TEST Bentley Continental GTC V8: Váš let byl zrušen? S tímhle to vadit nebude

Bentley Continental GT je tu s námi už tři generace. Ta aktuální ho změnila k nepoznání. Teď se také prodává jako kabriolet a do nabídky přistál osmiválcový agregát. Je to dobrý mix?
Radosti
Nádherný interiér
Dostatečný výkon
Komfortní podvozek
Na V8 krásná spotřeba
Starosti
Laciný deflektor větru
Funkce audiosystému Naim
9  /10

Nabídka aktuální generace Bentley Continental GT se v roce 2019 rozšířila o osmiválcový motor. Krátce poté dorazila i karosářská varianta Convertible. Motor V8 sice nemá prestiž a charakter dvanáctiválce, ale může se pochlubit příznivější cenou, nižšími provozními náklady a hlavně nižší hmotností. Jak jezdí na českých silnicích?

Odkud vane vítr

Pod kapotou Bentley Continental GTC V8 se nachází agregát 4.0 TFSI, který si pro své luxusní vozy vyvinulo Audi. Našli byste ho tedy v předchozí generaci Audi S8, ale také v nových brutalitách typu RS 6 a RS 7 Sportback. Schopnosti a potenciál k ladění oceňuje i Porsche, které tento motor osazuje do sportovně orientovaných modelů Panamera.

A v neposlední řadě je motor dost dobrý i pro Lamborghini Urus, pod jehož vysokou kapotou je naladěný na výkon 478 kW (650 koní). Bentley tento agregát používá pro modely Flying Spur a Continental GT. Podrobněji jde o vidlicový osmiválec v úhlu 90 stupňů se dvěma turbodmychadly, která jsou umístěná v rozevření válců. Díky tomu mohou reagovat rychleji.

10 kusů pro Japonsko: Bentley ukazuje speciální edici Continentalu GT s V8

10 kusů pro Japonsko: Bentley ukazuje speciální edici Continentalu GT s V8

Bentley Continental GTC má motor naladěný na výkon 404 kW (550 koní) při 6000 otáčkách a na maximálních 770 N.m točivého momentu dosáhne od 2000 otáček. Při nízké zátěži si pak ponechává funkci vypínání čtyř válců. O schopnostech motoru po stránce dynamiky jsme se již několikrát přesvědčili a při pohledu na dynamická čísla v různých modelech o tom snad není třeba pochybovat. 

Pokud jste slyšeli třeba nové Audi RS 6, to po nastartování sice začne hrozit a vyprskne ze čtyř koncovek výfuků, ale pak začne tak nějak huhňat a při jízdě nedělá žádné drama. Ani ve vysokých otáčkách vás nečeká odměna v podobě gradujících tónů, ale jenom řev a strašně rychle naskakující čísla na rychloměru.

Bentley to na Pikes Peak letos nevyšlo kvůli technické závadě. Vyhrálo Porsche

Bentley to na Pikes Peak letos nevyšlo kvůli technické závadě. Vyhrálo Porsche

Bentley je nejen po stránce naladění zvuku úplně jiné auto. Po nastartování se výfukové plyny rozdělí do dvou výfukových trubek - jedné užší a druhé širší, která zvuku dodává bohatší a mohutnější zvuk. Výfukové klapky už nejsou ovládané pneumaticky, ale elektricky, což jim dodává mnohem plynulejší průběh místo prostých dvou pozic - otevřeno/zavřeno. 

Klapky fungují asymetricky a díky větší kontrole jejich otevírání bylo možné namodulovat charakteristický zvuk, který pak ještě opepří koncovky. Zvuk Continental GT má tak trochu větší grády, je skutečně šťavnatější a člověk má z vytáčení motoru radost. U kabrioletu se ale zvuk stejně ve vyšších rychlostech ztratí ve větru. Zároveň také platí, že jako řidič slyšíte zepředu vlastně ten samý zvuk, jaký slyšíte i v Audi.

Slabší, lehčí. Nevadí to

Osmiválec je o 85 koní slabší než dvanáctiválec. Zároveň je ale auto o 77 kg lehčí, tedy alespoň v našem provedení Convertible. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za velmi slušných 4,1 sekundy a za 8,4 sekundy už protíná hranici 160 km/h. Kdo nohu z plynu nesundá, dostane se přes tři sta. Zátah motoru je krásně mohutný, nepolevuje a reakce na plyn je rychlá, ale ne podrážděná.

Křivka průběhu výkonu je u V8 pozvolnější. Zatímco výkon dvanáctiválce strmě stoupá a nahoře se konstantně drží, osmiválec se zvedá rozvážně. Při pružné akceleraci ucítíte, jak ohromná síla auto jakoby podebere, napřáhne se a vyhodí ho kupředu. Žaludek se u toho trochu stáhne a krční páteř přilepí k opěrce. Pocitově to trvá dlouho, ale čísla na digitálním přístrojovém štítu ukazují realitu drtivé dynamiky. Málokteré auto zrychluje tak samozřejmě a důstojně.

Bentley Flying Spur už je taky hybridní: Limuzína do zásuvky nabízí 544 koní

Bentley Flying Spur už je taky hybridní: Limuzína do zásuvky nabízí 544 koní

Žádný eko režim tady nenajdete. Začíná se komfortem, pokračuje se přes optimální naladění s označením B, a pokud chcete práci motoru a převodovky našponovat na maximum, je tu také Sport. Pro hračičky je pak vhodné individuální nastavení Custom. Žádný značný rozdíl mezi režimy ale asi stejně nepoznáte. Chování auta se mění opravdu jemně.

Nejčastěji jsem jezdil v B (Bentley), který automobilka nastavila podle odezvy od zákazníků jako ten nejlepší kompromis mezi sportovní a komfortní jízdou. Celkově mi k autu prostě nejvíc seděl, což je ostatně jeho úděl. Pro řazení používá Bentley Continental v obou motorizacích 8stupňový dvouspojkový automat ZF naladěný od Porsche. Jeho souhra s motorem je absolutně bez výhrad a řadí se k těm nejlepším, co jsme tady zatím měli. 

Je libo excentrický interiér? Není problém, u Bentley se inspirovali luxusní jachtou

Je libo excentrický interiér? Není problém, u Bentley se inspirovali luxusní jachtou

Cukání nezná a optimální otáčky si drží v jakékoliv jízdní situaci. Převodovky ZF jsou ale tímto bezproblémovým chodem proslulé. Kvůli ochraně motoru vás ale nenechá zaťukat na omezovač a i v režimu ručního řazení přeřadí. To je ovšem jediné omezení.

Apetit osmiválce není tak velký, jak byste asi čekali. Kombinovaná spotřeba sice činila 14 l/100 km, ale je v tom i spousta vášnivých rozjezdů a užívání si plného potenciálu motoru. Při absolutně klidné jízdě, ke které Bentley prostě vybízí, jsme se na okresních silnicích dostali na krásných 10 l/100 km. 90 % času v autě jsme navíc měli staženou střechu. S nádrží na 90 litrů benzinu tak dojedete skutečně daleko a nemusíte se bát, že budete každou chvíli se zelenou pistolí v ruce.

První sériová kola z karbonu vyrobilo Bentley. Budou exkluzivně pro jeden model

První sériová kola z karbonu vyrobilo Bentley. Budou exkluzivně pro jeden model

Elektricky ovládaná plátěná střecha vozu potřebuje k dokončení úkonu devatenáct sekund a lze s ní manipulovat i za jízdy, a to do rychlosti 50 km/h. Do 80 km/h je posádka v klidu, nutnost zvýšit hlas při konverzaci se spolujezdcem je až zhruba od stovky. Díky deflektoru při běžných rychlostech do auta fouká jen minimálně, ale působí chatrně jako z velmi levného kabrioletu. O interiéru se ale pobavíme až v další kapitole.

Špičkové vlastnosti

Bentley Continental GT stojí na jízdních vlastnostech. To, že vypadá opravdu opojně a interiér je špičkový, mi přijde jen jako příjemný bonus. 2335 kg je sice moc, ale síla motoru to dokáže krásně zamaskovat. Těžkopádnost nepřijde ani v táhlých zatáčkách, protože hřebenové řízení s proměnlivým účinkem posilovače s autem ladně pohybuje a ani ve sportovním režimu není volant hloupě ztuhlý.

Tohle všechno podporují příplatkové aktivní stabilizátory v rámci paketu Bentley Dynamic Ride, které pracují v rámci 48voltové palubní sítě. Aktivují se při nájezdu do zatáčky a jejich úkolem je minimalizovat boční náklony. Tím pádem ale přicházíte o jeden z vjemů rychlosti a můžete tak na některých úsecích jet rychleji, než byste vlastně chtěli. O klid z motorového prostoru se zase stará hydraulické uložení.

I takto může vypadat hybridní Bentayga. Bentley ukazuje schopnosti divize Mulliner

I takto může vypadat hybridní Bentayga. Bentley ukazuje schopnosti divize Mulliner

Pro všechny situace je tu pak připravený pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem, který preferuje zadní nápravu a v režimu Sport dokáže poslat na zadní kola až 83 % výkonu. Na vrchu tohoto mixu je vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči a adaptivními zkrutnými stabilizátory, nezávislé zavěšení všech kol, vpředu s dvojitými příčnými rameny, a v jádru toho všeho je ocelovo-hliníková konstrukce s pomocnými rámy, která pro získání lehkosti používá větší množství hliníku než předchozí generace.

Dost už ale techniky, jaké jsou z toho pocity? Inu, Bentley Continental GT V8 pluje po silnici, jako kdyby to byla řeka smetany. 22palcová kola drží přilepená k silnici a bouchnou si pouze na větších nerovnostech. Není to ovšem nic, co by řidiče výrazně rušilo. Uvedené technické základy vám ale umí dost zamaskovat rychlost, takže bacha na to, jaká se blíží zatáčka.

Bentley slaví 75 let výroby v továrně na sny. Prohlédněte si dobové fotky z Crewe

Bentley slaví 75 let výroby v továrně na sny. Prohlédněte si dobové fotky z Crewe

Při svižné jízdě na širokých hezkých silnicích ve vás Bentley vyvolá pocit sportovního vozu. Umí jezdit rychle, to bez debat. Ale pokud se tím vším necháte opít, bude vám auto třeba na dalším úseku, kde budou zatáčky ostřejší, připadat díky rozměrům neohrabané. Je to zvláštní pocit. Jedete rychle, užíváte si, všechno je fajn, ale najednou vám dojde, že kočírujete 2,3tunový parník ve vysokých rychlostech na silnicích, kde se necítíte dobře.

Abychom si to ujasnili, tak Bentley Continental GT není zavalitý orangutan poskakující po silnici, není přehnaně nedotáčivé a vlastně působí agilně, ale ryze sportovním autem také není. Ostatně písmena GT (Grand Touring) v jeho názvu k tomu odkazují. Tohle je grand tourer par excellence, který nabádá k napsání klišé, že do něj sednete a v pohodlí se přesunete mezi státy ve vysokých rychlostech.

Speciální kolekce Rolls-Royce vzpomíná na rekordmana z Bonneville. Už je vyprodaná

Speciální kolekce Rolls-Royce vzpomíná na rekordmana z Bonneville. Už je vyprodaná

Celé auto je pochopitelně od motoru vystaveno obrovským silám, ale jak už vozy na těchto základech a s tímto motorem dokázaly, lze to zkrotit výše zmíněnou technikou a získat hodné a fungující auto, ve kterém vám bude příjemně. Větší ráži v podobě dvanáctiválce bych si pak dopřál čistě pro pocit, V8 takhle jak je stačí a dává autu náznak neurvalosti, která je spojena především s agresivním zvukem.

Bentley

Bentley Motors Limited je britský výrobce luxusních automobilů. Společnost v roce 1919 založil Walter Owen Bentley. V roce 1931 koupil automobilku Rolls-Royce. Od roku 1998 patří Bentley do koncernu Volkswagen.

Bentley Continental GTBentley MulsanneBentley Flying SpurBentley Bentayga • Bentley Mulliner

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 37 příspěvků