Test Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro: Máte peníze navíc?

Volkswagen vyslal mezi hot-hatche velkou zbraň. Ta má natolik těžký kalibr, že začíná stavět na vedlejší kolej i prémiovější modely Audi. Proč kupovat dražší S3, když to samé nabídne už Golf R?
Test Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro: Máte peníze navíc?
Seznam kapitol
  1. Audi S3 v kostce
  2. Úvod, Interiér známe
  3. Cestování mu nejde?, Na okreskách bez soupeře
  4. Cena není zlá, jenže výbava?, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Na rozdíl oproti Volkswagenu Golf R Audi přidá také jadrnější projev, který jsem osobně přiřadil na vrub sportovnějšímu výfuku. S hlukem v kabině ovšem i zde inženýři zacházeli velmi opatrně. S3 dokáže prásknout do výfuku a zvenku zní moc dobře, uvnitř se k vám zvuk dostává jakoby z dálky. Až si člověk říká, že minimálně ve sportovním režimu se Audi tolik při zdi držet nemuselo.

K tomu všemu přidejme ještě brzdy. Jejich nástup je ostrý přesně tak, jak se na podobně rychlé auto sluší a patří. Mimochodem kotouče vpředu mají průměr 340 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tenhle sedan jezdí skvěle, ale má jednu nevýhodu: schází emoce, vše se děje absolutně automaticky a samozřejmě.' 

Vypadá to, že si Audi S3 zaslouží deset bodů z deseti, ovšem jsou zde dva detaily a na mysli teď nemám spotřebu, která při podobné jízdě pokoří dvacet litrů jako mávnutím kouzelného proutku. Sednete do auta, projedete pár zatáček a víte. Audi vám naservíruje všechnu svou rychlost bez jakýchkoliv zábran, na první setkání, okamžitě. Všechno se zde odehrává tak samozřejmě, že si za chvilku připadáte, jako kdybyste seděli u počítače. S3 je precizní, neutrální, rychlá, ale trochu bez emocí. Taková sterilní. A to je škoda.

Audi S3 Cabrio podrobněji a v nové galerii: Rychlý otesánek

Audi S3 Cabrio podrobněji a v nové galerii: Rychlý otesánek

Druhá drobná výtka směřuje na řízení. Naprosto otevřeně přiznám, že bych k němu neměl žádné námitky, kdyby se mi nenaskytla možnost řídit WRX STI s hydraulickým posilovačem. Elektromechanické verze jsou dnes už poměrně daleko, takže vám vadit nebudou, ale přímé srovnání s hydraulikou naplno ukáže, jak gumové a umělé vlastně tyto nové posilovače stále jsou.

A ještě jeden detail. Systému start/stop se nezbavíte. Je zapnutý v jakémkoliv režimu. Takže jsem v režimu Sport strávil příjemnou hodinku ostré jízdy na okreskách, jakmile jsem s roztopeným motorem následně potkal první světla, systém motor okamžitě vypnul. Nevím, přijde mi to takové zvláštní. 

Cena není zlá, jenže výbava?

Audi S3 s karoserií sedan a automatickou převodovkou koupíte minimálně za 1 138 900 Kč. Cena to není úplně zlá, třeba takové Subaru WRX STI nebo BMW M135i xDrive na tom jsou podobně. Oproti Golfu R s automatem si připlatíte 171 000 Kč, oproti S3 hatchback zaplatíte navíc 18 000 Kč. Jenže i zde musím uznat, že příplatky, které si Audi účtuje, jsou ostudné.

Nové Subaru WRX STI chce být ještě lepší než to staré první jízdní dojmy

Nové Subaru WRX STI chce být ještě lepší než to staré první jízdní dojmy

Jestli máte zájem, musíte si připlatit za kontrolu tlaku v pneumatikách, tempomat, ISOFIX, asistent rozjezdu do kopce, regulaci dosahu světlometů, nebo otvor v zadních sedadlech pro přepravu dlouhých předmětů. Všechno to jsou příplatky de facto v řádu pár tisíc a všechno to jsou prvky, které by auto s cenou za hranicí jednoho milionu mít klidně mohlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud se vrátím k úvodní (a dost zákeřné otázce), co člověk získá, pokud si připlatí za Audi S3 a vyhne se Golfu R, pak musím znovu zopakovat, že toho moc není. Minimálně z objektivního pohledu. Dá se ale říci, že si koupí sportovněji laděné auto. Kromě ostřejšího podvozku tu máme třeba sportovnější zvuk nebo lepší sedačky. A samozřejmě karoserii sedan.

Je to málo, nebo vám to za příplatek 171 000 Kč stojí? Na tuhle otázku si asi bude muset odpovědět každý sám. Mně by rozum říkal, že to je nesmysl, ale cosi uvnitř stále chce upřednostnit Audi před Golfem. Každopádně pokud opravdu máte volné peníze navíc, s Audi S3 chybu rozhodně neuděláte. 

Technické údaje: Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro

  • Rok 2014
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 984 cm3
  • Vrtání • zdvih 82,5 mm • 92,8 mm
  • Stupeň komprese 9,3:1
  • Nejvyšší výkon 221 kW (300 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 500 až 6 200 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 380 Nm při 1 800 až 5 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,9 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 390 l
  • Objem palivové nádrže 55 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 450 kg • 2 010 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 8,8 • 5,9 • 6,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 631 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 551 mm • 1 526 mm
  • Rozměr pneumatik 225/40 R18
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 469 × 1 796 × 1 392 mm
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi S3 v kostce
  2. Úvod, Interiér známe
  3. Cestování mu nejde?, Na okreskách bez soupeře
  4. Cena není zlá, jenže výbava?, Technické údaje
  5. Fotogalerie
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

včera | Svět motorů | 48 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků