Závěr hned na úvod: nepomohl. Na druhou stranu rozhodně nelze říci, že by tento vůz neměl čím oslovit…
Kapitoly článku:
Novoty?
Snahy reformovat vnímání velkého luxusního vozu z konvenční podoby tříprostorového, čtyřdveřového sedanu nejsou rozhodně ničím novým a sporadicky se vinou vývojem automobilu (minimálně) v průběhu celé druhé poloviny dvacátého století. Ať už si o současné, svým způsobem zvrhlé době crossoverů myslíme cokoli, tendence adaptovat luxusní automobil do podoby praktičtějšího celku nacházíme průběžně, jen pro příklad vzpomeňme třeba Renault 30 TS (1975) nebo Opel Signum (2003).
BMW 535d Gran Turismo xDrive po faceliftu
Většina z těchto vozů za očekáváními svých tvůrců zaostala, nicméně překotné snahy velkovýrobců o zaplňování i těch nejmenších skulin na trhu, a to často i za cenu opouštění všech ideálů, otevřely stavidla i těm nejneuvěřitelnějším projektům. A právě z tohoto podhoubí vznikl také automobil, který jsme si tentokrát důkladně proklepli v redakčním testu.
Na jaře roku 2009, kdy se ještě vesele prodávalo BMW 5 E60/61, bylo představeno zjevení jménem BMW 5 GT (F07), tedy Gran Turismo. Stalo se nejvýraznější kuriozitou v nabídce mnichovské automobilky, kterou zůstává i nyní, pět let po své premiéře. Je to naprostý atyp. Včleněn byl sice do řady 5, nicméně s výběhovou řadou E60/61 toho neměl společného vůbec nic a nová generace F10 tehdy teprve hoblovala své testovací kilometry.
Reformátor nastupuje
V BMW 5 GT vzniknul podivný koktejl různorodých vlastností, jenž měl skloubit přednosti kombíků 5 Touring s vyšším posezem SAV (tehdy BMW X5) a komfortem sedmičky (F01) z poloviny roku 2008. Při svém úvodu do sfér sériové produkce mělo BMW 5 GT shodnou nabídku pohonných jednotek jako BMW řady 7, přičemž i jeho podvozek byl prakticky kompletně převzat ze „sedmičky“. Regulérní nová řada 5 (F10) přišla až na konci roku 2009.
Řadový šestiválec 3,0 l, podivná karoserie a pohon všech kol xDrive
Svoji přímou návaznost na techniku reprezentačního sedanu BMW řady 7 naznačila také přítomnost nové, osmistupňové samočinné převodovky ZF, představené v 760i a instalované jako standardní výbava k verzím BMW 5 GT 535i, 550i a 530d bez manuálně řazené alternativy. Je třeba dodat, že vozy BMW 5 Gran Turismo byly v době své premiéry k dispozici výhradně s pohonem kol zadní nápravy (pohon xDrive se do 5 GT dostal až později). Většina karosářských dílů včetně dveří je vyrobena z hliníku, 5 GT je ale i přesto velmi těžkým vozem.
„Pětka“ GT budila zájem už kombinací své rozložité karoserie a výklopné zadní stěny Dual Tailgate, jejíž systém připomínal pověstný TwinDoor dvojkové Škody Superb. Záď tedy bylo možno otevírat dvoustupňově, buď menší, plechový díl samostatně, nebo celou záď včetně okna jako celek. S ohledem na systémové odlišnosti obou soustav a velmi podobnou dobu vzniku je však třeba jednoznačně rozptýlit spekulace o tom, že by u BMW od automobilky Škoda v tomto ohledu jakkoli opisovali.
V průběhu let se nabídka verzí modelové řady BMW 5 Gran Turismo rozšiřovala. První větší modernizace ale řadu BMW 5 GT zasáhla až na jaře roku 2013, kdy byla kompletní řada BMW 5 podrobena faceliftu.
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali nejnovější provedení BMW řady F07 s cílem zjistit, do jaké míry se jí facelift z loňského jara dotknul. Zvolili jsme jedno z nejdražších provedení BMW 535d Gran Turismo xDrive, jež je s aktuální cenovkou začínající na 1 737 500 Kč po zážehových verzích 550i Gran Turismo a 550i Gran Turismo xDrive nejdražším a nejvýkonnějším provedením celé řady.
A jak už tomu u podobných zkušebních vozů bývá, šlo o automobil doplněný celou řadou prvků příplatkové výbavy, jež v celkovém úhrnu cenu vozu na snímcích zvýšila až na 2 329 507 Kč. Za tímto navýšením stojí zejména hnědé lakování Marrakesh z programu BMW Individual (+ 73 707 Kč), nastavitelná tuhost tlumičů (+ 33 375 Kč), dovírání bočních dveří Soft Close (+ 16 425 Kč), elektricky všestranně stavitelná komfortní přední sedadla (+ 58 025 Kč), adaptivní světlomety složené výhradně z LED (+ 51 100 Kč), navigační soustava Professional (+ 66 500 Kč), Surround View se soustavou postranních kamer (+ 19 000 Kč), paket Luxury Line (+ 102 700 Kč), digitální přístrojový štít (+ 15 400 Kč) nebo sada Advantage (+29 950 Kč).
BMW GT 535d xDrive |
Rok výroby | 2014 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 2320 507 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 1247 500 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, DTC, BA, HDC, Auto Hold |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 4x, aut. |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | kůže |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, el., s pamětí |
Stavitelná bederní opěra | Ano, el. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně, el. |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., čtyřzónová |
Autorádio | CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ano |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ne, adaptivní LED |
Denní svícení | Ano |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, vpředu i vzadu, 5x kamera |
Start/stop systém | Ano |
Metalíza | Ano |