TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák

Atraktivnější kabát nemusí vždy znamenat kompromisy. BMW 4 Gran Coupé má po faceliftu. Řadový šestiválec, byť vznětový, naštěstí nechybí...
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Bavorské motorové závody se z konzervativního výrobce řad 3, 5 či 7 s ještě konzervativnějším pojetím koncepce pohonu v podobě řadových motorů a zadního náhonu, postupně dopracoval do stádia, kdy nabídne snad cokoli.

Vyplňování mezer je znát třeba ve střední třídě, kde BMW nabídne osm modelových variant. Jednou z těch je i řada 4 Gran Coupé, která dostala po třech letech facelift. Audi mezitím přezbrojilo na novou generaci největšího rivala - A5 Sportback. Bude na něj služebně starší BMW stačit? A co se změnilo v rámci modernizace?

Široký pro bystrozraké

Svou konzervativnost, o které jsem se zmínil v úvodu, BMW přeci jen nechává promluvit v případě sdílení designového jazyka napříč svými modely. Rozeznat všechna ta GT, Gran Coupé a další, není úplně samozřejmé a stejné opatrnosti se značka dopouští i v rámci modernizací. Testovaný vůz není výjimkou, facelift poznáte především díky odlišné grafice, nikoli tvaru, světlometů a zadních svítilen.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekTyrkysová barva vzbuzuje hodně pozornosti

Nutno však podotknout, že právě tyto dvě nejmarkantnější změny autu opravdu prospěly a poněkolikáté potvrdily, že právě grafika světel může model výrazně omladit.

Silueta a výraz Gran Coupé zůstaly zachovány. Auto je postaveno na kupé čtyřkové řady, což znamená širší rozchod náprav a celkově rozložitou, nižší karoserii. Silueta možná není tak jemně odstupňovaná jako u řady 6, která fenomén bavorských Gran Coupé odstartovala, ale menší hrb nevadí - tohle je totiž opravdu pěkné auto.

Od trojkového sedanu se liší svým opravdu dynamickým pojetím. Testovaný vůz v paketu Luxury s chromovými doplňky a tyrkysové metalíze pak směřoval jinam, než auta v M paketu, která vídáme častěji. V ulicích se opravdu neztratil, byť otázkou zůstává, jestli toho chromu není až příliš. Zdobí i lamely v ledvinkách či oba nárazníky.

Typický interiér s překvapením

Touha po vysokém posazu je dnes hlavním motorem úspěchu všech crossoverů a SUV. Zdá se, že lidé chtějí sedět vysoko, což přináší nesporné výhody v podobě přehledu v přehuštěném městském provozu. Je ale důležité vědět, že si stále v relativně běžném autě můžete sednout také parádně nízko, díky čemuž máte lepší přehled o tom, co se pod vámi v zatáčce děje. Závodnicky řečeno - můžete řídit vlastním zadkem.

Právě to nabízí Gran Coupé, kde je typický posez s nataženýma nohama ještě důslednější než v sedanu o řadu níž. Jakmile se usadíte, obklopí vás typické křivky. Pokud jste někdy seděli v moderním BMW, okamžitě se zorientujete, na model nehledě. Jen mě trošku mrzí, že BMW odchází od typického ovládání směrovek, kdy se jejich vracení dříve neodehrávalo mechanicky, protože páčka zůstávala i při blikání nevyvrácená.

Ovládání multimédií a klimatizace se stále odehrává i několika tlačítky na středovém panelu, což na někoho může působit archaicky, ale jedná se spíše o praktické řešení. Zvlášť pokud přihlédnete k intuitivnímu ovládání všeho důležitého na volantu, přes klasický ovladač vynikajícího iDrive nové generace, ale zároveň i dotykovému rozhraní.

Grafika, rychlost a logika ovládání - vše zvládáte naprosto perfektně a intuitivně. Troufám si říct, že u německé trojice už jde, co se týče zábavně-informačních systémů, jen o zvyk a osobní preference. Já se přikláním právě k iDrivu, ale to neznamená, že třeba vám nemůže více sedět Command od Mercedesu či MMI od Audi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekSvětlé čalounění Individual není zrovna praktické, ale dodá interiéru punc luxusu

Po faceliftu nabízí trojková a čtyřková řada také digitální přístrojový štít. Z dvojice kruhů zbyly jen naznačené stříbrné pásky. Z digitálního panelu však BMW nevyužilo tolik, jako třeba Audi, kde sledujete podívanou klidně s mapou přes celou obrazovku.

BMW místo toho ale nabízí skvěle naladěný head-up displej. Pochválit musím také ukazatele teploty motorového oleje v rohu. Dnes se na tak důležitý údaj zapomíná. Přitom olej se prohřeje až po desítkách kilometrů, zatímco chladicí kapalinu máte připravenou za chvíli. Pro motor nebezpečná iluze, která je řidiči předkládána...

Bavorákům občas uvnitř chybí trocha toho luxusu a hodnotnosti. Řešením bylo v našem případě sněhově bílé, ale zároveň zoufale nepraktické kožené čalounění z programu BMW Individual. Především struktura na dveřích pozvedla interiér na tu správnou vnímanou hodnotu. Kvalita zpracování tomu sekundovala zdařile. Snad jen přístrojová deska obšití jen imituje, protože kožená není. To si při té cenovce mohli odpustit...

Koupě čtyřdveřového kupé, jakkoli toto označení tahá za uši, obvykle přináší kompromis v oblasti praktičnosti. Ne však, pokud jde zároveň o liftback. Podobně sympatickou schyzofrenii předvedl nedávno testovaný Volkswagen Arteon s příčně uloženým motorem. K líbivému kabátu přinesl ještě více místa na zadních sedadlech a velký, snadno dostupný zavazadelník.

BMW i3 nastupuje do flotily české záchranné služby. Kde všude budou sloužit?

BMW i3 nastupuje do flotily české záchranné služby. Kde všude budou sloužit?

To u BMW musíte počítat s klasickou koncepcí pohonu, kterou budu chválit o kapitolu dále, ale v oblasti praktičnosti je na obtíž. Řadový, podélně umístěný motor a převodovka, potřebují dlouhou kapotu. Benefit tak sice rovněž přichází na zadních sedadlech, rozdíl oproti řadě 3 však není výrazný. U BMW spíše upřednostnili kufr, který má 480 litrů a především vynikající dostupnost. 

Škoda jen, že tlačítko pro otevření víka zavazadlového prostoru je v kabině ukotveno zoufale nízko, jak je vidět v kompletní fotogalerii. Malý kompromis přeci jen vězí v prostoru pro hlavu zadních cestujících, ale toho není na rozdávání ani u sedanu...

Radosti
Design a image
Kvalitní interiér
Intuitivní a rychlé ovládání palubní elektroniky
Dobře přístupný zavazadelník
Kultivovaný a plynule táhnoucí šestiválec
Plynulá a rychlá převodovka
Nízká spotřeba paliva
Skvělá ovladatelnost a práce pohonu všech kol
Starosti
Méně místa na hlavu vzadu
Příliš tuhé odpružení
Vysoká cena
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie46 fotografií
DSC04312.jpg DSC04313.jpg DSC04314.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, prostor
  2. Motor, jízda
  3. Závěr, technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků