65
Fotogalerie

Test Audi RS 6 Avant: zatraceně schopné kombi

Kapitoly článku:


Vyloženě rodinný typ

V redakci jsme během testu chvíli debatovali nad tím, pro koho je RS 6 Avant vlastně určená. Nakonec jsme došli k závěru, že to je prostě auto vyloženě rodinného typu. Není rodina jako rodina a někde se holt musí řešit otázka, co dělat, když máte manželku, dvě ratolesti a v garáži Porsche 911 Turbo. Tohle je přesně ten moment, kdy nastupuje RS 6 Avant.

Je to samozřejmě myšleno s nadsázkou, ale je pravdou, že RS 6 Avant opravdu zvládá roli rodinného kombi velmi dobře. Stačí usednout za volant a poprvé nastartovat.

Auta, u kterých vás v podobné situaci polije studený pot, protože se od motoru ozvou zvuky stejné, jako kdybyste právě probudili godzillu, která ještě navíc usnula sladkým spánkem na svých vajíčkách, už dnes tak často nepotkáte. Čím dál více automobilky používají různá nastavení, která i z aut schopných jet více než 300 km/h, dělají v prvních chvílích nevinné a dobře ochočené beránky. RS 6 je jedním z vyloženě ukázkových příkladů.

audirs6_50.JPGaudirs6_53.JPG 
Přeplňovaný osmiválec nabídne 560 koní a plných 700 Nm, přesto i on umí dobře hrát roli motoru pro rodinné cestování. V takových momentech se mimochodem dokáže změnit na čtyřválec.

Čekal jsem různé věci, ale po prvním nastartováním jsem byl (no, řekněme si to upřímně) regulérně zklamaný. Přirozeně víte, co asi tak zhruba se skrývá pod kapotou, ale inženýři to v základním nastavení pod heslem „zatloukat a zatloukat“ důkladně zamaskovali. A je to dobře, protože pokud opravdu někdy povezete rodinku někam na výlet, můžete tak činit v maximálním pohodlí a možná i s rozumnou spotřebou.

Ta je další velkou novinkou současné generace. Downsizing je věc všudypřítomná, RS 6 není výjimkou. Dvakrát přeplňovaný osmiválec na místo desetiválce si řekne údajně o dvě třetiny toho, co potřeboval ke svému provozu starší motor. Kromě menšího objemu na to má velký vliv také přítomnost systému COD, který odpojuje polovinu válců. Děje se tak při ustálené jízdě a ve chvílích, kdy motor točí méně než 3500 ot./min. Jestli vás zajímá, zda to poznáte, pak to nepoznáte.

Už třeba v takovém VW Polo, kde obdobný systém dělá z jedna-čtyřky TSI dvouválec, se musíte snažit, abyste rozdíl našli (ale jde to), u RS 6 Avant nasadili inženýři zbraň v podobě aktivních silentbloků motoru a ty mají na starost eliminovat zvýšené vibrace způsobené provozem na polovinu válců. Úkol plní na výbornou.

Přiznám se. Kdybych si o přítomnosti této záležitosti nepřečetl dříve, nevím, že motor něco takového dělá. Pro úplnost dodejme, že se z provozu odstavují válce číslo 2,3,5 a 8.

audirs6_07.JPGaudirs6_10.JPG
Je to možná trochu s podivem, ale při klidné jízdě je RS 6 Avant velmi tichý a komfortní společník. Když budete opravdu chtít, dostanete spotřebu i k desetilitrové hranici. Možná...

Rodinný charakter tohoto auta při vyloženě rodinné jízdě a velkém sebezapření může znamenat i čísla začínající desítkou. Udávaných 9,8 l/100 km v kombinovaném provozu je ale podle očekávání spíše dílem hodícím se do literatury kategorie sci-fi. Mimochodem desetiválec si podle tabulek poručil v kombinovaném provozu rovných čtrnáct litrů. Evropská unie musí být z tohoto teoretického pokroku štěstím bez sebe.

Na dobrou noc

Když už rozebíráme RS 6 Avant z pohledu rodinného cestovatele, mám pro vás jedno doporučení. Děti nechtějí spát? Můžete je ukolébat projížďkou v RS 6. V režimu Comfort je podvozek vyloženě houpavý. Nečekejte ale příkladný komfort. Podvozek je přesně ten typ, který je sice pohodlný, který se naklání a houpe, ovšem odfiltrovat ostré nerovnosti ani tak nedokáže. Kromě standardního vzduchového odpružení si můžete připlatit za sportovní verzi s ocelovými pružinami a systémem Dynamic Ride Control.

Interiér je tichý, osmistupňový automat řadí další rychlost, jak může a v praxi při takových poklidných 120 km/h se válce převalují v motoru jak skupina turistů v Chorvatsku na pláži, přičemž jak bylo řečeno, polovina „to rovnou na oné pomyslné dece zalomí“. A ani 150 km/h na situaci nic moc nezmění. Na osmičku se otáčky těsně přehoupnou přes dva tisíce a vrchol šestkové řady z dílny Audi prostě v maximální tichosti letí po dálnici a říká si u toho něco na způsob „Bože, to je ale nuda“.

audirs6_35.JPGaudirs6_54.JPG 
Osmistupňová převodovka nemá slabých stránek. Při klidné jízdě řadí další rychlosti, jak jen to jde. Naopak během ostré jízdy reaguje velmi rychle a chytře.

Klidnou stránku věci jsme si myslím probrali až dost, takže stručně ještě jedna drobná poznámka. Jak je auto dlouhé, tak vzadu moc místa nečekejte. Může za to obří středový tunel a masivní sportovní sedačky vpředu. Mimochodem zájemci si mohou vybrat mezi čtyřmístným interiérem nebo klasickou zadní lavicí.

Ale dost bylo cestování s manželkou a dětmi. „Miláčku, až vás s dětmi odvezu domů, budu si muset ještě něco zařídit...“

Audi A6

Audi A6 je prestižní model vyšší střední třídy. K tradičním přednostem v podobně propracovaného interiéru a pohonu quattro přidává v současné generaci i vytříbené jízdní vlastnosti. Skvělé jsou přeplňované motory TFSI a TDI.

Ceny, motory • Audi A6 Allroad • Test Audi A6 50 TDI • Elektromobil • Test Audi A6 55 TFSI quattro

Doporučujeme

Články odjinud