Kapitoly článku:
Sametový a úsporný
Agregáty čtyřky téměř kopírují trojkovou řadu, jen nejslabších jednotek se nedočkáte. Zatímco u zážehových motorů jsme svědky rotací v podobě masivně přeplňovaných dvoulitrů, které si už vysloužily i číslovku 30, pořád je tu jedna jistota. Pod kódem 430d stále dostanete třílitrový šestiválec s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem.
Jako jistotu tuto jednotku označuji zcela po jejím právu, protože i zatvrzelého odpůrce dieselů by dokázala přesvědčit svým typickým zvukovým projevem a neúnavným zátahem napříč širokým pásmem otáček. To, že s jedním turbem dosáhne ploché charakteristiky točivého momentu od 1500 do 3000 otáček s tím, že se nechá s radostí vytáčet i přes hranici čtyř tisíc, kde vrcholí výkon 190 kW, je obdivuhodné.


Motor je skvěle zakrytován, měkká výplň chrání i klatky a rozvody. Stále je z většiny až za přední nápravou
I díky spolupráci s perfektní, rychlou a dokonale plynulou osmistupňovou převodovkou ZF navíc dokáže spotřebu držet dlouhodobě pod osmi litry. Až absurdní jsou situace, kdy jsem se po spojkách kolem Prahy pohyboval za pět a půl, tedy přesně na hranici laboratorních údajů. A to se bavíme o autě s permanentním pohonem všech kol upřednostňujícím zadní nápravu, které z nuly na sto zrychlí za 5,3 sekund a váží 1755 kilogramů.
Nezáludný, přesto zábavný. Ale co na nerovnostech?
Ani nemusíte spatřit logo xDrive, abyste si všimli, že motor tohoto BMW pohání i přední kola. Na mysli mám podvozek přivzednutý o 15 milimetrů, což sice na první pohled není moc, ale zkušené oko má hned jasno. To, v kombinaci s adaptivními tlumiči a docela rozumnými osmnáctipalcovými disky s klasickými zimními pneumatiky dává naději, že tohle bude komfortní vůz. Avšak nechvalme dne před večerem.
BMW 430d xDrive GranCoupé - srovnání s vybranými konkurenty |
Model |
BMW 4 GranCoupé |
Audi A5 Sportback |
VW Arteon |
Motor |
30d xDrive |
3.0 TDI quattro Tiptronic |
2.0 BiTDI 4Motion |
Zdvihový objem [cm3] |
2993 |
2967 |
1968 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
190/4000 |
200/3250-4250 |
176/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
560/1500-3000 |
600/1500-3000 |
500/1750-2500 |
Převodovka |
8A |
8A |
7DSG |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
245 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,3 |
5,3 |
6,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,3 |
5,2 |
5,9 |
Pohotovostní hm. [kg] |
1755 |
1755 |
1828 |
Základní cena [Kč] |
1.464.008 |
1.471.900 |
1.321.900 |
Auta od BMW vždy pružila specificky, nejedná se o přehnaně tvrdé podvozky, které by "zakopávaly" a tloukly. Taková nebyla ani limitovaná edice 320Si E90 s téměř okruhovým šasi, kterou dobře znám. BMW obecně umí využít tuhé karoserie a zvláštně kopírovat silnici, kdy o nerovnostech víte, ale také cítíte dobře odvedenou práci precizně naladěných tlumičů. Podobně se chová i testovaná čtyřka, jenže stejně si stojím za tím, že té tuhosti na české silnice až příliš.
Skvělé odhlučnění, včetně dokonale přiléhajících bezrámových oken, pohodový motor a jemná převodovka - to je dokonalý recept na skvělé gran turismo, jenže když vás na hradecké panelce auto i v komfortním módu neustále jemně natřásá, na celkovém dojmu se to podepíše. Chápu, že na mnichovské dálnici to testovacím jezdcům asi nepřišlo, ale nedá se nic dělat. Protože s M paketem, letními run-flat pneumatikami a "zadokolkovým" podvozkem to už může být jen horší...
Dobrou nicméně zprávou je, že z hlediska řízení a jízdních vlastností tohle BMW rozhodně nezklame. Puristům by se sice líbila docela jiná konfigurace, ale dieselový šestiválec se čtyřkolkou koncepci Audi jen připomíná. Na mysli mám konkurenční A5, která se v poslední generaci po jízdní stránce o poznání zlepšila, jenže BMW zachovalo umístění motoru z většiny za nápravou a také výraznou preferenci pohonu zadních kol.
Ještě v režimu Sport do jízdy značně zasahuje stabilizace, která radovánky nedovolí. Po dalším stisknutí tlačítka jízdních režimů se už opratě lehce povolí a při výjezdu ze zmoklé zatáčky preferenci zadních kol cítíte a můžete si s autem "povídat" přes přesné řízení a plynový pedál. Vždy jde ale jen o lehké vybočení zádě, byť ani to třeba několikrát zmíněná Audi A5 neumí a za každé okolnosti zůstává sterilní a neutrální. Tedy alespoň pokud nedojde na velmi kluzký povrch.