Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Facelift nestojí za řeč, ale nehledě na něj je Audi A8 se vznětovým osmiválcem nádherný způsob, jak rychle a příjemně překonávat velké vzdálenosti. Nejlépe po německé dálnici, ale neztratí se ani na horších, užších a klikatějších silnicích.
Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Audi A8 je aktuálně asi nejkonzervativněji stylizované auto mezi velkými sedany prestižních značek. Neusiluje o výstřednost Jaguaru XJ, nemá nabubřelost BMW řady 7 a vyhýbá se zdobnosti Mercedesu třídy S. Zároveň si ji ale z dálky nespletete s A6 nebo dokonce A4, což bylo charakteristické zejména pro druhou generaci po zavedení jednodílné „singleframe“ masky chladiče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve své kategorii je Audi A8 asi nejméně nápadný model, zvlášť v tmavé barvě

Modernizace přinesla ostřeji řezané prolisy na kapotě, méně barokní stylizaci světlometů a nově tvarovanou spodní část nárazníku, která teď víc akcentuje šířku karoserie.

„Staré auto s novými světly“

Osmiválce mají v sériové výbavě tzv. Matrix LED světlomety, tvořené 25 diodami. Ty lze podle potřeby zhasínat nezávisle na sobě a reagovat tak například na provoz v protisměru, přičemž prostor před autem zůstává nadále plně osvětlený. S autem jsme jezdili i za tmy a museli jsme ocenit, že světla za všech okolností zalévala pravý jízdní pruh jasným bílým světlem, a to na značnou vzdálenost. 

Některé motory získaly pár koní výkonu navíc, napříč paletou poklesla homologovaná spotřeba a všechny nabízené jednotky plní Euro 6. Čímž jsme výčet změn provedených v rámci faceliftu prakticky vyčerpali. Skutečně lze bez uzardění tvrdit, že „nové“ Audi A8 je čtyři roky staré auto s novými světly.

A v žádný okamžik na vás tato skutečnost nedolehne naléhavěji než po otevření dveří. Mám ještě v dobré paměti, jak elegantním a noblesním dojmem na mě tento interiér působil v roce 2010. O čtyři roky a jednu generaci Mercedesu třídy S později stejné oči vidí unylou palubní desku bez nápadu, okoukaný panel klimatizace a displej systému MMI, který najednou vypadá legračně malý. Analogové přístroje? Zastaralejší než včerejší noviny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekVyšly z módy: analogové přístroje, malý displej a DVD měnič

Aby bylo jasno: Materiály jsou stále prvotřídní a provedení detailů je preciznější než v třídě S i řadě 7. Zub času se ale podepsal na celkovém dojmu.

Stále se přitom najdou jednotlivosti, v nichž se mladší konkurence může od Audi učit. Například skloněný panel klimatizace a MMI se obsluhuje mnohem komfortněji než při tradičním vertikálním členění. Zadávání navigačních cílů psaním písmen na dotykovou plošku systému MMI Touch možná zní komplikovaně, ale ve skutečnosti je to velmi elegantní způsob, jak zadat text během jízdy. Tím spíš, že rozpoznávání znaků (včetně českých!) je zcela spolehlivé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ovladače sedadel jsou tradičně na bočnici sedáku a lze je obsluhovat po hmatu, ale na displeji vidíte, co právě nastavujete

S místem vpředu pochopitelně není problém a středová konzola není masivnější než v konkurenčních autech. Vzadu si ale nenatáhnete nohy tak, jak byste si možná představovali.

Mohutná konstrukce předních sedadel ukrojí z podélného prostoru pořádný kus. To však platí pro všechna srovnatelná auta. Kdo se chce pohodlně rozvalit vzadu, znaven celodenním vykořisťováním, zvolí verzi Long a k provozním nákladům rovnou připočítá i mzdu šoféra. Vykořisťovaného, jak jinak.

Nízká střecha může u vzrostlejších jedinců vyvolávat obavy o místo nad hlavou vzadu, ale díky chytrému vybrání ve stropní výplni je prostoru na výšku dostatek pro všechny, kdo neměří výrazně přes 180 cm.

Standardní přední sedadlo pro A8 váží 23 kg, ale s ventilací, masáží a nastavitelnými bočnicemi naroste jeho hmotnost na 46 kg!

Nemusíte se mnou souhlasit, ale podle mě mají inženýři Audi nejlépe vymyšlené ovládání komfortních funkcí sedadel. Jednotlivé oblasti seřizování vybíráte otočným kolečkem na bočnici sedadla, k samotnému nastavení pak slouží čtyřsměrné tlačítko.

Mimochodem, proces rozhodnutí o umístění a tvaru ovladačů sedadel trval dva roky. Tým za tu dobu musel vyrobit a předložit nejvyššímu vedení k posouzení funkční prototypy nejméně tří variant: na dveřích, na středové konzole a tam, kde nakonec skončilo – zboku na sedadle s obrazovou zpětnou vazbou na displeji MMI. 

Na sedadla ale auta nejezdí, dokonce ani luxusní sedany ne. V další kapitole se tedy konečně zaměříme na to, jak se Audi A8 řídí. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 26 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků