46
Fotogalerie

TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák

Kapitoly článku:


Sametový a úsporný

Agregáty čtyřky téměř kopírují trojkovou řadu, jen nejslabších jednotek se nedočkáte. Zatímco u zážehových motorů jsme svědky rotací v podobě masivně přeplňovaných dvoulitrů, které si už vysloužily i číslovku 30, pořád je tu jedna jistota. Pod kódem 430d stále dostanete třílitrový šestiválec s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem.

Jako jistotu tuto jednotku označuji zcela po jejím právu, protože i zatvrzelého odpůrce dieselů by dokázala přesvědčit svým typickým zvukovým projevem a neúnavným zátahem napříč širokým pásmem otáček. To, že s jedním turbem dosáhne ploché charakteristiky točivého momentu od 1500 do 3000 otáček s tím, že se nechá s radostí vytáčet i přes hranici čtyř tisíc, kde vrcholí výkon 190 kW, je obdivuhodné.

DSC04372.jpgDSC04376.jpgDSC04347.jpgMotor je skvěle zakrytován, měkká výplň chrání i klatky a rozvody. Stále je z většiny až za přední nápravou

I díky spolupráci s perfektní, rychlou a dokonale plynulou osmistupňovou převodovkou ZF navíc dokáže spotřebu držet dlouhodobě pod osmi litry. Až absurdní jsou situace, kdy jsem se po spojkách kolem Prahy pohyboval za pět a půl, tedy přesně na hranici laboratorních údajů. A to se bavíme o autě s permanentním pohonem všech kol upřednostňujícím zadní nápravu, které z nuly na sto zrychlí za 5,3 sekund a váží 1755 kilogramů.

Nezáludný, přesto zábavný. Ale co na nerovnostech?

Ani nemusíte spatřit logo xDrive, abyste si všimli, že motor tohoto BMW pohání i přední kola. Na mysli mám podvozek přivzednutý o 15 milimetrů, což sice na první pohled není moc, ale zkušené oko má hned jasno. To, v kombinaci s adaptivními tlumiči a docela rozumnými osmnáctipalcovými disky s klasickými zimními pneumatiky dává naději, že tohle bude komfortní vůz. Avšak nechvalme dne před večerem.

BMW 430d xDrive GranCoupé - srovnání s vybranými konkurenty
Model BMW 4 GranCoupé Audi A5 Sportback VW Arteon
Motor 30d xDrive 3.0 TDI quattro Tiptronic 2.0 BiTDI 4Motion
Zdvihový objem [cm3] 2993 2967 1968
Válce/ventily 6/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 190/4000 200/3250-4250 176/4000
Točivý moment [N.m/min] 560/1500-3000 600/1500-3000 500/1750-2500
Převodovka 8A 8A 7DSG
Max. rychlost [km/h] 250 250 245
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,3 5,3 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,2 5,9
Pohotovostní hm. [kg] 1755 1755 1828
Základní cena [Kč] 1.464.008 1.471.900 1.321.900

Auta od BMW vždy pružila specificky, nejedná se o přehnaně tvrdé podvozky, které by "zakopávaly" a tloukly. Taková nebyla ani limitovaná edice 320Si E90 s téměř okruhovým šasi, kterou dobře znám. BMW obecně umí využít tuhé karoserie a zvláštně kopírovat silnici, kdy o nerovnostech víte, ale také cítíte dobře odvedenou práci precizně naladěných tlumičů. Podobně se chová i testovaná čtyřka, jenže stejně si stojím za tím, že té tuhosti na české silnice až příliš.

Skvělé odhlučnění, včetně dokonale přiléhajících bezrámových oken, pohodový motor a jemná převodovka - to je dokonalý recept na skvělé gran turismo, jenže když vás na hradecké panelce auto i v komfortním módu neustále jemně natřásá, na celkovém dojmu se to podepíše. Chápu, že na mnichovské dálnici to testovacím jezdcům asi nepřišlo, ale nedá se nic dělat. Protože s M paketem, letními run-flat pneumatikami a "zadokolkovým" podvozkem to už může být jen horší...

Dobrou nicméně zprávou je, že z hlediska řízení a jízdních vlastností tohle BMW rozhodně nezklame. Puristům by se sice líbila docela jiná konfigurace, ale dieselový šestiválec se čtyřkolkou koncepci Audi jen připomíná. Na mysli mám konkurenční A5, která se v poslední generaci po jízdní stránce o poznání zlepšila, jenže BMW zachovalo umístění motoru z většiny za nápravou a také výraznou preferenci pohonu zadních kol.

Ještě v režimu Sport do jízdy značně zasahuje stabilizace, která radovánky nedovolí. Po dalším stisknutí tlačítka jízdních režimů se už opratě lehce povolí a při výjezdu ze zmoklé zatáčky preferenci zadních kol cítíte a můžete si s autem "povídat" přes přesné řízení a plynový pedál. Vždy jde ale jen o lehké vybočení zádě, byť ani to třeba několikrát zmíněná Audi A5 neumí a za každé okolnosti zůstává sterilní a neutrální. Tedy alespoň pokud nedojde na velmi kluzký povrch.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud