Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohl…?

Závěr hned na úvod: nepomohl. Na druhou stranu rozhodně nelze říci, že by tento vůz neměl čím oslovit…
Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohl…?
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Startujeme

Motor naskakuje po krátkém stisku tlačítka okamžitě a při teplotách vnějšího prostředí kolem nuly bez žhavení. Od prostoru pro posádku je velmi dobře izolován jak po stránce akustické, tak v ohledu vibrací. Zvenčí nijak příjemný zvuk nemá (a to i přesto, že je to pořád řadový šestiválec!), nicméně ve vyšších otáčkách se do interiéru promítá příjemným a plným témbrem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Multimediální soustava má sice stále drobné, ale obtížné chybičky, ale nabízí vynikající zobrazování a třeba při výpočtu trasy navigace je velmi rychlá

Prokluz měniče momentu je i zastudena mírný, ale zase výraznější než třeba u vozu Mercedes-Benz E 350 CDI, takže parkování v kopci není nepříjemné. Osmistupňová samočinná převodovka je s charakteristikou motoru znamenitě sladěna. Řadí rychle a bez jakýchkoli rázů a v případě potřeby náhlého intenzivního zrychlení reaguje bleskově, ale přesto racionálně. Ve změti převodů vždy zasune přesně ten, který situaci nejlépe odpovídá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Proklikat se lze i k uživatelské příručce, vše je v češtině

BMW 5 GT nabízí hned pět jízdních režimů, mezi nimiž lze vybírat tlačítky vlevo od voliče převodovky. Jak už jsme z vozů BMW zvyklí, v závislosti na zvoleném režimu se mění vzhled přístrojového štítu a paleta nabízených informací. Krajní režimy Eco Pro a Sport+ lze částečně upravovat podle aktuálních požadavků a provozních podmínek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Otočný ovladač lze pro některé úkony používat i jako touchpad

Hned pět jízdních režimů…

Za základní a výchozí je považován režim Comfort (v porovnání s režimem Comfort+ jsme žádné rozdíly nezaznamenali), v něm je ale vůz snad až příliš komfortní (rozuměj houpavý). Za optimální pro běžnou jízdu jsme považovali režim Sport, v němž podvozek příjemně ztuhne (přesto by mohl být ještě tužší), stejně jako řízení, které nabídne přesnější kontakt řidiče s vozovkou pod předními koly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jízdních režimů je k dispozici hned pět, ale v praxi budete používat zřejmě hlavně Sport

Pro běžné ježdění je vhodné v režimu Sport omezit sportovní nastavení pouze na podvozek, jinak motor drží vyšší otáčky, což se na delších cestách promítne do spotřeby paliva a akustického komfortu. Pouze při pomalé jízdě nebo manévrování se jako vhodnější jeví Comfort s měkčím řízením.

Samostatnou kapitolou je „ekologický“ mód Eco Pro. Po jeho aktivaci se namísto otáčkoměru v přístrojovém štítu objeví ohromný ekonoměr, který vám ale ve skutečnost vlastně jen říká, jak moc máte sešlápnutý plyn, nebo brzdu. Zároveň zmizí cejchování tachometru nad 120 km/h. Samozřejmě i v tomto režimu auto pojede rychleji, ale systém vás za překročení hranice 120 km/h bude kárat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jako optimální jsme považovali režim Sport bez sportovního řízení motoru, nicméně přístrojový štít je v něm opravdu přinejmenším divný...

Nebereme-li v potaz jinou grafiku přístrojového štítu, spočívá nejvýznamnější rozdíl mezi režimy Eco Pro a Comfort v převodovce. Při jízdě z kopce se pouze v případě Eco Pro odpojí pohonná jednotka od kol, takže jedete na „volnoběh“. Možnost zajímavá, ale poněkud paradoxní: pro maximálně hospodárný režim je přeci vhodnější brzdit motorem, kdy lze navíc v případě soustavy EfficientDynamics účinněji rekuperovat pohybovou energii…

Rychlý tank

Motor dosahuje nejvyššího výkonu poměrně vysoko a s chutí se nechá točit přes 5 000 ot./min. Tak vysoko ale zpravidla motor točit nebudete muset, je ho zkrátka k dispozici dostatek prakticky v jakýchkoli otáčkách. Akcelerace tohoto mohutného a těžkého vozu je výborná, motor táhne impozantním způsobem. Ať jedete 30 km/h, nebo 150 km/h, když prošlápnete plyn k podlaze, dostaví se prakticky stejně intenzivní zrychlení.

Podvozek účinně filtruje drobné nerovnosti a i v kombinaci s devatenáctipalcovými ráfky nabízí dostatečně komfortní cestování. Ostré výmoly a rolety, jež jsou bohužel koloritem většiny našich cest, ale vozu příliš nesvědčí, zaznamenali jsme dokonce tendence zadních kol v některých případech odskakovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na kvalitních vozovkách umí být toto auto opravdu hodně rychlé...

Stabilita jízdy je příkladná jak v přímém směru, tak i při průjezdech zatáčkami, kdy se vůz chová až do ztráty adheze prakticky neutrálně. Řízení je přesné a dobře izolované od rázů z vozovky, citlivost na boční vítr je neznatelná a brzdy s masivními kotouči a třmeny mají citlivě odladěný nástup a vozu zajišťují potřebné zpomalení za každé situace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toto auto ale k vysloveně rychlé jízdě serpentinami rozhodně nesvádí. V každé zatáčce je znát vysoká hmotnost vozu, která vás i přes kvalitní pneumatiky a dobře odladěné závěsy kol táhne ven. Při jízdě na hranici adheze (zásahy ESP lze jen omezit, nikoli zcela odpojit) pohon všech kol xDrive mírně přispívá k pocitu větší jistoty, ovšem i tentokrát se nám potvrdilo, že xDrive vždy upřednostňuje náhon zadních kol. Díky tomu ale vůz nepostrádá charakteristiku vyhledávanou zastánci zadního pohonu.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 30 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 152 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 85 příspěvků