Má jen čtyři válce, ale nabízí 218 koní, pohon všech kol a slušnou spotřebu. To je nové BMW 525d xDrive s karoserií Touring.
Kapitoly článku:
Návrat k decentnějším liniím
Souhra okolností tomu chtěla, že tento týden na Autorevue.cz bychom mohli nazvat týdnem BMW xDrive. V testech jsme vám totiž představili nejprve BMW 650i xDrive Gran Coupé, následoval sedan BMW 320d xDrive a nyní pro vás máme BMW 525d xDrive Touring. Tři auta jedné značky, každé pro zcela jiné zákazníky, přesto snad u žádného z nich není pochyb o tom, z vrat jaké automobilky vyjely.
BMW 525d xDrive Touring
Aktuální generace sedanu vyšší střední třídy BMW 5 (F10) se představila na sklonku roku 2009 a záhy jej na trzích doplnila praktičtější verze kombi (F11) s tradičním označením Touring. Oproti předchozí „bangleovské“ generaci E60, na jejíž vzhled si řada zastánců značky dodnes nezvykla, působí poněkud elegantnějším, byť možná konzervativnějším dojmem. Po stylistické stránce má F10/F11 blíže spíše ke starší generaci E39.
V průběhu roku 2011 se rozběhla obměna palety pohonných jednotek, jež přinesla hlavně na spotřebu zaměřené přeplňované čtyřválce, zážehové i vznětové. Ofenzíva modelů s pohonem všech kol xDrive pak dala vzniknout také variantě BMW 525d xDrive Touring, kterou vidíte na přiložených snímcích a jež prošla naším nejnovějším testem.
Nabídka verzí
V současnosti je modelová řada BMW 5 Touring (F11) k mání s několika čtyř a šestiválcovými motory dodávanými v různých stupních odladění. Začněme těmi zážehovými. Verze 520i a 528i mají dvoulitrové čtyřválce N20 s výkonem 184, resp. 245 koní (135/180 kW) a 530i s řadovým šestiválcem N53 o objemu 3,0 l zůstává v současnosti jedinou „pětkou“ s atmosférickým plněním.
Verze 520d a 525d mají vznětový čtyřválec 2,0 l TwinPower
Náročnějším požadavkům vyhoví přeplňovaný třílitr N55 pro 535i s výkonem 306 koní (225 kW), případně osmiválec N63 o objemu 4,4 l a výkonu 407 koní (300 kW). Základem nabídky dieselů je dvoulitr TwinPower s turbodmychadlem typu twin-scroll. Jde o jediné dmychadlo s náhonem vedeným dvěma samostatnými větvemi (jedna pro dva válce) až k lopatkovému kolu.
Konstrukce těchto oddělených náběhů spolu s klapkami a tryskami pak umožňuje přesnější hospodaření s masou výfukových plynů, z čehož těží především rychlost odezvy motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Čtyřválce TwinPower se dodávají ve verzích 520d a 525d s výkonem 184 a 218 koní (135, resp. 160 kW).
Volbou pro náročnější, ovšem na spotřebu zaměřené řidiče jsou pak třílitrové šestiválce verzí 530d a 535d s výkony 258, resp. 313 koní (190/230 kW). Opravdovou špičkou je pak mezi vznětovými verzemi model BMW M550d xDrive Touring s poněkud bizarním, trojnásobně přeplňovaným třílitrem, jenž dosahuje výkonu plných 381 koní (280 kW), ovšem v průměru by měl podle poněkud nadsazeného tvrzení výrobce vykázat průměrnou spotřebu jen 6,4 l/100 km.