Test BMW 750Li xDrive: Prohlídka mnichovské výkladní skříně

Až donedávna byl považován za nejluxusnější automobil na trhu Mercedes-Benz třídy S. Jenže teď tu je také nová generace sedmičkového BMW, na které si dali v Mnichově hodně záležet.
Test BMW 750Li xDrive: Prohlídka mnichovské výkladní skříně
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na pohled facelift
  2. Interiér: Teď si držte klobouky
  3. Laserová světla, Ovládání gesty, Surround View, Cabon Core, Podvozek
  4. Jak to všechno dohromady funguje?
  5. Závěr: Proč je nejhorší?, Verdikt, Technické údaje
  6. BMW 750Li xDrive: Fotogalerie

Technologie z blízka: Laserová světla 

Teď nastal ten správný čas se podívat trochu blíže na některé technologické speciality a laserová světla jsou rozhodně jednou z nich. Princip je už dnes celkem známý, takže jen ve stručnosti. Původem světla je laserový paprsek, který produkují laserové diody. Ten je směřován do fluorescenční vrstvy a ta jej rozptýlí. Výsledkem je bílé světlo. 

Tenhle test byl pro mě první praktickou zkušeností s těmito světlomety a musím říci, že z noční jízdy jsem byl vyloženě nadšený. Světlomety totiž svítí hodně daleko, oficiálně až 600 m, jejich světlo je vážně příjemné a navíc jde o adaptivní světla, která konstantně mění své nastavení. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Za laserová světla dáte přibližně osmdesát tisíc, nicméně jde o příplatek, který se rozhodně vyplatí. Fungují totiž výborně

Upřímně mne mrzí, že nemáme v redakci techniku, pomocí které by šlo natočit představení, jaké v noci tato světla předvádí. Tohle není nějaký laciný systém, který by se vypnul tři sekundy po té, když ze zatáčky vyjede protijedoucí automobil. Zde funguje všechno hned. Oba světlomety jsou ovládány nezávisle, takže například zatímco ten levý svítí více k zemi, aby neoslňoval ostatní, pravý vám osvítí celou krajnici několik stovek metrů dopředu.

Za tohle si BMW zaslouží opravdu pochvalu. Navíc příplatek za laserová světla je necelých 80 tisíc korun, což jsou v podstatě drobné. Za stejné peníze si u BMW můžete koupit třeba zadní konzolu nebo dva tablety pro zadní cestující a další podobné zbytečnosti.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ovládání gesty představuje další technologickou specialitu. Dvěma prsty například vypnete zvuk, točením ukazováčkem v prostoru zvýšíte nebo snížíte hlasitost

Technologie zblízka: Ovládání gesty

O tomto se mluvilo snad ještě více než o laserových světlometech. Ovládání gesty je zkrátka věc, která se zatím ještě moc v autech nevidí a je otázkou, zda se vůbec rozšíří. Systém samotný je ale celkem jednoduchý. Speciální čidlo rozpoznává pohyby vaší ruky a následně se „něco“ stane. 

Laserová světla BMW v prodeji na podzim. Později se dočkají další modely

Laserová světla BMW v prodeji na podzim. Později se dočkají další modely

Třeba kroužením ukazováčku zvýšíte (nebo naopak snížíte) hlasitost, máchnutím ukazováčkem a prostředníčkem do prostoru zvuk vypnete, můžete i přijímat a odmítat hovory a nebo si propojit nějaké gesto s konkrétní funkcí. 

Nejsem si jistý, jak moc to je praktické, ale je to extrémně efektní. Jakmile to někomu ukážete, bude valit tak moc oči, že si je div nevypíchne o volič automatické převodovky. Taková kouzla a čáry. Všichni si tuto novinku potřebují vyzkoušet. 

Je to něco nového, je to zajímavé, je to efektní, ovšem já si myslím, že zmáčknutí jednoho tlačítka místo mávání ukazováčkem nad voličem automatu je přece jen jednodušší. Nicméně se vsadím, že Gesture Control bude mít každá sedmička. Za prvé jde o efektní věc, za druhé je příplatek naprosto minimální. V ceníku našeho automobilu jsme ho našli za pět tisíc korun. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také soustava kamer umožňuje velká kouzla a čáry. Především si můžete virtuálně automobil otáčet dle libosti a prohlížet tak parkovací manévr ze všech úhlů

Surround View

Ještě jedno gesto jsme nezmínili. Je to palec spojený s ukazováčkem, jako kdybyste drželi třeba vlas. Tohle gesto můžete použít v momentě, kdy se aktivuje parkovací asistent a tedy i soustava kamer. Nicméně aniž byste cokoliv dělali, je parkování díky soustavě kamer dost zajímavé. Systém přepíná mezi různými kamerami tak, jak se to zrovna hodí. Couváte? Vidíte obraz zadní kamery. Popojíždíte vpřed? Automaticky se na obrazovce objeví obraz přední kamery. BMW ovšem zašlo ještě dále. 

Fototest BMW M3: Jednou nohou v problémech  

Fototest BMW M3: Jednou nohou v problémech  

Vy si při parkování můžete auto na obrazovce otáčet a sledovat svůj manévr ze všech možných úhlů. A přesně to se právě dělá za pomoci výše popsaného gesta. Chytíte imaginární 3D model a rukou ho prostě otočíte. Pak můžete sledovat vaše couvání třeba tak, že se na obrazovce koukáte na auto zepředu. 

Je to další nesmírně efektní věc, ale já se vám přiznám k tomu, co asi mnozí tuší. Stejně jsem vždy a všude raději používal zpětná zrcátka. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nebýt malinkatého štítku na B-sloupku, jednu z největších novinek ani nepoznáte. Základ karoserie obsahuje díly vyrobené z karbonem vyztuženého plastu. Sedmička si tuto technologii vypůjčila od modelů řady „i“

Technologie zblízka: Carbon Core

Dost možná to vůbec nejzajímavější na BMW řady 7 nové generace vlastně ani není na automobilu vůbec vidět. Nebýt malého štítku umístěného na prostředním sloupku, pravděpodobně byste nepoznali, že mnichovská automobilka aplikovala na svou vlajkovou loď technologii převzatou z modelů řady „i“. Pod označením Carbon Core se totiž ukrývá konstrukce karoserie obsahující díly vyrobené z plastů zesílených uhlíkovými vlákny. 

Cíl je naprosto jednoduchý - nižší hmotnost. Kromě karbonových dílů zde našly ve velkém uplatnění také hliníkové slitiny použité na podvozku, na menších detailech, na dveřích nebo na víku zavazadelníku. 

BMW i3 dostane delší dojezd a většího sourozence  

BMW i3 dostane delší dojezd a většího sourozence  

BMW uvádí úsporu hmotnosti 130 kg ve srovnání s předchozí generací, ovšem s tím, že na autě zároveň přibylo dost komfortní výbavy navíc. Že se tato nová technologie osvědčila, to naznačují prostá čísla. Zatímco testované BMW má v tabulkách zapsanou pohotovostní hmotnost 1990 kg, srovnatelný Mercedes-Benz třídy S v provedení S 500 L 4Matic je těžší o 80 kg. Mimochodem BMW slibuje rozložení hmotnosti v poměru 50/50. 

Technologie zblízka: Podvozek 

Ještě než vyrazíme na silnice, pár slov o podvozku, protože i ten stojí za pozornost. Standardem pro BMW řady 7 je vzduchové odpružení. To nabídne možnost zvednout vůz o 20 mm (při rychlostech do 35 km/h), v režimu Sport se světlá výška naopak o centimetr zmenší. 

Náš automobil dostal navíc příplatkový paket Executive Drive Pro, který do auta přinese  aktivní stabilizátory kombinované s nastavitelnými tlumiči. A aby toho nebylo málo, zadní náprava je řiditelná.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na pohled facelift
  2. Interiér: Teď si držte klobouky
  3. Laserová světla, Ovládání gesty, Surround View, Cabon Core, Podvozek
  4. Jak to všechno dohromady funguje?
  5. Závěr: Proč je nejhorší?, Verdikt, Technické údaje
  6. BMW 750Li xDrive: Fotogalerie
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků