Vynikající převodovka
Skvělé jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba
Nepřehledný přístrojový štít
Mdlý zvuk motoru
Jízdní vlastnosti silně závislé na dané konfigurací
9 /10
Již přes čtyřicet let se v nabídce sportovních sedanů objevuje mnichovská volba s číslem 3, která si za dobu svého působení na trhu vytvořila obrovskou fanouškovskou komunitu. Dnes již kultovní automobil je vyhledávaným artiklem sběratelů, nadšenců do řízení, i jako první auto pro čerstvého řidiče, nehledě na ročník auta.
TEST BMW Z4 M40i: Konečně takové, jaké jsme ho vždycky chtěli!
Každé špitnutí o nové generaci trojkové řady je širokou veřejností bedlivě sledováno. Když se tak na podzim loňského roku na autosalonu v Paříži představila aktuální generace G20, způsobila očekávaný rozruch. Odvážnější a modernější design otevřel nejednu žhavou debatu, stejně tak i nabídka pohonných ústrojí a použitá technika.
Povídačky ale stranou. V redakční garáži nám zaparkovala verze 330i se čtyřválcem o výkonu 190 kW (258 koní). Vůz byl navíc v příplatkové variantě M Sport. Vyvstává nám tu palčivá otázka, zdali je nová generace legendární trojky návrat ke kořenům, nebo další vzdálení svým tradičním předchůdcům. Samo BMW totiž svým způsobem přiznalo, že usnulo na vavřínech v době, kdy konkurence tvrdě makala. A zasáhla ho tak na velmi citlivém místě.
Kdo jak to má
Řadím se ke skupině lidí, kterým nová trojka líbí. Dokonce bych řekl, že velmi. Pokud jste byli z prvních fotografií nebo pod světly reflektorů skeptičtí, měli byste jí dát šanci v reálném provozu. Některé detaily sice působí trochu „pouťově“, ale jako celek je auto na oko velmi příjemné.
V našem případě agresivnější design krásně podtrhla již v úvodu zmíněná verze M Sport, která mimo jiné přidá i atraktivnější přední nárazník nebo černé lišty nad bočními okny. V základu dostanete 18palcová kola, devatenáctky na testovaném voze v designu M vyjdou na dalších 27.898 Kč.
Nové BMW M8 má české ceny. Za cenu kabrioletu už klidně koupíte supersport!
Zajímavé je, jak se automobily s každou další generací postupně natahují. Současná trojka je totiž ještě o něco větší než BMW řady 5 generace E34. V porovnání s konkurencí pak v ničem nezaostává, ale ani nevyčnívá. Bystré oko nyní v tabulce určitě zpozoruje největší rozvor, ke kterému se hned dostanu.
BMW řady 3 G20 - rozměrové srovnání s konkurenty |
Výrobce |
BMW |
Audi |
Mercedes-Benz |
Alfa Romeo |
Model |
řada 3 |
A4 |
Třída C |
Giulia |
Délka [mm] |
4709 |
4701 |
4686 |
4639 |
Šířka [mm] |
1827 |
1842 |
1810 |
1873 |
Výška [mm] |
1442 |
1427 |
1442 |
1426 |
Rozvor [mm] |
2851 |
2820 |
2840 |
2820 |
Objem kufru [l] |
480 |
480 |
480 |
508 |
Už žádná sardinka
Uspořádání vnitřního prostoru se povedlo na výbornou. Kdykoliv jsem si sedl do jakéhokoliv BMW řady 3, cítil jsem se poněkud stísněně, což byla daň za silnou orientaci na řidiče. Nyní je to trochu jiné. Ovládací prvky vozu vás sice opět trochu obalí, ale stále se cítíte vzdušně a uvolněně.
BMW má nového šéfa. Krügera nahradí ve vedení automobilky Oliver Zipse
Tento vyvážený mix funguje na všech sedadlech, kde na zadní lavici najdete dokonce velmi bohatý prostor pro nohy. Pokud ji navíc sklopíte, otevře se prostor o objemu 1470 litrů (480 l v základu). Ergonomie je podle zvyku perfektní a k ovládání infotainmentu slouží volič iDrive, který stále považuji za to nejlepší řešení. V rámci verze M Sport dostanete v jednom balíčku sportovní volant a sedadla. Útulnost na palubě pak ještě zlepší čalounění střechy v antracitové barvě.
Technicky na špičce
Ty nejdůležitější informace se řidiči promítají na 12,3palcový digitální přístrojový štít. Již klasické řešení sice funguje, ale stále působí trochu chaoticky a ani na něj není hezký moc pohled. Grafika je sice zajímavá a rozlišení velké, elegantnější klasické uspořádání se dvěma oranžově podsvícenými budíky by ale také nebylo na škodu (zvyk je železná košile). Pochvalu však zaslouží velký head-up displej.
Ovládací prvky na středové konzole jsou také lahůdka. Jak už jsem psal, volič iDrive funguje perfektně a 10,25palcový infotainment, který lze ovládat gesty, taktéž. Navíc se v něm ukrývá tolik funkcí, že snad není v lidských silách je za testovací týden všechny v praxi prozkoumat. Naštěstí je tu integrovaný manuál přímo v obrazovce.
BMW ukazuje prototyp řady 2 Gran Coupé. Technika bude pocházet z nové řady 1
Technicky na špičku míří BMW se svou 3D kamerou při parkování a naprosto perfektně pracujícími jízdními asistenty. Vedení v pruhu plynule pohybuje volantem a zbytečně necuká, stejně skvěle funguje i adaptivní tempomat. Zajímavá je i funkce asistenta při couvání, která si při jízdě dopředu pamatuje poslední trasu a v případě, že narazíte na hranice vašich možností, umí automaticky vycouvat bez vašeho zásahu do řízení.
Třešničkou jsou pak laserové světlomety, které změní noc v den až půl kilometru před vozidlem. Jejich funkčnost je dokonalost sama, jen bych se bál následného servisu, který se v budoucnu může pěkně prodražit.
Mnichovská skládanka
Pokud si pod označením 330i představíte, stejně jako já, třílitrový řadový šestiválec, jak bylo ostatně u této značky zvykem, mám pro vás špatnou zprávu. Pod kapotou se totiž nachází turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který vznikl z mnichovské skládanky půllitrových válců. Ostatně tak to měla již předchozí generace F30.
Hliníková jednotka B48 disponuje výkonem 190 kW (258 koní) a točivým momentem 400 N.m. O její funkčnosti nemohu říct křivé slovo. Má lepší regulaci časování ventilového rozvodu Double Vanos, lehčí klikovou hřídel nebo vstřikovače pracující s tlakem až 350 barů. V celém spektru otáček pracuje naprosto oddaně a srdnatě. Zátah je lineární bez výrazně znatelného zpoždění turba a má výraznou špičku.
Toto BMW řady 1 v ČR jen tak neuvidíte. Je to naprostý základ za 650.000 Kč
Po otáčkách má hlad a vytáčení do pěti tisíc, kde najdete nejvíc koní, má moc rád. Vynikající je i jeho spotřeba - průměrná hodnota se pohybovala okolo osmi litrů. Při testování co nejmenší spotřeby na 80 kilometrů dlouhé trase v okolí Prahy s jízdou na spodní hranici rychlostních limitů se dokonce ukázala hodnota 6,6 litrů.
Výtku mám pouze ke zvukovému projevu. Dynamicky budou nejspíš všichni spokojení, ale mdlý projev vám brzy připomene, proč jsme měli ty zpěvné atmosférické šestiválce tak moc rádi. Nechci tím ale říct, že současná jednotka nemá charakter. Má, ale trochu jiný.
Definice sportovního sedanu
Jak už jsem psal, s motorem se moc dobře pracuje. A ono i musí, aby nezaostával za tím fenomenálním zbytkem komponentů, jejichž přítomnost vás bude těšit na každém kousku silnice. Z mého pohledu je BMW řady 3 nejlepší volbou v segmentu, chcete-li luxusní sportovní sedan a ne jenom pohodlný služebák. I když by se hodilo připomenout Alfu Romeo Giulia, ani ta ale není nez chyb.
Spolupráce BMW a JLR se prohlubuje. Britové mají začít používat německé motory
Adaptivní M podvozek, který najdete v příplatkové výbavě za šestnáct tisíc korun, se dokáže přesně přizpůsobit nárokům řidiče. V komfortní nastavení hezky filtruje nerovnosti a v tom sportovním je přirozeně tuhý, bez přehnané tvrdosti nebo náklonů karoserie. V žádném režimu běžně nenarazíte na nepříjemné dorazy tlumičů, to až v krajních případech. Případně lze použít speciální režim Adaptive, který automaticky nastavuje činnost tlumičů a převodovky podle stylu jízdy. Funguje moc hezky.
Variabilní sportovní řízení doplňuje elektrický posilovač a dokáže přizpůsobit sportovní tuhost stylu jízdy. Všechny tyto faktory se spojí s pohonem zadních kol a vyústí v zábavně pojatý čas strávený za volantem. Ale pozor na pneumatiky. V době testu jsme jezdili ještě na zimní sadě a bylo znát, že to občas není úplně ono a popisovaná tuhost a pevnost trojky přišly vniveč.
BMW X7 prý ostrou verzi nedostane. Alpina už ale ve svých dílnách kuje pikle
Když jsem moc tlačil na pilu, bylo hezky vidět, jak auto naznačilo nedotáčivost, ale než se tak stalo, nechalo si v režimu Sport sklouznout zadní kola. Trochu jako film Tokijská jízda vypadala moje cesta z práce v oblasti Koněpruských jeskyň. To ale není ta největší sranda. Respektive smějete se, ale dobré řízení to není.
Mladíci si totiž většinou kupují mnichovské vozy i proto, aby ohromovali své krasotinky driftem na kruhových objezdech, ideálně ještě, aby byla vozovka trochu mokrá. To je pak z každého parkoviště a větších betonových či asfaltových prostranství přehlídka dvě dekády starých bavoráků. I když se trojkové řadě podařilo se z tohoto sociálního škatulkování postupem času vymanit, protože dnes frčí staří Japonci, nic vám nebrání se i s novou trojkou chovat jako pitomec.
BMW řady 3 Touring má české ceny. Kombík začíná lehce nad milionem, nafta je základ
Jenže každý, kdo o řízení něco ví, vám řekne, že když dostanete smyk, boj s autem jste prohráli. A pak se najednou za volantem 330i přistihnete, jak se snažíte balancovat na hraně mezi oběma extrémy. Kdy s vypnutou stabilizací krotíte nervózní zadní nápravu, pot vám stéká po čele a baví vás to tak dlouho, že na rukou máte od volantu mozoly jako pětikoruny. Pak vylezete a řeknete si, že snad kromě Alfy vám tohle nikdo jiný nabídnout nemůže.
Osmistupňová převodovka ZF je si plně vědomá síly motoru, zbytečně nepodřazuje a nechá rychlostní stupeň hezky „protáhnout“. Její charakter se v závislosti na zvoleném jízdním režimu mění celkem dost, ale pokaždé platí, že je perfektní.
Tady šel někdo sakra do detailu a každá změna či úprava komponentů, která se nachází v novém BMW řady 3, dostala velkou část pozornosti. Funguje i jako auto na každodenní používání, polykač dálničních kilometrů, společník na pánské večerní projížďky, i jako nespoutaný divočák. Vše závisí na tom, jaký režim navolíte a jak moc potom budete kroutit a šlapat na pedály.
Závěr a cena
BMW 330i nové generace funguje podvozkem, motorem, ale i technikou na palubě. Chyby se hledají jen těžko. Vypíchl bych jen mdlý zvukový projev motoru a nepřehledný přístrojový štít. Zatímco se štítem se budete muset naučit žít, s tím prvním se už něco udělat dá, jenže je třeba to pořádně zvážit.
Nyní už totiž lze pořídit BMW M340i xDrive se zážehovým šestiválcem a výkonem 275 kW (374 koní), které na stovku akceleruje za 4,4 sekundy, tedy skoro o vteřinu a půl rychleji než testovaný exemplář. Zvažte ale tohle - reálně budete mít o dost těžší a dražší auto s pohon všech kol a spotřeba se vám bude na 8 litrů dostávat fakt těžko.
BMW ukázalo koncept Vision M Next. Jde o vizi nového supersportu z Mnichova?
A najednou je čtyřválec ve značné výhodě. Umí jezdit za sedm až osm litrů benzinu, umí pobavit řidiče, umí vás odvézt na dovolenou, umí vozit děti do školky, umí zkrátka všechno. Jeden moudrý starý pán, který tady kdysi založil firmu, ze které se stalo jedno z největších dealerství BMW ve střední Evropě, mi jednou řekl, že v životě nepotřeboval nikdy nic víc než BMW 330i. Není těžké jeho slova pochopit.
Sportovní automatická převodovka řadí mrknutím oka, manuál není a ani nebude (jen v M3), fanoušků je prostě málo. Za adaptivní podvozek se vyplatí připlatit, protože opravdu funguje a přinese znatelný ve zvolených módech rozdíl. Sakum prásk, BMW 330i je jedna z nejlepších věcí, která kdy opustila mnichovskou továrnu. A ví to o sobě.
BMW X7 pick-up je realitou: Uveze pět dobrodruhů a motorku a může na silnice
Testovaná výbava totiž vyjde na 1.790.988 Kč. Dražší trojku s tímto motorem už ale asi těžko sestavíte. Pokud vám stačí základní sestava a obejdete se bez M doplňků, hudebního systému Harman Kardon, pokročilých asistenčních systémů a hromadu dalších příplatků, stačí vám 1.268.700 Kč.
Nové BMW řady 3 není odklon od předchůdců, ale jasný a hrdý pokračovatel rodu. Zatímco předchozí dvě generace byly v očích veřejnosti a nadšenců vnímány spíše mlhavě, ta nová jen a jen září. Teď jen počkat, až opadne ten humbuk okolo designu a nechat jej uzrát, protože mi můžete věřit, že G20 může být stejně podstatné a zvučné označení jako třeba E46.
Musíte si jenom umět správně vybrat. BMW totiž nabízí tolik možností konfigurace, že není těžké si domyslet, že žádné dvě na pohled stejné trojky nemusejí jezdit stejně. Chcete-li pevný, ale zároveň pohodlný služebák, berte to, co mají u prodejce na skladě. Pokud ale od trojky čekáte určité vlastnosti, je potřeba hledat, zkoušet, porovnávat.
BMW řady 3 (G20) - souhrn cen |
Základní cena vozu |
1.013.012 Kč (2.0 D/110 kW 2WD) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.268.700 Kč (330i/190 kW) |
Cena testovaného vozu |
1.790.988 Kč (330i/190 kW M Sport)
|
-
Rok • stupeň výbavy
2019 • M Sport
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
-
Vrtání • zdvih
94,6 mm • 82,0 mm
-
Stupeň komprese
10,2:1
-
Nejvyšší výkon
190 kW (258 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 550 až 4 400 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,8 s
-
Nejvyšší rychlost
250 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
-
Zákl. objem zavazadlového prostoru
480 l
-
Objem palivové nádrže
59 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
1 545 kg • 2 060 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 5,0 • 5,8 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 851 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 589 mm • 1 604 mm
-
Rozměr pneumatik
225/45 R18
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 709 × 1 827 × 1 442 mm
Základní výbava (M Sport): Šest airbagů, sklopné hlavové opěrky vzadu, látkové čalounění, tempomat, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, multifunkční kožený volant, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, Model M Sport – dojezdové pneumatiky Runflat, variabilní sportovní řízení, M sportovní podvozek, M sportovní brzdy, M sportovní kožený volant, sportovní přední sedadla, sportovní automatická převodovka s řadicími páčkami pod volantem, automatická klimatizace, 18palcová kola, diodové mlhovky, přední a zadní parkovací senzory, M aerodynamický paket, ambientní osvětlení
Volitelná výbava: Lak Portimao Blue (24.388 Kč), kůže Vernasca Black s dekorativním prošíváním (39.572 Kč), automatické ovládání víka kufru (13.286 Kč, protisluneční ochrana oken (10.842 Kč), M bezpečnostní pásy (8.138 Kč), aktivní ochrana (9.490,-), příprava pro externí CD přehrávač (806 Kč), 19palcová kola (27.898 Kč), adaptivní M podvozek (16.250 Kč), BMW Individual přístrojová deska v kůži (33.878 Kč), Driving Assistent Professional – adaptivní tempomat s funkcí stop & go fungující do rychlosti 210 km/h, aktivní udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku, upozornění na vozidla přijíždějící zpředu na nepřehledných místech z příčných směrů, asistent vyhýbacího manévru a upozornění na přednost v jízdě (24.518 Kč), Parking Assistent Plus –aktivní parkovací asistent, kamerový systém sledující okolí vozidla, couvací asistent (15.470 Kč), černé vysoce lesklé okenní lišty (5.954 Kč), paket ConnectedDrive Plus – bezdrátové dobíjení telefonu, 12,3“ přístrojový štít, 10,25“ obrazovka multimediálního systému, Remote Services, Concierge Services, informace o dopravě v reálném čase (70.616 Kč), paket First Class – vnitřní a vnější zpětné zrcátko na straně řidiče s automatickým zacloňováním, elektricky sklopitelná zrcátka, včetně parkovací funkce na straně spolujezdce (17.420 Kč), hudební systém Harman Kardon Surround Sound System s 16 reproduktory o výkonu 464 W (24.388 Kč), paket Business Class – akustická izolace předních bočních oken, komfortní přístupový systém, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla včetně bederní opěrky, paměť sedadla řidiče (6.758 Kč), paket Innovation – asistent dálkových světlometů, laserové světlomety, head-up displej, ovládání gesty (110.916 Kč)