, že si někdo osvícený v Bruselu vzpomene, že je potřeba zpřísnit normy a že musí okamžitě platit Euro 15. Pak bude ta správná chvíle pro BMW i8 a objektivně si nebudeme mít na co stěžovat.

_DSC0221.JPG_DSC0283.JPG

Jenže teď, teď ještě ta chvíle nenastala. A za stejné peníze jako i8 si můžete koupit třeba R8 4.2 FSI s poctivým benzinovým motorem. Ta nebude jezdit bezemisně a řekne si o více paliva. Ale koho to zajímá. Copak někdo řeší u auta s cenou od 3,4 milionu, jestli při ostrém tempu potřebuje 17 nebo 27 l/100 km? Neřeší.

Za volantem BMW i8 se mi (ani nevím proč) vybavily vzpomínky na krátkou projížďku ve Ferrari 458 Italia. Atmosférický osmiválec za hlavou, mechanický koncert, situace, kdy už motor tolik řval, že jsem podvědomě řadil, ale ještě jsem byl daleko od vrcholu. Tohle je sportovní jízda, jak se sluší a patří, takhle vypadá řidičské peklo, tohle je ten správný oheň. 

Verdikt 

BMW i8 je tak trochu instantní budoucnost plná elektřiny. Lehká, extrémně moderní, ale když to napíšu na plnou „pusu“, je to do jisté míry náhražka za emocemi našlapané klasické benzinové supersporty (stejně jako ta elektrická kamna). Líbí se vám taková vize? Pak budete z BMW i8 oprávněně nadšeni. Já ale jednoznačně volím přítomnost. Dokud to jde. Mám raději vůni hořícího dřeva v krbu.

Technické údaje: BMW i8

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 499 cm3
Vrtání • zdvih
82,0 mm • 94,5 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
170 kW (231 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 3 700 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,4 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
154 l
Objem palivové nádrže
30 l
Hmotnost: provozní • celková
1 485 kg • 1 855 kg
Prům. spotřeba: komb.
2,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 800 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 644 mm • 1 721 mm
Rozměr pneumatik
195/50 R20 vpředu, 215/45 R20 vzadu
Rozměry: délka × šířka × výška
4 689 × 1 942 × 1 293 mm

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud