TEST BMW 640d GT: Pokus o zkřížení se tentokrát povedl. A náramně!

Řada 6 GT se povýšila nejen číslovkou, ale celkovým provedením a smyslem svého bytí.
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Elegantní design
Sametové, silné a úsporné pohonné ústrojí
Stabilita a mrštnost
Praktičnost a prostornost
Starosti
Velké disky a run-flat pneumatiky tlučou na příčných nerovnostech
10  /10

Součástí modelové ofenzívy BMW nové doby je vůbec první řada 6 Gran Turismo. Ačkoli postoupila o jednu číslovku výš, jde o právoplatného nástupce 5 GT, kontroverzního crossoveru, který si dnes párkrát slovně vypůjčím ke srovnání.

Novinka opět staví z velké části na řadě 7, v dnešní době modulárních platforem je ovšem složité říci, jestli má blíže k pětce nebo sedmičce. Od luxusní limuzíny mu každopádně konstrukčně chybí karbonové výztuhy karoserie. Na trh přichází se stejným úkolem, jako předchůdce - nabídnout několik výhod rozdílných karoserií najednou. Jak se to podařilo tentokrát, jsem zkoušel s prostřední dieselovou motorizací.

Uberte z SUV a dostanete opravdového elegána

Jak jsem naznačil, vozy kategorie GT od BMW chtějí především kombinovat neslučitelné. Vyšší stavbu karoserie a posez mají z SUV, nabízí přístup do zavazadelníku podobný kombi a přitom jistotu a komfort velkého sedanu. Tedy, alespoň se o to snaží. Takový přístup může ve spoustě oblastí znamenat zajímavá řešení a opravdové výhody, ale designu zpravidla nesvědčí.

Pro mě jsou nejhezčí auta Gran Turisma, ovšem nikoli ta, která marketingově využívají tento populární název, ale skutečnými GT jsou. Dvoudveřové cesťáky, maximálně nízké, s extrémně dlouhou kapotou a ladnými liniemi. Jenže takové vozy na křížení z vysoka kašlou a dokazují tak, že na hodnotném a nadčasovém designu je nejlepší přímočarost.

Právě tak absolutně nepůsobila 5 GT. Byla nízká a zvláštně vysoká zároveň, překombinovaná. O to více osobně nechápu, jak je možné, že novinka se těžkopádnosti zbavila. Znát je snaha o více jednoduchosti, ladnosti a zbavení se tuposti SUV.

Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů zmenšila - nyní dosahuje 1538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.

Model 6 GT 5 sedan 5 kombi 5 GT (2009-2017)
Délka (mm) 5091 4936 4942 5004
Šířka (mm) 1902 1868 1868 1901
Výška (mm) 1538 1479 1498 1559
Rozvor (mm) 3070 2975 2975 3070
Objem zav. prostoru min/max (l) 610/1800 530/- 570/1700 500/1750

Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.

Bezchybný interiér?

BMW v posledních generacích řady sedm, pět či X3 ukazuje inovovaný přístup ke svým interiérům. Ve zkratce nabízí osvědčený koncept a přehlednost a konečně to spojuje s materiály nejvyšší kvality, s dojmem opravdového luxusu, citu pro detail a navrch nasazuje perfektní úroveň moderních technologií. Tady tomu není jinak, všechno je voňavé, měkoučké, příjemné a stylové. A to nebylo dříve samozřejmostí ani u těch nejdražších BMW.

Nejnovější verzi systému iDrive osobně označuji za nejlepší infotainment na současném automobilovém trhu, a to především pro jeho grafiku a uživatelskou přívětivost. Lze jej ovládat doteky, ale stále i skvělým kruhovým ovladačem. Soukromě si díky němu uvědomuji, že i přes to, že jsem součástí takzvané digitální generace, je mi při řízení bližší otáčení kolečkem, než hmatání na displej.

Ovládání gesty je pak zajímavým doplňkem. Kde kdo říká, že jde o zbytečný párty trik, ale já jsem se naučil intuitivně používat i toto. Skočí vám otravná reklama do nahlas puštěného rádia. Ve městském ruchu není nic jednoduššího než zamávat kruhovým pohybem ukazováčkem. Zvyká se na to fakt rychle!

Lze tak ovládat i kamerový systém s 360stupňovým vykreslováním obrazu. I ten považuji za vůbec nejpropracovanější. Obraz prostě virtuálně chytíte v prostoru a kroužíte kolem vozu - na plynulosti se jistě ještě zapracuje, ale už teď je to fascinující podívaná. Stejně jako, když chytnete za jedno z tlačítek pro nastavení sedadla a displej vám automaticky ukáže, co s ním můžete provést. Pár odporových drátků, které zapojíte k systému, a jaké parády to udělá!

První svezení s BMW X2: Tento dílek do bavorského puzzle nám dává smysl!

První svezení s BMW X2: Tento dílek do bavorského puzzle nám dává smysl!

Pryč ale od elektronických fičur, kterými je tohle auto nacpané. 6 GT ovšem nezklame ani v těch tradičních automobilových disciplínách. Posez za volantem je z pohledu seřízení volantu a výhledu špičkový. Sedí se trošku výš než v pětkové řadě, ale stále s nataženýma nohama, jak to má být.

Vzadu je podélného místa více než dost, na hlavu je lehce omezený. Byť bez výrazné rezervy, se svými průměrnými 190 centimetry se hlavou vejdu i bez krčení v sedadle. A ty polštářky na opěrkách - skvělé. Opěradla lze navíc polohovat, všechna vyhřívat a ventilovat.

Po jejich sklopení, což se děje elektronicky ze zavazadelníku, vznikne rovná ložná plocha o "stěhováckém" objemu 1800 litrů. Spolu s nízkou nakládací hranou a velkým otvorem po otevření víka hraje na praktičnost kombi ve stylovějším balení.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 59 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků
První jízda s ostrým Fordem Puma ST: Už jsme si potykali, zanechal hluboký dojem

Ford Puma ST

Český Ford přivezl prvních pár kousků ostrého modelu Puma ST. Měli jsme možnost se s jedním z nich projet a nyní se podělíme o první dojmy.

16.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 52 příspěvků