Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Facelift nestojí za řeč, ale nehledě na něj je Audi A8 se vznětovým osmiválcem nádherný způsob, jak rychle a příjemně překonávat velké vzdálenosti. Nejlépe po německé dálnici, ale neztratí se ani na horších, užších a klikatějších silnicích.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Přísně vzato není tohle Audi A8 žádná velká novinka. Jedná se o nepříliš rozsáhlý facelift modelu, jehož mezinárodní prezentace jsem se zúčastnil už v roce 2010. Protože ale vrcholný model automobilky z Ingolstadtu navštívil redakční parkoviště naposled před 11 (!) lety, využijeme této příležitosti, abychom se na aktuální generaci A8 zaměřili poněkud podrobněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou faceliftovaného Audi A8 jsou LED světlomety

Audi A8 je historicky relativně mladý model. Byl uveden na trh v roce 1994 jako důkaz rostoucího sebevědomí značky, která v 80. letech pod vedením Ferdinanda Piecha vyrostla v opravdového konkurenta pro BMW a Mercedes. Už od začátku měla A8 hliníkovou karoserii nazývanou Audi Space Frame (ASF) a pohon všech kol quattro. Později přibyly i levné vstupní motorizace s pohonem předních kol.

Aktuální generace A8 s interním označením D4/4H je třetí v pořadí. Stále má konstrukci z lehkého kovu, ale dnes už v tom není sama. Hliníkovou karoserií se pyšní i Jaguar XJ. Mercedes-Benz třídy S má sice ochrannou klec okolo prostoru pro cestující z oceli, ale podíl aluminia v konstrukci karoserie přesahuje 50 procent.

Předchůdce: Audi V8

Už od roku 1988 nabízelo Audi velký sedan s všeříkajícím označením V8. Byl to první model značky s vidlicovým osmiválcem a také první, v němž by pohon všech kol spojen s automatickou převodovkou.

Audi přesto tvrdí, že A8, konkrétně ve specifikaci 3.0 TFSI quattro, je nejlehčím zástupcem své třídy. Auto, které nám na několik dní dělalo společnost, mělo ale pod kapotou jiné soustrojí: vznětový osmiválec 4.2 TDI. Kromě toho je A8 k dostání ještě s velmi žádaným 3.0 TDI a novým 4.0 TFSI, který nedávno přišel jako náhrada za stárnoucí atmosféricky plněný V8 4,2 l. Prodloužená verze se navíc vyrábí také s dvanáctiválcem.

Základní technika vozu se při faceliftu neměnila. Sílu motoru tak nadále rozděluje stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který ve výchozím nastavení rozděluje hnací sílu v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Převodovka je osmistupňová samočinná a pérování zajišťují vzduchové měchy. Přední náprava používá náročné pětiprvkové zavěšení, zadní kola visí na lichoběžníkových ramenech.

V další kapitole se podrobněji podíváme na exteriér i interiér vlajkové lodi Audi. Nejvíc nás přitom bude zajímat, co všechno se v rámci faceliftu změnilo.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

včera | Richard Herbich | 4 příspěvky
S Audi e-tron GT quattro poprvé v Česku: Zlato, dneska se radši nemaluj

Audi e-tron GT quattro

V rámci přivítání žhavé novinky na českém trhu nás české zastoupení Audi pozvalo na první projížďku s modelem e-tron GT. Vzali jsme si základní specifikaci.

8.  4.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Audi e-tron S Sportback: Rychlost a luxus v základu, lehká noha volitelně

Audi e-tron S

Pohybuje se tiše, přesto není nenápadné. Umí jezdit velmi svižně, ale lépe se cítí v uvolněném tempu. Audi e-tron S je i v akčním hávu s karoserií Sportback rozporuplné, ale kvalitní auto.

6.  4.  2021 | Richard Herbich