TEST BMW 640d GT: Pokus o zkřížení se tentokrát povedl. A náramně!

Řada 6 GT se povýšila nejen číslovkou, ale celkovým provedením a smyslem svého bytí.
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Elegantní design
Sametové, silné a úsporné pohonné ústrojí
Stabilita a mrštnost
Praktičnost a prostornost
Starosti
Velké disky a run-flat pneumatiky tlučou na příčných nerovnostech
10  /10
Pokračování testu
Fotogalerie49 fotografií
DSC05207.jpg DSC05202.jpg DSC05228.jpg

Součástí modelové ofenzívy BMW nové doby je vůbec první řada 6 Gran Turismo. Ačkoli postoupila o jednu číslovku výš, jde o právoplatného nástupce 5 GT, kontroverzního crossoveru, který si dnes párkrát slovně vypůjčím ke srovnání.

Novinka opět staví z velké části na řadě 7, v dnešní době modulárních platforem je ovšem složité říci, jestli má blíže k pětce nebo sedmičce. Od luxusní limuzíny mu každopádně konstrukčně chybí karbonové výztuhy karoserie. Na trh přichází se stejným úkolem, jako předchůdce - nabídnout několik výhod rozdílných karoserií najednou. Jak se to podařilo tentokrát, jsem zkoušel s prostřední dieselovou motorizací.

Uberte z SUV a dostanete opravdového elegána

Jak jsem naznačil, vozy kategorie GT od BMW chtějí především kombinovat neslučitelné. Vyšší stavbu karoserie a posez mají z SUV, nabízí přístup do zavazadelníku podobný kombi a přitom jistotu a komfort velkého sedanu. Tedy, alespoň se o to snaží. Takový přístup může ve spoustě oblastí znamenat zajímavá řešení a opravdové výhody, ale designu zpravidla nesvědčí.

Pro mě jsou nejhezčí auta Gran Turisma, ovšem nikoli ta, která marketingově využívají tento populární název, ale skutečnými GT jsou. Dvoudveřové cesťáky, maximálně nízké, s extrémně dlouhou kapotou a ladnými liniemi. Jenže takové vozy na křížení z vysoka kašlou a dokazují tak, že na hodnotném a nadčasovém designu je nejlepší přímočarost.

Právě tak absolutně nepůsobila 5 GT. Byla nízká a zvláštně vysoká zároveň, překombinovaná. O to více osobně nechápu, jak je možné, že novinka se těžkopádnosti zbavila. Znát je snaha o více jednoduchosti, ladnosti a zbavení se tuposti SUV.

Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů zmenšila - nyní dosahuje 1538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.

Model 6 GT 5 sedan 5 kombi 5 GT (2009-2017)
Délka (mm) 5091 4936 4942 5004
Šířka (mm) 1902 1868 1868 1901
Výška (mm) 1538 1479 1498 1559
Rozvor (mm) 3070 2975 2975 3070
Objem zav. prostoru min/max (l) 610/1800 530/- 570/1700 500/1750

Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.

Bezchybný interiér?

BMW v posledních generacích řady sedm, pět či X3 ukazuje inovovaný přístup ke svým interiérům. Ve zkratce nabízí osvědčený koncept a přehlednost a konečně to spojuje s materiály nejvyšší kvality, s dojmem opravdového luxusu, citu pro detail a navrch nasazuje perfektní úroveň moderních technologií. Tady tomu není jinak, všechno je voňavé, měkoučké, příjemné a stylové. A to nebylo dříve samozřejmostí ani u těch nejdražších BMW.

Nejnovější verzi systému iDrive osobně označuji za nejlepší infotainment na současném automobilovém trhu, a to především pro jeho grafiku a uživatelskou přívětivost. Lze jej ovládat doteky, ale stále i skvělým kruhovým ovladačem. Soukromě si díky němu uvědomuji, že i přes to, že jsem součástí takzvané digitální generace, je mi při řízení bližší otáčení kolečkem, než hmatání na displej.

Ovládání gesty je pak zajímavým doplňkem. Kde kdo říká, že jde o zbytečný párty trik, ale já jsem se naučil intuitivně používat i toto. Skočí vám otravná reklama do nahlas puštěného rádia. Ve městském ruchu není nic jednoduššího než zamávat kruhovým pohybem ukazováčkem. Zvyká se na to fakt rychle!

Lze tak ovládat i kamerový systém s 360stupňovým vykreslováním obrazu. I ten považuji za vůbec nejpropracovanější. Obraz prostě virtuálně chytíte v prostoru a kroužíte kolem vozu - na plynulosti se jistě ještě zapracuje, ale už teď je to fascinující podívaná. Stejně jako, když chytnete za jedno z tlačítek pro nastavení sedadla a displej vám automaticky ukáže, co s ním můžete provést. Pár odporových drátků, které zapojíte k systému, a jaké parády to udělá!

První svezení s BMW X2: Tento dílek do bavorského puzzle nám dává smysl!

První svezení s BMW X2: Tento dílek do bavorského puzzle nám dává smysl!

Pryč ale od elektronických fičur, kterými je tohle auto nacpané. 6 GT ovšem nezklame ani v těch tradičních automobilových disciplínách. Posez za volantem je z pohledu seřízení volantu a výhledu špičkový. Sedí se trošku výš než v pětkové řadě, ale stále s nataženýma nohama, jak to má být.

Vzadu je podélného místa více než dost, na hlavu je lehce omezený. Byť bez výrazné rezervy, se svými průměrnými 190 centimetry se hlavou vejdu i bez krčení v sedadle. A ty polštářky na opěrkách - skvělé. Opěradla lze navíc polohovat, všechna vyhřívat a ventilovat.

Po jejich sklopení, což se děje elektronicky ze zavazadelníku, vznikne rovná ložná plocha o "stěhováckém" objemu 1800 litrů. Spolu s nízkou nakládací hranou a velkým otvorem po otevření víka hraje na praktičnost kombi ve stylovějším balení.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků