Test Audi SQ5: Bezkonkurenční

Vyzkoušeli jsme prémiové SUV, které nemá sobě rovného. Ne v tom smyslu, že by bylo dokonalé, ale doslova – žádný přímo srovnatelný model na trhu není.
Test Audi SQ5: Bezkonkurenční
Seznam kapitol
  1. Audi SQ5 v kostce
  2. Motor, zvuk a dynamika
  3. Podvozek a chování na silnici
  4. Interiér a výbava
  5. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Audi SQ5 je při výšce 1624 mm o tři centimetry bližší prachu silnic než standardní Q5. V sériovém provedení jezdí na dvacetipalcových kolech, ale testované auto hrdě vystavovalo na odiv příplatkové jednadvacítky. Přidejte k tomu fakt, že SQ5 není navzdory svým kompaktním rozměrům žádný drobeček (s normovaným EU řidičem a nějakou výbavou snadno přesáhne dvě tuny), a možná už instinktivně zatínáte gluteus maximus v předtuše strašné rány na prvním vykotlaném retardéru.

Komfort jízdy? Překvapivě žádná hrůza

Ano, tak se vozy Audi projevovaly ještě nedávno, zejména ty se sportovními ambicemi. Výborně naladěný podvozek SQ5 ale zvládá nectnosti silničářů s přiměřenou důstojností a účinně přitom brání neklidu karoserie ve vertikální ose. Příplatková 21palcová kola působí velmi lehkým dojmem – buď to, nebo v Ingosladtu pořádně investovali do tlumičů pérování. Kola za sebou nestahují auto do prohlubní a po přejezdu vyvýšené nerovnosti nežuchnou zpátky na asfalt se zpožděním, jako když vyhodíte do vzduchu těžký balón.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kola Audi Exclusive mají průměr 21 palců, ale soudě podle chování na nerovnostech, nejsou nadměrně těžká 

Kultura jízdy je o to překvapivější, že běžná Q5 3.0 TDI patří po stránce kompromisu mezi komfortem odpružení a vertikální stabilitou ještě do staré éry Audi. Můžeme to říct i takhle: pokud jste spokojeni s jízdním komfortem v Q5, SQ5 pro vás nebude o nic horší.

V zatáčkách bojuje SQ5 dvěma tradičními zbraněmi: přilnavostí a stabilitou. Nečekejte bůhvíjakou grácii nebo snad dokonce řiditelnost plynem, vyvážení v oblouku vždy diktuje těžká příď – nedotáčivost narůstá progresivně, úměrně rychlosti průjezdu. Pohon všech kol quattro se sice činí a vektorování točivého momentu pomocí brzdové soustavy mu v tom pomáhá, ale se základním rozložením hmotnosti na suchém asfaltu nic nezmůžou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V zatáčkách se SQ5 spokojí se silnou přilnavostí a progresivní nedotáčivostí, což je naladění, které bude cílové skupině nepochybně vyhovovat

Čímž, to považuji za nutné zdůraznit, říkáme pouze to, že Audi SQ5 není hravé. Nikoliv že je neohrabané nebo snad dokonce pomalé (ve smyslu schopnosti udržet rychlost jinde než na rovinkách). Na náročných silnicích snadno dosahuje velmi vysokých rychlostních průměrů.

Brzdy jak se patří

A když náhle zjistíte, že jste se rozdováděli trochu víc, než blížící se zatáčka snese? Žádný strach. Brzdy SQ5 nevynikají citem ani dávkovatelností, ale rozjeté SUV krotí spolehlivě i při opakovaném zpomalování z rychlostí, jakými se jezdí na německých dálnicích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní sedadla s nastavitelnou délkou sedáku má SQ5 ve standardu, ale za řadicí tlačítka na volantu se připlácí extra

Elektromechanické řízení je přesně takové, jaké si ho představujete: přímé, přesné, nekomunikativní. Ve sportovním režimu klade nepřirozeně silný odpor, ale naštěstí je zde přepínač jízdních režimů Audi Drive Select a s ním i režim Individual. V něm si můžete zvolit třeba dynamickou odezvu motoru a převodovky, ale automatické řízení a třeba komfortní generátor zvuku, kdyby se vám jeho pobrukování na dlouhé cestě oposlouchalo.

Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Na dlouhých cestách také můžete očekávat, že se přiblížíte aspoň na dohled udávané spotřebě paliva. Při běžném ježdění si dynamika auta vybere svoji daň a i když se nesnažíte jezdit vědomě rychle, stejně akcelerujete prudčeji, než je potřebné. Počítejte spíš s deseti než sedmi litry dlouhodobého průměru. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi SQ5 v kostce
  2. Motor, zvuk a dynamika
  3. Podvozek a chování na silnici
  4. Interiér a výbava
  5. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 29 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků