TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák

Atraktivnější kabát nemusí vždy znamenat kompromisy. BMW 4 Gran Coupé má po faceliftu. Řadový šestiválec, byť vznětový, naštěstí nechybí...
TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Sametový a úsporný

Agregáty čtyřky téměř kopírují trojkovou řadu, jen nejslabších jednotek se nedočkáte. Zatímco u zážehových motorů jsme svědky rotací v podobě masivně přeplňovaných dvoulitrů, které si už vysloužily i číslovku 30, pořád je tu jedna jistota. Pod kódem 430d stále dostanete třílitrový šestiválec s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem.

Jako jistotu tuto jednotku označuji zcela po jejím právu, protože i zatvrzelého odpůrce dieselů by dokázala přesvědčit svým typickým zvukovým projevem a neúnavným zátahem napříč širokým pásmem otáček. To, že s jedním turbem dosáhne ploché charakteristiky točivého momentu od 1500 do 3000 otáček s tím, že se nechá s radostí vytáčet i přes hranici čtyř tisíc, kde vrcholí výkon 190 kW, je obdivuhodné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekMotor je skvěle zakrytován, měkká výplň chrání i klatky a rozvody. Stále je z většiny až za přední nápravou

I díky spolupráci s perfektní, rychlou a dokonale plynulou osmistupňovou převodovkou ZF navíc dokáže spotřebu držet dlouhodobě pod osmi litry. Až absurdní jsou situace, kdy jsem se po spojkách kolem Prahy pohyboval za pět a půl, tedy přesně na hranici laboratorních údajů. A to se bavíme o autě s permanentním pohonem všech kol upřednostňujícím zadní nápravu, které z nuly na sto zrychlí za 5,3 sekund a váží 1755 kilogramů.

Nezáludný, přesto zábavný. Ale co na nerovnostech?

Ani nemusíte spatřit logo xDrive, abyste si všimli, že motor tohoto BMW pohání i přední kola. Na mysli mám podvozek přivzednutý o 15 milimetrů, což sice na první pohled není moc, ale zkušené oko má hned jasno. To, v kombinaci s adaptivními tlumiči a docela rozumnými osmnáctipalcovými disky s klasickými zimními pneumatiky dává naději, že tohle bude komfortní vůz. Avšak nechvalme dne před večerem.

BMW 430d xDrive GranCoupé - srovnání s vybranými konkurenty
Model BMW 4 GranCoupé Audi A5 Sportback VW Arteon
Motor 30d xDrive 3.0 TDI quattro Tiptronic 2.0 BiTDI 4Motion
Zdvihový objem [cm3] 2993 2967 1968
Válce/ventily 6/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 190/4000 200/3250-4250 176/4000
Točivý moment [N.m/min] 560/1500-3000 600/1500-3000 500/1750-2500
Převodovka 8A 8A 7DSG
Max. rychlost [km/h] 250 250 245
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,3 5,3 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,2 5,9
Pohotovostní hm. [kg] 1755 1755 1828
Základní cena [Kč] 1.464.008 1.471.900 1.321.900

Auta od BMW vždy pružila specificky, nejedná se o přehnaně tvrdé podvozky, které by "zakopávaly" a tloukly. Taková nebyla ani limitovaná edice 320Si E90 s téměř okruhovým šasi, kterou dobře znám. BMW obecně umí využít tuhé karoserie a zvláštně kopírovat silnici, kdy o nerovnostech víte, ale také cítíte dobře odvedenou práci precizně naladěných tlumičů. Podobně se chová i testovaná čtyřka, jenže stejně si stojím za tím, že té tuhosti na české silnice až příliš.

Skvělé odhlučnění, včetně dokonale přiléhajících bezrámových oken, pohodový motor a jemná převodovka - to je dokonalý recept na skvělé gran turismo, jenže když vás na hradecké panelce auto i v komfortním módu neustále jemně natřásá, na celkovém dojmu se to podepíše. Chápu, že na mnichovské dálnici to testovacím jezdcům asi nepřišlo, ale nedá se nic dělat. Protože s M paketem, letními run-flat pneumatikami a "zadokolkovým" podvozkem to už může být jen horší...

Takto vypadá nejlevnější BMW X2 za milion. V černé se crossoveru nepodobá

Takto vypadá nejlevnější BMW X2 za milion. V černé se crossoveru nepodobá

Dobrou nicméně zprávou je, že z hlediska řízení a jízdních vlastností tohle BMW rozhodně nezklame. Puristům by se sice líbila docela jiná konfigurace, ale dieselový šestiválec se čtyřkolkou koncepci Audi jen připomíná. Na mysli mám konkurenční A5, která se v poslední generaci po jízdní stránce o poznání zlepšila, jenže BMW zachovalo umístění motoru z většiny za nápravou a také výraznou preferenci pohonu zadních kol.

Ještě v režimu Sport do jízdy značně zasahuje stabilizace, která radovánky nedovolí. Po dalším stisknutí tlačítka jízdních režimů se už opratě lehce povolí a při výjezdu ze zmoklé zatáčky preferenci zadních kol cítíte a můžete si s autem "povídat" přes přesné řízení a plynový pedál. Vždy jde ale jen o lehké vybočení zádě, byť ani to třeba několikrát zmíněná Audi A5 neumí a za každé okolnosti zůstává sterilní a neutrální. Tedy alespoň pokud nedojde na velmi kluzký povrch.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Když to prostě všechno šlape

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid

Suzuki Vitara už koupíte pouze s mild-hybridním ústrojím pod kapotou. Může to jeho charakteru uškodit?

dnes | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

RAM 1500 Longhorn HEMI

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

5.  4.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 60 příspěvků