71
Fotogalerie

Test Audi SQ5: Bezkonkurenční

Kapitoly článku:


Fenomén rychlých sportovních SUV dlouho nechával značku Audi chladným. Necháme-li stranou exotické a velmi drahé Audi Q7 V12 TDI, v Ingolstadtu v tichosti pozorovali, jak Mercedes montuje burácející osmiválec AMG do třídy ML. Nijak nereagovali, když se BMW rozhodlo vzepřít svým tradičním hodnotám i všem minulým slibům a uvedlo do společnosti kolotočářsky vulgární páreček X5 M/X6 M.

Nedozvíme se, jestli Audi zaspalo, nebo jen strategicky vyčkávalo, co všechno se v tomto malém, ale z hlediska marží velmi lukrativním segmentu stane. Je ale zjevné, že když došlo na lámání chleba, nabízel trh zájemcům o ztělesněný oxymóron v podobě „sportovního SUV“ nepřeberně možností, od neurotického Mini Countryman JCW až po gigantický Mercedes GL 63 AMG. Dosud nikdo ale nenabízel menší SUV s mimořádně výkonným naftovým motorem. Takže přesně takové v Audi udělali.

Audi SQ5 TDI 45.jpgAudi SQ5 TDI 32.jpgAudi SQ5 TDI 8.jpgAudi SQ5 TDI 47.jpgAudi SQ5 TDI 58.jpgAudi SQ5 TDI 54.jpgDecentní vzhled příliš neupozorňuje na dynamické schopnosti SQ5; hlavním poznávacím znamením je viditelně nižší světlá výška a dva páry koncovek výfuku

Audi SQ5 znamená pro svého výrobce hned dvojnásobné prvenství. Je to první SUV v řadě sportovních „S“ modelů. A zároveň je to první „S“ s dieselovým motorem. A není to jen tak nějaký diesel.

Dvě jsou víc než jedno

Vidlicový šestiválec vychází z populární jednotky 3.0 TDI, oproti které se vyznačuje jedním důležitým rozdílem – má o turbo víc. Dvojici sériově zapojených dmychadel se musely přizpůsobit také vnitřnosti agregátu, který dostal nové písty chlazené ostřikováním olejem, účinnější chlazení hlavy a jiné časování ventilů. Vysokotlaké vstřikování dávkuje palivo do válců pod tlakem 2000 barů a to až v osmi vstřicích během jednoho pracovního cyklu motoru.

Výsledkem toho všeho je 313 koní v 3900-4500 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 650 Nm už ve 1450 ot./min. a nepoleví do 2800 otáček. Žádný div, že Audi uvádí zrychlení 0-100 km/h za působivých 5,1 sekundy.

Co to tady bručí?

Na pořádný zátah jste tedy před prvním usednutím za volant připraveni, možná ho dokonce očekáváte jako samozřejmost. Ale co ten zvuk? Kde se v tichém svistu přeplňovaného motoru vzalo to zlověstné bručení, kterým se okolí Audi SQ5 rozechvěje po stisknutí startovacího tlačítka?

Konstruktéři motoru 3.0 TDI biturbo použili zvláštní řešení: osadili výfukové potrubí elektromagnetickým generátorem vibrací, který dodává proudícím plynům chybějící zvukomalebnost.

Bez soupeřů? Ne docela…

Když říkáme, že SQ5 nemá přímou konkurenci, myslíme nabídku prémiových německých značek. Pro odvážné individualisty je tu však alternativa v podobě Alpiny XD3. Při krátkém redakčním testu na nás udělala vynikající dojem:

Jistě, je to trik, ale přece jen o řád poctivější než třeba „přehrávání“ zvuku z reproduktorů jako v BMW M5. Tento lomoz, ač vznikající nepřirozenou cestou, totiž reálně existuje a kromě vás ho slyší také přihlížející, dokonce z dálky.

Když okolo zahřmí rozjetá SQ5, nejeden přihlížející by se nechal přesvědčit, že právě viděl auto poháněné benzínovým osmiválcem.

V kabině vytváří umělé burácení příjemnou kulisu, která dokresluje atmosféru jízdy, ale nikdy ji úplně neovládne. Přece jen sedíte v kultivovaném prémiovém SUV, které je určeno pro vysokorychlostní přesuny levým pruhem dálnice.

V této roli Audi SQ5 exceluje. Na osmý rychlostní stupeň točí její motor při dálničním limitu relaxační 2000 ot./min. Plynulé zrychlení o 70 km/h posune ručičku otáčkoměru doprava o pouhou tisícovku otáček!

Audi SQ5 TDI 60.jpgAudi SQ5 TDI 66.jpgAudi SQ5 TDI 57.jpg
Logo V6T na předním blatníku má i americká verze SQ5, kterou na rozdíl od té „naší“ pohání kompresorem přeplňovaný zážehový šestiválec 3.0 TFSI

V praxi ale takto zrychlovat nebudete, samozřejmě se svěříte do péče osmistupňové automatické převodovky ZF. Na tu pějeme chválu při každé příležitosti a dnes opět nemůžeme jinak: řadí rychle, přesně, intuitivně a také neobyčejně plynule. Jen občas se nechá zmást náhlou změnou zatížení a nechává klouzat měnič.

Když sjedete z dálnice do kopcovitého terénu s mnoha zatáčkami, možná dostanete chuť řadit si sami. V manuálním režimu zůstává měnič přemostěný, kdykoliv je to možné, takže převodovka působí podobně „přímým“ dojmem jako dvouspojkové skříně. Stejně uspokojivý výsledek ale přinese přesun voliče do polohy „S“ a spoléhání na inteligenci řídicí elektroniky. Bude ale na klikaté silnici stejně uspokojivé i chování podvozku a řízení?  

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud