Kapitoly článku:
- Začalo to harakiri, Průšvih pokračuje, Zpátky ve stopě
- Nabídka verzí, Vlastní cestou, ale řádně zaplacenou, Motory: výhradně s turby a systémem start/stop
- Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř, Zavazadelník vyhoví…
- Za volantem, Na silnici, Vady na kráse
- EfficientDynamics v praxi, Radikálně s Eco Pro, A vystupujeme
- Technické údaje, naměřené hodnoty
- Fotogalerie (113x foto)
Za volantem
A po usednutí za volant to JE vůz z líhně BMW. Volant s malým průměrem má tlustý a v průměru členitý věnec, ovládání dveřních oken a zpětných zrcátek je ve snadném dosahu ve dveřní loketní opěrce, zatímco středový panel je důvěrně natočen k řidiči. Malému přístrojovému štítu dominují přehledné analogové stupnice otáčkoměru a tachometru.
V jeho spodní části najdeme rovněž analogový palivoměr, přičemž paralelní oddíl otáčkoměru hostí displej ekonoměru (ukazatele aktuální spotřeby) zobrazujícího v závislosti na zvoleném jízdním režimu aktuální spotřebu, nebo schématicky znázorněný průtok energií (viz dále).
Ve spodní části přístrojového štítu najdeme displej samostatného, od centrálního komunikačního systému v monitoru středové konzole zcela odděleného palubního počítače s přepínáním hodnot (již dvacet let beze změn) na hraně levé páčky pod volantem. Pod ventilačními otvory ve středové konzoli najdeme panely ovládání audiosoustavy a klimatizace s tradičně přehledným ovládáním.
Standardní velkoplošný displej v horní části středové konzole je střediskem zobrazování všech palubních režimů od rádia přes telefon, palubní počítač v rozšířené podobě až po regulaci komfortních funkcí vozu a digitalizovaný, velmi podrobný manuál k ovládání celého auta. Velmi snadno a přehledně se přepínají otočným ovladačem iDrive uloženým za madlem řadicí páky.
Na silnici
Ano, jakmile stisknete startovací tlačítko (v jeho horní části je deaktivace soustavy start/stop) a rozjedete se, bude vám záhy jasné, že opět sedíte ve skutečném BMW. Ovládací prvky jsou rozmístěny přesně tam, kde je čekáte, volant máte pevně v ruce a všechny palubní systémy nastavíte ke své spokojenosti snadno a bez potřeby náhledů do uživatelské příručky.
Podvozek je v duchu tradic takřka bezchybný, i v ostře projížděných zatáčkách se BMW 116i chová přísně neutrálně a díky zadnímu pohonu je můžete snadno přiřizovat plynem. Auto se chová zcela předvídatelně a soustavy elektronického řízení podvozku pracují spíše pro řidiče, než proti němu. Brzdy jsou účinné, dobře dávkované a ani při intenzivním zpomalování nevadnou.
Motor za studena nevyniká zrovna kultivovaným chodem, vždyť je to přímovstřiková jednotka spalující co nejchudší směs. Po krátkém zahřátí však jistá nevyrovnanost rychle pomíjí a řidič vysoce ocení jeho mimořádně tichý chod. Motor vozu BMW 116i nabízí velmi slušnou dynamiku již od nízkých otáček a plynulý nárůst točivého momentu v celém spektru otáček.
Při plném plynu se v tomto případě nemusíte obávat trapného, u většiny vozů obvyklého hvízdání turbodmychadla, neboť motor BMW 116i vydává jen tlumené kvílení podobné starším motorům přeplňovaným kompresorem. Na dálnici se BMW 116i chová jako o několik tříd větší vůz a drží stopu a směrovou stabilitu.
Vady na kráse
Ale není všechno zlato, co se třpytí. I na tomto voze je vidět zběsilá snaha konstruktérů o redukci spotřeby, která nemůže nejít na vrub potěšení z jízdy. Elektrický posilovač řízení BMW 116i patří k nejlepším svého druhu, nicméně co do preciznosti kontaktu a odezvy na klasickou „hydrauliku“ zkrátka stále nemá.
Podobné je to i s plynovým pedálem. Při každém razantnějším přišlápnutí cítíte, že vůz má jiné priority než servilně naslouchat požadavkům řidiče, a sice nejprve každý z nich důkladně zkonzultovat s řídicí elektronikou s ohledem na minimalizaci spotřeby. Tento dojem bohužel nemizí ani v režimu Sport.