49
Fotogalerie

Test BMW 435i: GT jak se patří

Kapitoly článku:


Motor hlavní zbraní

I motor bychom mohli směle přeskočit, protože jde opět o stejnou jednotku, jakou jsme už zkoušeli v rámci testu řádně vylepšeného BMW 335i xDrive, případně jsme ten stejný agregát testovali také spolu s Alpinou B3 BiTurbo. To tedy znamená řadový přeplňovaný šestiválec naladěný od BMW na standardních 306 koní dostupných při 5800 - 6000 ot./min, respektive na 400 Nm, které máte k dispozici už od 1200 otáček, přičemž konečná je na pěti tisících.

Tahle jednotka dělá v praxi velmi dobrý dojem. Když po ní nic nechcete, jenom se tak ležérně převaluje kdesi pod kapotou, aby do kabiny posílala to příjemné šestiválcové ševelení. Když ovšem zatopíte pod kotlem, nechá se vytočit až za hranici sedmi tisíc, přičemž v nejvyšších otáčkách poskytne zvuk, který nutně musí potěšit každého, kdo se alespoň trochu zajímá o auta. Na druhou stranu vás ovšem tato jednotka nezpracuje za živa. Dostat se na spotřebě pod desetilitrovou hranici není nejmenším problémem.

bmw435_42.JPGbmw435_41.JPG
Známý benzinový šestiválec opět potvrdil své kvality. Má výkon, má vytříbený chod, má také skvělý zvuk a velmi slušnou spotřebu. Osmistupňové ZF vytváří s touto jednotkou hodně povedený pár. 

Pomáhat vám v tom může režim Eco Pro. BMW nabízí ještě staré známé Comfort, Sport nebo Sport+. Ekologické nastavení dělá odezvu na plyn téměř nulovou, řidiči ale poskytuje ekologické tipy (např. abyste při 140 km/h zpomalili, protože to je neekologické) a po uvolnění plynového pedálu automaticky vyřazuje na neutrál. Tak přesně v tomto režimu jsem se při takové běžné kombinované jízdě (město, kousek dálnice, okresky) dostal na 8,5 l/100 km a ani jsem se příliš nesnažil. Opačný styl jízdy znamená klidně 23 litrů, nicméně to člověk u podobného motoru s podobnými schopnostmi tak nějak očekává.

Mimochodem jedna drobná odbočka pro zpestření. Aktuálně máme v redakci Clio GT s přeplňovanou jedna dvojkou a automatickou převodovkou. Je to skoro až děsivé, ale když se dívám do poznámek týkajících se spotřeby tohoto Francouze, od testovaného BMW se příliš neliší. Ano, dostanete se třeba i k sedmi litrům, na okreskách ovšem s číslem 23 litrů není zas takový problém. Ale zpět k našim režimům.

bmw435_26.JPGbmw435_28.JPG
Šestiválec si nechá líbit i sedm tisíc otáček. Pokud nemáte aktivovaný režim Sport+, těsně před touto hranicí automat přeřadí. V opačném případě můžete v manuálním režimu řazení sedm tisíc překročit. Pak potkáte omezovač. 

Comfort je základní nastavení auta. Vypnete motor, vše se anuluje a při další jízdě máte opět nastavený režim Comfort. Platí to i ve chvílích, kdy si ve sportovním režimu vypnete stabilizaci. Jakmile ji opět zapnete, hle, znovu je auto v nastavení Comfort. Tenhle režim je velmi podobný Eco Pro, akorát přijdete o ekologické tipy a automat nevyřazuje na neutrál. Odezva na plyn je stále více než laxní.

Sport a Sport+ už jsou zcela jinačí kávou. Motor výrazně ožije, reakce se přiostří, změní se také charakter podvozku . Škoda, že i v tomto režimu, i ve vyšších otáčkách, stále nejsou reakce na plyn tak rychlé, jak by mohly být. Šestiválec si vezme nějakou tu sekundu na rozmyšlenou, než ukáže, co umí. Ale zvyknete si. Znovu musím připomenout, že ve chvílích největšího kalupu vás při veškerém soustředění doprovází krásný zvuk. Takhle to máme u sportovních kupé rádi.

bmw435_03.JPGbmw435_02.JPG
Jaké je trojkové kupé na silnici? Dokáže být hodně dobré, bohužel ale člověk očekává, že bude výborné, což tak úplně není. I když, jak se to vezme...

Jenže ono sportovní není

Ano, přesně taková je realita. Tak nějak se může zdát, a teorie i první chvíle za volantem tomu nasvědčují, že jste dostali zábavné sportovní auto, ale není tomu tak. Dostali jste rychlé GT. Zda to je nevýhoda nebo naopak zda to je přesně to, co hledáte, to nechám na vás. Důvody tohoto tvrzení jsou následující.

Ono totiž když se s BMW 435i podíváte na opravdu sportovní jízdu, zjistíte, že vše funguje velmi dobře, ale nic nefunguje stoprocentně. Odezvy na plyn jsou i v nejostřejším režimu zpožděné, řízení vám nikdy nedá to, co od podobného auta očekáváte...

Obecně chybí takové ty momenty, kdy dáte pokyn a okamžitě se něco stane. Zde to neplatí. Přijedete do zatáčky, přidáte plyn, chvíli se nic neděje, pak se postupně začne na zadní nápravu valit příděl točivého momentu a pozvolna začnete přecházet do smyku. Jenže než se tak stane, zatáčka začíná být minulostí. Nechci tvrdit, že nejde se 435i jezdit bokem, to ani náhodou, ale celý proces není bezprostřední, všechno je pozvolné, plynulé, uhlazené. Za volantem se mi začala do podvědomí vkrádat naprosto kacířská myšlenka - nebylo by tohle svezení přeci jen lepší s pohonem všech kol?

bmw435_01.JPGbmw435_04.JPG
Zábava za volantem může být, ale asi nebude tak velká, jak se v prvních chvílích zdá. BMW 435i nefunguje špatně, jenže má v tomto směru jeden zásadní problém - není bezprostřední. Po chvíli řidič zjistí, že je vše takové až moc plynulé a uhlazené. 

Ještě jsem ale nezmínil hlavní důvod, proč mě 435i tak docela nechytlo - je to podvozek. Sliby o nízkém těžišti možná nejsou úplně nereálné, stejně tak rozložení hmotnosti, ale při ostré jízdě nešlo přehlédnout jistou nervozitu na nerovných silnicích. Podvozek se prostě neumí vypořádat s nerovnostmi a ani to nemusí být klasický český kanál číhající v zatáčce. Čtyřkové kupé vypadá, že funguje lépe než sedan (pokud mohu hodnotit na základě dojmů nabraných z dřívějších testů), kola tolik neodskakují, jenže čím rychleji berete zatáčky, tím je auto nervóznější, což vám za volantem jistotu nepřidá.

Samozřejmě může být chyba v mé osobě, ale auto jsem vracel s tím, že jsem mu nepřišel na kloub. Ani po hodinách na okreskách jsem nenabral jistotu, kdy člověk ví, co se po určitých úkonech stane. Ano, rychle jsem se svezl, ale ne sportovně. Ne tak, jak jsem si představoval, že se svezu, když jsem testovací kousek viděl poprvé. A jsme zase u toho - už poněkolikáté musíme něco hodnotit ve stylu „dobré, velmi dobré“, ale ne stoprocentní.

Co si ovšem zaslouží stoprocentní ohodnocení, to je automatická převodovka. Osmistupňové ZF mě vždycky potěší, jednoznačně patří k tomu nejlepšímu, test čtyřkového kupé je dalším důkazem. Řadí přesně tak, jak má, v manuálním režimu reaguje ihned. Škoda, že vlastně z celého auta je právě ZF věc, která je tím nejostřejším.

BMW 435i nakonec nejvíce zaboduje v momentech, kdy ho budete chtít používat především jako stylový vůz na dlouhé cesty. Podrobnosti v poslední části našeho testu.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud