Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohl…?

Závěr hned na úvod: nepomohl. Na druhou stranu rozhodně nelze říci, že by tento vůz neměl čím oslovit…
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Novoty?

Snahy reformovat vnímání velkého luxusního vozu z konvenční podoby tříprostorového, čtyřdveřového sedanu nejsou rozhodně ničím novým a sporadicky se vinou vývojem automobilu (minimálně) v průběhu celé druhé poloviny dvacátého století. Ať už si o současné, svým způsobem zvrhlé době crossoverů myslíme cokoli, tendence adaptovat luxusní automobil do podoby praktičtějšího celku nacházíme průběžně, jen pro příklad vzpomeňme třeba Renault 30 TS (1975) nebo Opel Signum (2003).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 535d Gran Turismo xDrive po faceliftu

Většina z těchto vozů za očekáváními svých tvůrců zaostala, nicméně překotné snahy velkovýrobců o zaplňování i těch nejmenších skulin na trhu, a to často i za cenu opouštění všech ideálů, otevřely stavidla i těm nejneuvěřitelnějším projektům. A právě z tohoto podhoubí vznikl také automobil, který jsme si tentokrát důkladně proklepli v redakčním testu.

BMW 5 GT oficiálně: mutant útočí

BMW 5 GT oficiálně: mutant útočí

Na jaře roku 2009, kdy se ještě vesele prodávalo BMW 5 E60/61, bylo představeno zjevení jménem BMW 5 GT (F07), tedy Gran Turismo. Stalo se nejvýraznější kuriozitou v nabídce mnichovské automobilky, kterou zůstává i nyní, pět let po své premiéře. Je to naprostý atyp. Včleněn byl sice do řady 5, nicméně s výběhovou řadou E60/61 toho neměl společného vůbec nic a nová generace F10 tehdy teprve hoblovala své testovací kilometry.

Reformátor nastupuje

V BMW 5 GT vzniknul podivný koktejl různorodých vlastností, jenž měl skloubit přednosti kombíků 5 Touring s vyšším posezem SAV (tehdy BMW X5) a komfortem sedmičky (F01) z poloviny roku 2008. Při svém úvodu do sfér sériové produkce mělo BMW 5 GT shodnou nabídku pohonných jednotek jako BMW řady 7, přičemž i jeho podvozek byl prakticky kompletně převzat ze „sedmičky“. Regulérní nová řada 5 (F10) přišla až na konci roku 2009.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řadový šestiválec 3,0 l, podivná karoserie a pohon všech kol xDrive

Svoji přímou návaznost na techniku reprezentačního sedanu BMW řady 7 naznačila také přítomnost nové, osmistupňové samočinné převodovky ZF, představené v 760i a instalované jako standardní výbava k verzím BMW 5 GT 535i, 550i a 530d bez manuálně řazené alternativy. Je třeba dodat, že vozy BMW 5 Gran Turismo byly v době své premiéry k dispozici výhradně s pohonem kol zadní nápravy (pohon xDrive se do 5 GT dostal až později). Většina karosářských dílů včetně dveří je vyrobena z hliníku, 5 GT je ale i přesto velmi těžkým vozem.

Facelift řady 5: decentní změny a Competition Package

Facelift řady 5: decentní změny a Competition Package

„Pětka“ GT budila zájem už kombinací své rozložité karoserie a výklopné zadní stěny Dual Tailgate, jejíž systém připomínal pověstný TwinDoor dvojkové Škody Superb. Záď tedy bylo možno otevírat dvoustupňově, buď menší, plechový díl samostatně, nebo celou záď včetně okna jako celek. S ohledem na systémové odlišnosti obou soustav a velmi podobnou dobu vzniku je však třeba jednoznačně rozptýlit spekulace o tom, že by u BMW od automobilky Škoda v tomto ohledu jakkoli opisovali.

V průběhu let se nabídka verzí modelové řady BMW 5 Gran Turismo rozšiřovala. První větší modernizace ale řadu BMW 5 GT zasáhla až na jaře roku 2013, kdy byla kompletní řada BMW 5 podrobena faceliftu.

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali nejnovější provedení BMW řady F07 s cílem zjistit, do jaké míry se jí facelift z loňského jara dotknul. Zvolili jsme jedno z nejdražších provedení BMW 535d Gran Turismo xDrive, jež je s aktuální cenovkou začínající na 1 737 500 Kč po zážehových verzích 550i Gran Turismo a 550i Gran Turismo xDrive nejdražším a nejvýkonnějším provedením celé řady.

A jak už tomu u podobných zkušebních vozů bývá, šlo o automobil doplněný celou řadou prvků příplatkové výbavy, jež v celkovém úhrnu cenu vozu na snímcích zvýšila až na 2 329 507 Kč. Za tímto navýšením stojí zejména hnědé lakování Marrakesh z programu BMW Individual (+ 73 707 Kč), nastavitelná tuhost tlumičů (+ 33 375 Kč), dovírání bočních dveří Soft Close (+ 16 425 Kč), elektricky všestranně stavitelná komfortní přední sedadla (+ 58 025 Kč), adaptivní světlomety složené výhradně z LED (+ 51 100 Kč), navigační soustava Professional (+ 66 500 Kč), Surround View se soustavou postranních kamer (+ 19 000 Kč), paket Luxury Line (+ 102 700 Kč), digitální přístrojový štít (+ 15 400 Kč) nebo sada Advantage (+29 950 Kč).

BMW GT 535d xDrive
Rok výroby2014
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)2320 507 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)1247 500 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, DTC, BA, HDC, Auto Hold
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněníkůže
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno, el., s pamětí
Stavitelná bederní opěraAno, el.
Stavitelný volantAno, výškově i podélně, el.
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., čtyřzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyNe, adaptivní LED
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaAno
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu, 5x kamera
Start/stop systémAno
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

bazar

BMW X3 2
Rok výroby: 2005
Stav: 278 341 km
Cena: 172 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2012
Stav: 145 339 km
Cena: 300 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2016
Stav: 6 835 km
Cena: 830 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2007
Stav: 190 835 km
Cena: 156 000 Kč
BMW 3 3
Rok výroby: 2008
Stav: 171 650 km
Cena: 260 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2009
Stav: 248 088 km
Cena: 220 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků