Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Facelift nestojí za řeč, ale nehledě na něj je Audi A8 se vznětovým osmiválcem nádherný způsob, jak rychle a příjemně překonávat velké vzdálenosti. Nejlépe po německé dálnici, ale neztratí se ani na horších, užších a klikatějších silnicích.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Přísně vzato není tohle Audi A8 žádná velká novinka. Jedná se o nepříliš rozsáhlý facelift modelu, jehož mezinárodní prezentace jsem se zúčastnil už v roce 2010. Protože ale vrcholný model automobilky z Ingolstadtu navštívil redakční parkoviště naposled před 11 (!) lety, využijeme této příležitosti, abychom se na aktuální generaci A8 zaměřili poněkud podrobněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou faceliftovaného Audi A8 jsou LED světlomety

Audi A8 je historicky relativně mladý model. Byl uveden na trh v roce 1994 jako důkaz rostoucího sebevědomí značky, která v 80. letech pod vedením Ferdinanda Piecha vyrostla v opravdového konkurenta pro BMW a Mercedes. Už od začátku měla A8 hliníkovou karoserii nazývanou Audi Space Frame (ASF) a pohon všech kol quattro. Později přibyly i levné vstupní motorizace s pohonem předních kol.

Aktuální generace A8 s interním označením D4/4H je třetí v pořadí. Stále má konstrukci z lehkého kovu, ale dnes už v tom není sama. Hliníkovou karoserií se pyšní i Jaguar XJ. Mercedes-Benz třídy S má sice ochrannou klec okolo prostoru pro cestující z oceli, ale podíl aluminia v konstrukci karoserie přesahuje 50 procent.

Předchůdce: Audi V8

Už od roku 1988 nabízelo Audi velký sedan s všeříkajícím označením V8. Byl to první model značky s vidlicovým osmiválcem a také první, v němž by pohon všech kol spojen s automatickou převodovkou.

Audi přesto tvrdí, že A8, konkrétně ve specifikaci 3.0 TFSI quattro, je nejlehčím zástupcem své třídy. Auto, které nám na několik dní dělalo společnost, mělo ale pod kapotou jiné soustrojí: vznětový osmiválec 4.2 TDI. Kromě toho je A8 k dostání ještě s velmi žádaným 3.0 TDI a novým 4.0 TFSI, který nedávno přišel jako náhrada za stárnoucí atmosféricky plněný V8 4,2 l. Prodloužená verze se navíc vyrábí také s dvanáctiválcem.

Základní technika vozu se při faceliftu neměnila. Sílu motoru tak nadále rozděluje stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který ve výchozím nastavení rozděluje hnací sílu v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Převodovka je osmistupňová samočinná a pérování zajišťují vzduchové měchy. Přední náprava používá náročné pětiprvkové zavěšení, zadní kola visí na lichoběžníkových ramenech.

V další kapitole se podrobněji podíváme na exteriér i interiér vlajkové lodi Audi. Nejvíc nás přitom bude zajímat, co všechno se v rámci faceliftu změnilo.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků