TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP | Foto: Ondřej Lilling
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technická data
  3. Kompletní fotogalerie

Kam to až dohnaly emise?

V současné době si na českém trhu nepořídíte Audi Q8 s jiným motorem než třílitrovým vznětovým šestiválcem označeným 50 TDI quattro, v příštím roce se však dočkáme i výkonově slabší verze „tédéíčka“ (170 kW) a zážehového třílitru 55 TFSI (250 kW). Audi nejdříve nechalo homologovat agregát, u kterého očekávala největší zájem, už nyní ale víme, že třemi šestiválci to neskončí.

Jestli něco na nových Audinách fakt obdivuji, je to odhlučnění motoru. Doslova šokován jsem tím byl u A8 a Q8 není o moc horší, byť mizivé rozdíly tady asi budou. Výkon 210 kW v rozmezí 3500 až 4000 otáček je ve srovnání s konkurencí nadprůměrný a točivým momentem 600 N.m dostupným od 2250 otáček Ingolstadt překonává Mnichov o 40 N.m a na Stuttgart ztrácí nijak zásadních 20 N.m.

Standardem je jemně pracující osmistupňový automat a pohon všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem. A protože je Q8 vždy mild-hybrid s hlavním 48voltovým elektrickým okruhem, nabízí tytéž funkce co vlajková loď A8. A je velmi zajímavé sledovat, jak to všechno dohromady funguje.

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

V rozmezí 55 až 160 km/h můžete sundat nohu z plynu a vůz nejenom že vyřadí do neutrálu, ale dokáže až po dobu 40 sekund plachtit s vypnutým motorem. Energii přitom čerpá z lithium-iontového akumulátoru umístěného pod podlahou a Audi tvrdí, že tak dokážete ušetřit až 0,7 l/100 km. Nejde to na požádání, protože využitou energii je třeba získat zpět rekuperací, to ale neznamená, že kvůli tomu musíte změnit styl jízdy.

Právě s ohledem na tuto funkci je zbytečné vypínat systém stop/start, protože bez něj plachtění s vypnutým motorem nefunguje. Výhodou také je, že se motor při dojíždění do křižovatky vypíná už v rychlostech pod 22 km/h (ano, vím, že tohle měl Peugeot už před lety) a sám naskakuje, když na semaforu padne zelená. Auta před vámi se ještě nemusejí pohnout, ale vy už jste připraveni vyrazit.

Nebudu vám nalhávat, že je proces opětovného nastartování motoru neznatelný a při plachtění s vypnutým motorem není mezi sešlápnutím plynu a zátahem prodleva (motor nejdříve naskočí, pak převodovka zařadí a to chvíli trvá), o přínosu ke snížení spotřeby však nepochybuji. Během testovacího týdne jsem ujel téměř 1100 km se spotřebou 8,9 l/100 km, a to jsem auto moc nešetřil. Jenom pro srovnání: je to asi o 1,5 l/100 km více, než kolik si v podobném zápřahu bralo v únoru testované Audi A8 50 TDI quattro.

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

Tyto vozy jsem si během testování v hlavě často srovnával. Asi největší rozdíl je patrný při rozjezdu. Zatímco A8 se klidně a jemně uvede do pohybu prakticky hned po doteku plynu, Q8 má znatelně delší prodlevu a tah nenastupuje tak plynule. A8 má 600 N.m o plných 1000 otáček níže a často toho využívá, zatímco v Q8 se s přišlápnutím plynu na křižovatkách ze zvyku nahnete dopředu, očekávajíc zatlačení do sedadla, ale ono nic.

Je to jako by vás SUV zkoušelo, jestli to fakt myslíte vážně, pak ale plyn přišlápenet více a ono vystřelí razantněji, než jste si možná přáli. Tohoto „nešvaru“ jsem si začal všímat u některých nových aut homologovaných podle WLTP. Je to jeden z fíglů, jak si pomoci k nižším emisím v městském provozu a mně osobně hodně zajímá, jak se s tím poperou ostatní značky. Neunikne nikdo, rozhodně nejde pouze o Audi!

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Jakmile se rozjedete, Q8 reaguje rychle, stejně mi ale přišlo, že v porovnání se starší Q7, nebo třeba i minulým Volkswagenem Touareg (193 kW, 580 N.m), působí ospaleji. Přitom zrychlení z nuly na stovku za 6,3 sekundy není na takového mastodonta špatné, dám ale ruku do ohně za to, že kdyby Q8 přišlo na trh o rok dva dříve, jezdí a reaguje jinak. Rychleji, bezprostředněji, bez přemlouvání…

Audi Q8 50 TDI quattro - srovnání s konkurenty
Model Audi Q8 BMW X6 Mercedes GLE Coupé
Motor 50 TDI quattro xDrive30d 350 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 2967 2993 2987
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 210/3500-4000 190/4000 190/3400
Točivý moment [N.m/min] 600/2250-3250 560/1500-3000 620/1600
Převodovka 8A 8A 9A
Maximální rychlost [km/h] 245 230 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 6,7 7
Komb. spotřeba[l/100 km] 6,8 7,0 7,8
Základní cena [Kč] 1.945.900 1.931.800* 1.851.300
*nezahrnuje  transportní náklady a předprodejní servis ve výši 9 000 Kč

Digitální jízda

Když před sebou máte auto jako Q8 a jste touto značkou nepolíbení, je celkem těžké odhadnout, co od něj očekávat. Bude spíše pohodlné i za cenu těžkopádnějšího chování v zatáčkách, nebo utažené a vzbuzující pocit sportovnosti, ale s komfortem na štíru? Ideální by bylo najít kompromis a stvořit tak vlastně BMW X6, jenže Audi na to šlo po svém.

Prvořadým cílem bylo zajistit co největší jízdní komfort nehledě na to, že jedete na 22palcových kolech. Jak dokáže Q8 filtrovat nerovnosti, jsem ostatně nechápal už po prvním svezení v okolí Karlštejna, kde je sice krásná krajina, ale jedny z nejméně kvalitních okresek, jaké znám. Obrovská kola s pneumatikami o šířce 285 mm běžné díry „nevymetou“, ony je prostě přejedou a posádku o tom informují pouze sporadicky. Nehledě na bezrámová okna je konstrukce karoserie hodně tuhá, což je další výhoda.

Elektrické Audi e-tron oficiálně: Na jedno nabití ujede 400 km a utáhne 1,8 tuny

Elektrické Audi e-tron oficiálně: Na jedno nabití ujede 400 km a utáhne 1,8 tuny

Celé to vypadá asi takto: jedete po rozbité silnici, vidíte díry a nerovnosti před sebou, ale auto je po přejetí jako by „zmenší“. Zpoza volantu nevíte, jak to udělalo, protože od řízení a vlastně ani podvozku nemáte téměř žádnou zpětnou vazbu. Víte, že se pod vámi „něco“ děje a funguje to, ale jinak se nemáte čeho chytit. A díky skvěle odhlučněnému podvozku ani na základě výrazných akustických podnětů.

Odpružení jako takové funguje téměř ideálně, tedy že se do nerovností „noří“ hlavně samotná kola a nikoliv zbytek auta. Jízda je pak komfortní, ale posádka se uvnitř tolik nekymácí. Nechápejte to tak, že by Audi Q8 přímo umělo „srovnat“ povrch silnice do vodováhy, jsem si ale téměř jistý, že kdybyste spolujezdci zavázali oči a rozpálili to tam, kde běžně jezdíte vlastním autem, bude se hodně divit.

Kamery místo zrcátek nabídne i Lexus. Předběhne tak nakonec Audi?

Kamery místo zrcátek nabídne i Lexus. Předběhne tak nakonec Audi?

A s obrovskou pravděpodobností údiv nepoleví ani při jízdě v zatáčkách. Jak jsem již naznačil, byl testovaný kousek vybaven aktivním řízením zadních kol, a to až o nepřehlédnutelných 5 stupňů proti smyslu natočení předních kol (pro nízké rychlosti a lepší agilitu) a až 1,5 stupně ve smyslu natočení předních kol (pro vysoké rychlosti a lepší stabilitu). A způsobů projevu je vícero.

Pokud jedete po normální silnici a nenechali jste mozek doma, je všechno v pořádku. Běžně jsou hnací síly rozděleny v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v závislosti na podmínkách ale může jít až 70 procent na předek nebo až 85 procent na zadek. Dostáváte tak neutrální audinu bez výrazných sklonů k nedotáčivosti vyvolanými samotným podvozkem, a dokonce i boj s odstředivými silami zvládá bravurně. Pokud se vám navíc podaří oprostit od faktické velikosti auta, díky řiditelným zadním kolům vám přijde podobně agilní jako mnohem menší SUV Q5.

Ani řízení s progresivním převodem nepostrádá cit a můžete mu důvěřovat, což je velká část úspěchu. Asi si totiž dokážete představit, že předjíždění aut v dálničním zúžení nemusí být s takovým obrem jednoduché a i minimální rozdíl v natočení volantu může vyjít dost draho. S Q8 ale máte vždycky jistotu v tom, jak se zachová. Na natočení volantu nereaguje hyperaktivitou, je zkrátka hezky přirozené.

Audi A6 u nás dostalo nový základní motor. Bude vám 150 kW stačit?

Audi A6 u nás dostalo nový základní motor. Bude vám 150 kW stačit?

Asi největší překvapení však na mě čekalo při přejezdu z asfaltu na povrch s menší adhezí. Třeba když to rychle „strhnete“ do kolmého nájezdu na polní cestu. Jeden by řekl, že auto musí hned mířit po tečně ven z oblouku a neurvale jej zkrotí stabilizace, Q8 si ale povrch pod předními koly rychle „osahala“, jenom lehce se sklouzla a vykouzlila špičkový oblouk bez nutných korekcí směru jízdy.

Bylo to v rychlosti kolem 50 km/h, tedy stále v mezích, kdy se zadní kola natáčejí proti smyslu předních (hraniční rychlost je 60 km/h). Máte tedy dvojí podporu – jednak samotné čtyřkolky, a pak také zadních kol starajících se o menší průměr otáčení. Asi si řeknete, že tohle s autem cíleně dělá jenom málokdo, vsaďte si ale tyto podmínky do reálného provozu a pochopíte. Audi Q8 je obrovské a těžké, samo se sebou ale dokáže pracovat tak dobře, že je bezpečné a předvídatelné i pro naprostého řidičského eléva.

Závěr

O Q8 se často hovoří jako o BMW X6 od Audi, tuhle spojitosti ale vnímejme pouze ve vztahu k tvaru karoserie, protože v Mnichově zkrátka byli první. Než ale dorazí nová generace X6, bude to nějaký čas trvat a úplně nejmladší není ani Mercedes-Benz GLE kupé, míč je tedy aktuálně na straně čtyř kruhů.

A dlužno dodat, že se v Ingolstadtu poprali se vstupem do nového „podsegmentu“ se ctí. Navrhli auto, které podle mého názoru skvěle vypadá, je prostorné, nabízí netradiční řešení s bezrámovými okny bočních dveří a mimořádně skvěle jezdí. Nehraje na sportovní notu jako BMW X6 a není ani ultrakomfortní až uhoupané jako GLE kupé. Popravdě řečeno řidiče trochu posílá na druhou kolej a plní roli bezproblémového sluhy.

Paříž 2018 živě: Souboj v jednom pavilonu. BMW X5 versus Mercedes GLE

Paříž 2018 živě: Souboj v jednom pavilonu. BMW X5 versus Mercedes GLE

Nehledě na obrovská kola očekávejte až překvapivý komfort, tichou jízdu i ve vysokých rychlostech a snadné ovládání díky přesnému progresivnímu řízení a natáčení zadních kol. Nevím, jak se to Audi povedlo, ale ani ty dvaadvacítky na hrbolech nezakopávají, jak to u vzduchových podvozků bývá, což bylo nejen pro mě jedno z velkých překvapení celého testu.

Vznětový třílitr výkonově dostačuje a nezruinuje vás, z jeho spolupráce s jinak jemně pracujícím automatem je ale cítit boj o každý ušetřený gram emisí. Audi Q8 mohlo být dokonalé, počáteční letargie při rozjezdu ale jeho potenciál sráží. Právě proto jsem tolik zvědavý nové generace BMW X5 a Mercedes-Benz GLE, které stály před stejným úkolem a jejich „kupé" verze nebudou jezdit výrazně jinak. A že Q8 v základu stojí téměř dva miliony? To ale její konkurence také.

Souhrn cen
Základní cena vozu 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW)
Cena s testovaným motorem 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW)
Cena s test. motorem a výbavou 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW)
Cena testovaného vozu 3.036.000 Kč (50 TDI quattro/210 kW)

Technické údaje: Audi Q8

  • Rok 2018
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 2 967 cm3
  • Nejvyšší výkon 210 kW (286 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 500 až 4 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 600 Nm při 2 250 až 3 250 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,3 s
  • Nejvyšší rychlost 245 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 8 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 605 l • 1 755 l
  • Objem palivové nádrže 85 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 2 220 kg • 2 890 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 7,3 • 6,5 • 6,8 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 995 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 679 mm • 1 691 mm
  • Rozměr pneumatik 285/40 R22
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 986 × 1 955 × 1 705 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 19palcová kola, automatická 2zónová klimatizace, 48V mild-hybrid soustava, adaptivní podvozek s nastavitelnými tlumiči, parkovací senzory vpředu a vzadu, Audi pre sense front – nepřetržitá kontrola před vozidlem, elektricky ovládané víko zavazadelníku, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, ambientní osvětlení interiéru, multifunkční kožený volant, hudební systém Audi Soundsystem s 10 reproduktory a subwooferem o výkonu 180 W, multimediální systém MMI rádio plus s MMI touch response, bezklíčové odemykání, progresivní řízení, diodové světlomety s automatickým přepínáním potkávacích a dálkových světel, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a další.

Volitelná výbava: Akční paket Gravity: 4zónová automatická klimatizace, MMI navigace plus MMI touch response, Audi Virtual Cockpit, zadní parkovací kamera, komfortní klíček Advanced Key, elektricky nastavitelná přední sedadla, vyhřívání předních sedadel (160.000 Kč), akční paket technology: asistenční paket Tour, HD Matrix LED světlomety, LED zadní světla s dynamickými směrovými světly, dynamické natáčení kol zadní nápravy, servomechanické dovírání dveří, adaptivní pneumatický podvozek (107.000 Kč), s-line exteriérový a interiérový sportovní paket (131.000 Kč), 22palcová kovaná kola (37.400 Kč), adaptivní stírače s integrovaným ostřikovačem (11.300 Kč), asistent nočního vidění (62.300 Kč), rozpoznávání dopravních značek (5800 Kč), Asistenční paket 1 (17.400 Kč), Audi Music interface pro přední a zadní sedadla (4400 Kč), Audi Phone Box s bezdrátovým nabíjením (14.500 Kč), Audi Smartphone interface (7300 Kč), Bang & Olufsen Advaced Sound systém (186.800 Kč), Dvojitá akustická skla (14.500 Kč), elektrické nastavení polohy volantu (11.600 Kč), head-up displej (40.300 Kč), kamery snímající okolí vozu pro paket Gravity (19.500 Kč), Klimakomfortní akustické přední sklo (9300 Kč), kolejnicový systém (8200 Kč), komfortní klíček s alarmem pro paket Gravity (14.500 Kč), komfortní loketní středová opěra vpředu (5600 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách plus (8700 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (44.900 Kč), přední sedadla elektricky nastavitelná s pamětí pro paket Gravity (15.600 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (13.000 Kč), panoramatické střešní okno (44.900 Kč), sportovní multifunkční kožený volant 3ramenný, vyhřívaný 6.400 Kč, střešní lišty eloxovaný hliník (11.600 Kč), tažné zařízení elektricky sklopné (31.600 Kč), vnější zpětná zrcátka zaclonitelná s pamětí (5.800 Kč), vyhřívání předních a zadních vnějších sedadel (11.600 Kč), zadní sedadla plus (6.400 Kč), zatmavená skla (13.100 Kč), šedý lak Daytona (36.500 Kč).

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technická data
  3. Kompletní fotogalerie
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků
S Audi SQ8 TDI na trati Tour de France: Jízda, kterou prostě nepochopíte

Audi SQ8 TDI (první svezení)

V rámci rozšiřování nabídky sportovních audi s písmenem S v názvu jsme se dočkali i modelu SQ8 TDI. Je to sice pět metrů dlouhé SUV, zatáčky ale zvládá jako kompaktní hatchback!

9.  7.  2019 | Svět motorů | 87 příspěvků
První jízda s novou Škodou Superb Scout: Dejte jí 2.0 TDI Evo a bude skvělá!

Škoda Superb Scout (první svezení)

První kilometry s novou Škodou Superb Scout jsme absolvovali v Rakousku. Vedle klikatých okresek nás trasa zavedla i na šotolinu a byl dostatek času k vyzkoušení nového prediktivního tempomatu. Jaký je prozatímní verdikt?

5.  7.  2019 | Jan Mička | 77 příspěvků