Test Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro: Máte peníze navíc?

Volkswagen vyslal mezi hot-hatche velkou zbraň. Ta má natolik těžký kalibr, že začíná stavět na vedlejší kolej i prémiovější modely Audi. Proč kupovat dražší S3, když to samé nabídne už Golf R?
Test Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro: Máte peníze navíc?
Seznam kapitol
  1. Audi S3 v kostce
  2. Úvod, Interiér známe
  3. Cestování mu nejde?, Na okreskách bez soupeře
  4. Cena není zlá, jenže výbava?, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Cestování mu nejde?

Také motor bude vlastně jen opakování toho, co psal Jirka v testu Volkswagenu Golf R. Dvoulitrový čtyřválec EA888 prošel důkladnou úpravou a výsledkem jsou parametry 221 kW (300 koní) a 380 Nm. Vše, včetně otáček, kdy jsou maximální hodnoty k dispozici, je naprosto identické s Golfem R.

A platí to také o dynamice. S testovaným automatem zvládne sedan sprint na stovku za 4,9 s, nejvyšší rychlost je omezená na 250 km/h. Není úplně od věci připomenout, že tato čísla byla ještě nedávno výsadou supersportů. Mimochodem takové Porsche Boxster S je na stovce za rovných pět sekund.

Test: Porsche Boxster S – ukázkový příklad

Test: Porsche Boxster S – ukázkový příklad

Audi S3 nenabízí mnoho zásadních odlišností ve srovnání se svým tvrdým koncernovým soupeřem, jedna věc tu ale je: podvozek. Samozřejmě máte k dispozici systém Drive Select a několik režimů, v každém z nich je ale Audi tužší než Golf. Bez ohledu na to, zda se budeme bavit o Comfortu, Efficiency nebo Sportu. Podvozek je vždycky tvrdší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Jedním z mála zásadních rozdílů ve srovnání s Volkswagenem Golf R je tužší podvozek, řesto není běžné cestování problémem

Z toho by mohlo vyplývat, že S3 tolik nezvládá roli obyčejného cestovního auta. Je to pravda, ale pouze částečně. Že je tvrdší než Golf R neznamená, že je auto nepohodlné. Golf je totiž v běžném nastavení prachobyčejný hatchback (respektive se tak tváří), u Audi S3 víte, že sedíte ve sportovním autě. To se tolik nehoupe, ale i přes devatenáctipalcová kola zvládá tlumit nerovnosti. Je to docela jiná káva než realita, jakou předváděla dříve testovaná verze s motorem 1.8 TSI, kde byl podvozek dost prkenný. S3 je podvozkově mnohem lepší.

Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR: Koncernové speciality

Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR: Koncernové speciality

Takže? Cestování na delší vzdálenosti není problémem. Ani náhodou. Odhlučnění interiéru je taktéž na velmi slušné úrovni a motor? Ten ve 130 km/h točí zhruba tři tisíce otáček, což stále znamená, že budete v kabině slyšet jen proudění vzduchu kolem karoserie, které by ale mohlo být utlumeno o něco lépe.

Když už jsme narazili na běžné cestování, přidám poznámku k režimu Effcicnecy. Ten vypadá dost podobně jako Comfort, rozdílem je ale chování převodovky, která při ustálené jízdě vyřazuje na neutrál. Pokaždé, když pak šlápnete na plyn, začne hledat správnou rychlost a než vám ji zařadí, auto lehce zpomalí. Je to otravné. V režimu Comfort toto nedělá a jízda je mnohem plynulejší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi klasicky nabízí možnost nastavení různých systémů, jak to známe z ostatních modelů nejen této značky. V režimu Efficiency, pokud pustíte pedál plynu, převodovka vyřazuje na neutrál. 

Spotřeba při klidné jízdě není vůbec přehnaná. Osobně jsem jezdil v kombinaci dálnice (140 km/h) a okreska (100 km/h) za 9,5 litru. Ve městě počítejte spíše s desítkou, ale ani to bych nepovažoval za nějakou katastrofu. Audi S3 totiž má velký potenciál. Vzhledem k rychlosti vozu klidně můžeme napsat, že je motor příjemně úsporný.

Na okreskách bez soupeře

Znáte to: „Jeho revírem..., jeho tempo...“. Revírem Audi S3 může být dálnice, ale hlavně je to okreska. Ať už ale pojedete kdekoliv, vždy platí, že tempo může být takové, až by se z toho pan Gerkhan, pokud by se vás jal pronásledovat se svým BMW, dost opotil. Sedan S3 jezdí výborně.

Na autě je jedna věc, která vás zaujme prakticky okamžitě. Je to lehkost, se kterou se Audi S3 pohybuje. Důvodem je citlivé řízení. I malý pohyb volantu se rovná okamžité změně směru. Důvodem je ovšem také poslušný automat. Klepnete na pádlo pod volantem, ihned přeřadí. A konečně pocit lehkosti zařídí především dvoulitrový motor, který se tváří tak, že si s autem jen pohrává.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Z Audi S3 čiší lehkost. Může za to kromě jiného povedený benzinový dvoulitr. Když chcete, dokáže pořádně zatáhnout, když výkon nepotřebujete, umí jezdit s rozumnou spotřebou. 

Využitelné otáčky jsou nesmírně široké. Pokud se budeme bavit o expresním svezení, pak motor začíná pořádně tvrdit muziku od tří tisíc výše. Po překročení čtyř tisíc se vám začnou honit hlavou myšlenky o skutečně silném zátahu a nad pěti tisíci padají na stůl všechny trumfy, které motor drží. Své představení lineárně vystupňuje až někam k 6600 ot./min, kdy vám automat přeřadí a vůbec se s vámi nebaví. Je jedno, co máte zvoleno za režim, další rychlost se při těchto otáčkách řadí vždycky.

Test Audi RS 6 Avant: zatraceně schopné kombi

Test Audi RS 6 Avant: zatraceně schopné kombi

Tvrdší podvozek ve srovnání s Golfem R poznáte také při rychlé jízdě. Všechno je intenzívnější, auto působí o malinko jistějším dojmem. Chtělo by se napsat, že je sedan vyváženější, ale hodnota 59/41 tomu tak úplně nenasvědčuje. Když tedy nájezd do zatáčky přestřelíte, přichází lehká nedotáčivost. Minimálně na suchém asfaltu ale musíte do zatáčky najet jako smyslů zbavení, jinak je totiž S3 přísně neutrální.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi S3 miluje zatáčky a čistou stopu. Auto je přísně neutrální, mírná nedotáčivost přichází až při hodně nepřesném odhadu nájezdové rychlosti

Rozhodit se vůz skoro nenechá a vy coby řidič brzy poznáte, že dost často není potřeba povolovat plyn. Čistá stopa je přesně tím, co Audi S3 miluje, vy budete milovat přeskakování z jedné zatáčky do druhé bez toho, aniž byste zpomalili. Audi S3 je na okreskách rychlá. Možná na to nevypadá, ale rychlost a obratnost je až neskutečná a opět musím zdůraznit, že i tahle stránka věci se už dostává na úroveň podstatně dražších supersportů.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi S3 v kostce
  2. Úvod, Interiér známe
  3. Cestování mu nejde?, Na okreskách bez soupeře
  4. Cena není zlá, jenže výbava?, Technické údaje
  5. Fotogalerie
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

včera | Petr Schnagl | 6 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 144 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 81 příspěvků