Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Facelift nestojí za řeč, ale nehledě na něj je Audi A8 se vznětovým osmiválcem nádherný způsob, jak rychle a příjemně překonávat velké vzdálenosti. Nejlépe po německé dálnici, ale neztratí se ani na horších, užších a klikatějších silnicích.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

Přísně vzato není tohle Audi A8 žádná velká novinka. Jedná se o nepříliš rozsáhlý facelift modelu, jehož mezinárodní prezentace jsem se zúčastnil už v roce 2010. Protože ale vrcholný model automobilky z Ingolstadtu navštívil redakční parkoviště naposled před 11 (!) lety, využijeme této příležitosti, abychom se na aktuální generaci A8 zaměřili poněkud podrobněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou faceliftovaného Audi A8 jsou LED světlomety

Audi A8 je historicky relativně mladý model. Byl uveden na trh v roce 1994 jako důkaz rostoucího sebevědomí značky, která v 80. letech pod vedením Ferdinanda Piecha vyrostla v opravdového konkurenta pro BMW a Mercedes. Už od začátku měla A8 hliníkovou karoserii nazývanou Audi Space Frame (ASF) a pohon všech kol quattro. Později přibyly i levné vstupní motorizace s pohonem předních kol.

Aktuální generace A8 s interním označením D4/4H je třetí v pořadí. Stále má konstrukci z lehkého kovu, ale dnes už v tom není sama. Hliníkovou karoserií se pyšní i Jaguar XJ. Mercedes-Benz třídy S má sice ochrannou klec okolo prostoru pro cestující z oceli, ale podíl aluminia v konstrukci karoserie přesahuje 50 procent.

Předchůdce: Audi V8

Už od roku 1988 nabízelo Audi velký sedan s všeříkajícím označením V8. Byl to první model značky s vidlicovým osmiválcem a také první, v němž by pohon všech kol spojen s automatickou převodovkou.

Audi přesto tvrdí, že A8, konkrétně ve specifikaci 3.0 TFSI quattro, je nejlehčím zástupcem své třídy. Auto, které nám na několik dní dělalo společnost, mělo ale pod kapotou jiné soustrojí: vznětový osmiválec 4.2 TDI. Kromě toho je A8 k dostání ještě s velmi žádaným 3.0 TDI a novým 4.0 TFSI, který nedávno přišel jako náhrada za stárnoucí atmosféricky plněný V8 4,2 l. Prodloužená verze se navíc vyrábí také s dvanáctiválcem.

Základní technika vozu se při faceliftu neměnila. Sílu motoru tak nadále rozděluje stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který ve výchozím nastavení rozděluje hnací sílu v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Převodovka je osmistupňová samočinná a pérování zajišťují vzduchové měchy. Přední náprava používá náročné pětiprvkové zavěšení, zadní kola visí na lichoběžníkových ramenech.

V další kapitole se podrobněji podíváme na exteriér i interiér vlajkové lodi Audi. Nejvíc nás přitom bude zajímat, co všechno se v rámci faceliftu změnilo.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historie; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonomie; Sedadla
  3. Fantastický motor; Jízdní vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků