Kapitoly článku:
Na dálnici, ale v režimu Sport
Je už od pohledu jasné, že GT se nejlépe bude cítit na dálnici. Naftové šestiválce obchází pověst nejen o výborném zátahu, ale také o skvělé spotřebě, která ovšem není zas až tak skvělá. Zaprvé GT je s hmotností příjemných dvou tun hodně těžké a aerodynamika také není pro jízdu vysokou rychlostí úplně ideální. Test skončil se spotřebou 8,1 l/100 km, ale je nutné doplnit, že polovinu kilometrů jsem najel po okreskách.
Systém iDrive vyžaduje trochu zvyku. Jakmile se s ním sžijete, budete maximálně spokojeni.
Asi by šlo při troše dobré vůle se dostat i níže. Minulý rok 535d GT na dlouhé trase dlouhou dobu ukazovalo čísla kolem desítky a po nějaké době najednou spotřeba klesla, až skončila na 8,9 l/100 km. Pořád se bavíme o číslech, která určitě nejsou vůbec špatná, ale nejsou ani zázračná. Zázraky se zkrátka v automobilovém průmyslu nedějí.
Také GT samozřejmě chce nabízet to samé, co jeho slavní dávní předkové. Chce být zábavné na jízdu, zajímavé pro řidiče, chce „lítat“ po okreskách… K tomu hodlá přidat komfort limuzíny a schopnosti dálničního expresu, ale nejde všechno. Řidič má k dispozici stavitelný podvozek, který částečně dokáže měnit charakter auta. Pohodlná limuzína jde „gétéčku“ na výbornou, stejně tak role dálničního cestovatele. Ideální. Horší to je s tou opravdu rychlou jízdou.
Možnost nastavení několika režimů určitě přijde vhod. Tužší režim Sport je v rychlostech kolem 200 km/h velmi užitečným.
Systém xDrive zachovává přetáčivý charakter a může jít občas i o zábavu, ale driftovat na sněhu s pět metrů dlouhým a dvě tuny těžkých autem, to mi připadá, jako kdybych chtěl tancovat valčík s metrákovou slečinkou. Je to totiž stejné, než se roztočí, jde to pěkně pozvolna, člověk má na všechno spoustu času. Jakmile to přeženete, už vás nic nezastaví.
GT možná díky vyšší stavbě a zaručeně díky větší hmotnosti ve vysokých rychlostech znervózní. Platí to jak pro rychlou jízdu na okresce, tak i na dálnici. Cestovat kolem 200 km/h se dá, ale řidič (tedy alespoň já) se cítí dost nesvůj. Řešením je celkem logicky tvrdé sportovní nastavení podvozku.
S naftovým šestiválcem spolupracuje osvědčené osmistupňové ZF. V případě této převodovky jde o už hodně obehranou písničku. Tenhle automat se prostě povedl a obecně si výborně rozumí s naftovými šestiválci. Jízda je pohodlná, automat nezmatkuje.
Na co TwinPower Turbo
BMW 5 GT je pro exot, míšenec, kříženec… Další týden strávený za volantem tohoto modelu můj názor v zásadě nezměnil (když chci kombi, koupím si kombi, když chci sedmičku, půjdu pro sedmičku…), ale to nic neznamená. Určité skupině zákazníků se líbí (vám věřím, že také) a o to tu jde nejvíce. Pravdou také pořád zůstává, že vybrat podobného konkurenta k tomuto autu prostě nejde, protože tady žádný takový není. Snad pouze Mercedes-Benz R, ale ani ten není úplně „stoprocentní“.
Když se budu dívat na GT zcela pragmaticky, vytknout mu toho moc nemůžu. Velká hmotnost k těmto autům patří, s tím se zkrátka musí počítat, stejně jako se strohým interiérem nebo vysokou cenou. Co mě rozčilovalo, to byly dveře. Bez elektrického dovírání se s nimi musí na poměry dvoumilionového auta normálně třísknout, aby se pořádně zavřely.
Pokud tedy hledáte něco trochu jiného, něco speciálního, GT bude pro vás to pravé. A jestliže nevíte, zda sáhnout po silnějším nebo slabším dieselu, mám pro vás odpověď. TwinPower Turbo se v běžném provozu nevyplatí, respektive rozdíl sotva někdy poznáte. Provedení 30d určitě postačí a ještě vám zbyde třeba na M Paket a elektrické dovírání dveří.
Technické údaje: BMW 530d xDrive GT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/24 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
90,0 mm • 84,0 mm
Nejvyšší výkon
180 kW (245 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
540 Nm při 1 750 až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,9 s
Nejvyšší rychlost
235 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
440 l • 1 700 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
2 090 kg • 2 645 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,5 • 6,0 • 6,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 611 mm • 1 654 mm
Rozměr pneumatik
245/50 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 998 × 1 901 × 1 559 mm