Dynamika jako u S6
Komfortní podvozek
Skvělé odhlučnění
Na terén jen nekouká
Vysoká hmotnost
Drahé příplatky
9 /10
Před dvěma lety jsme tu měli Audi A6 allroad s motorem 55 TFSI. Benzinový šestiválec byl naprosto dokonalý, jen měl trochu vyšší spotřebu, což se ale vzhledem k nátuře auta a jeho elánu dalo čekat. Tento nešvar by do jisté míry mohl vyřešit naftový šestiválec, který v nabídce je a aktuálně se nám dostal do testu. Audi A6 má navíc po lehké modernizaci, tak pojďme na to.
Nového je málo
Loňská modernizace modelů A6 a A7 přidala do základní výbavy plně diodové světlomety a park assist plus. Je tu i pár nepatrných designových změn, ale v zásadě nejde o nic, co bychom měli nějak do hloubky zkoumat. Teď nám jde hlavně o ten motor. Už tu bylo řečeno několikrát, že jednotka EA897 je skvělý. Má hutný spodek, je skvěle sladěná s převodovkou tiptronic a s objemem paliva v nádrží umí skvěle hospodařit.
Verze allroad má ale specialitu. Jak určitě víte, Audi S6 má tento motor vyladěný nejen na výkon 344 koní, ale především na ohromující točivý moment 700 N.m. A právě tento motor (EA 897 evo3 DMKD) může mít i allroad a startovní cena je dokonce nižší. S6 vyjde na 2.273.900 Kč, allroad s tímto motorem na 2.099.900 Kč. Dle technických údajů má nejvyšší výkon i točivý moment ve stejných otáčkách jako S6, tedy 3850 až 4000 pro výkon a 1750 až 3250 pro točivý moment.
Z 0 na 100 km/h se pak vůz dostane za 5,2 sekundy, jen o desetinu pomalu než Audi S6. Allroad také již ve standardu znamená pohon všech kol, který je u vrcholných motorizací řešený klasickým quattrem se středovým diferenciálem. Také má bez příplatku vzduchový podvozek, vyšší světlou výšku a možnost táhnout až 2,5 tuny. Naprostý ideál.
Ptáte se, proč vůbec chtít Audi Q7? Utáhne 3,5 tuny, má více místa na hlavu, větší nádrž a možnost sedmi sedadel. Navíc je větší, majestátnější. A6 v provozu tak trochu zapadne, pokud tedy nejde o RS 6 Avant, které naopak hodně vyčnívá. Dále, jak již bylo řečeno v nedávném testu S6 Avant, Audi nyní mnohým imponuje právě díky trochu starší koncepci, protože se uvnitř ovládá tak nějak postaru. Platí to pro všechny velké modely, protože ještě nemají spojené displeje a dotykové ovládání má skvělou haptickou odezvu.
Pokračování 2 / 3
Jako sporťák
Allroad s tímto motorem jezdí velmi podobně jako S6. Souhra motoru a převodovky patří k nejlepším na trhu a obrovský točivý moment vám dovolí jezdit ve většině situací na velmi nízké otáčky. V těch nedochází k žádným nepříjemným vlivům v podobě vibrací nebo škubání. Naopak je to příznivé pro nízkou spotřebu, která tak může spadnout pod 8 l/100 km. Jízdní dosah je pak nějakých osm set kilometrů, což je na auto této kategorie a velikosti adekvátní hodnota.
Jízdní vlastnosti nejsou zábavné, také allroad je totiž velmi uniformní a bez emocí. Bude vás možná bavit šimrání v břiše při zátahu šestiválce, ale jinak tu není moc čím se bavit, což samozřejmě není špatně. Nicméně třeba Mercedes-Benz třídy E je při jízdě trochu čitelnější a působí živě, i když také umí mít přes dvě tuny.
A6 tedy není řidičsky záživná, ale je nutné smeknout před tenkým a skvělým věncem volantu, který se parádně drží a je mnohem lepší než ta obtloustlá kormidla třeba u BMW. Vyšší světlá výška allroadu pak není na obtíž v zatáčkách, náklony karoserie v oblouku jsou oproti běžné verzi zanedbatelné.
Samotný komfort si pak zaslouží jen superlativa. Vzduchový podvozek brilantně filtruje, je to už skoro jako v modelu S8, kdy máte pocit, že plujete nad silnicí. Audi také nepodcenilo brzdy a dalo autu vpředu 375 mm a vzadu 330 mm kotouče. S6 má sice vpředu 400 mm a vzadu 350 mm, ale i allroad brzdí skutečně velmi dobře. Nápravy jsou vpředu i vzadu pětiprvkové, řízení je elektromechanické s proměnlivým účinkem posilovače.
Proč tolik peněz?
Hlavní rival allroada je jasný - Mercedes-Benz třídy E All-Terrain. Oba dva vozy mají podobnou startovací částku, zatímco Mercedes začíná na 1.824.680 Kč, Audi vyjde na 1.800.900 Kč, v obou případech jde o naftový dvoulitr. pokud se podíváme na druhý konec motorové nabídky a budeme chtít to nejlepší, nabídnou nám obě auta naftový třílitr. A6 allroad 55 TDI quattro vyjde na již zmíněných 2.099.900 Kč a má výkon 344 koní. E 450 d 4Matic stojí 2.297.790 Kč a má 367 koní. Bližší srovnání níže v tabulce.
Audi A6 allroad 55 TDI quattro vs. Mercedes-Benz E 450 d All-Terrain 4Matic |
Model |
Audi A6 allroad |
Mercedes-Benz třídy E |
Motorizace |
55 TDI quattro |
E 450 d All-Terrain |
Objem [ccm] |
2967 |
2989 |
Výkon [kW/ot.min] |
253/3850 - 4000 |
287/4000 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
700/1750 - 3250 |
750/1350 |
Převodovka |
8A |
9A |
Zrychlení [s] |
5,2 |
5 |
Maximální rychlost [km/h] |
250 |
250 |
Hmotnost [kg] |
2085 |
2140 |
Přívěs brzděný [kg] |
2500 |
2100 |
spotřeba [l/100 km] |
6,9 - 7,5 |
6,2 |
Rozvor [mm] |
2925 |
2961 |
Rozměry [mm] |
4951 x 1902 x 1487 |
4949 x 1880 x 1497 |
Zavazadelník [l] |
550/1660 |
615/1830 |
Cena [Kč] |
2.099.900 |
2.297.790 |
Výhoda mercedesu je jasná - je to novější auto. Zatímco Audi A6 je auto z roku 2018, třída E je loňská záležitost. Bez pohonu všech kol je pak Audi předokolka a Mercedes má klasickou koncepci s pohonem zadních kol. Mercedes nepřekvapivě působí moderněji a má třeba lepší materiál na sedadlech v základu. Pokud vás děsí finální částka testované A6, tak on ten mercedes umí skoro tři miliony stát taky, nicméně…
Audi umí mít některé příplatky pěkně drahé. Třeba nezávislé topení vyjde u Audi na 51.300 Kč. zatímco u Mercedesu na 36.905 Kč. Nepatrně dražší má allroad i střešní okno a pár dalších položek. Našlapané audio vyjde u Audi až na 183.100 Kč a jde o Bang & Olufsen. Éčko má high-end řešení v podobě Burmesteru za 34.939 Kč. No a také Audi připlácí za lepší světlomety - HD Matrixy vyjdou 45.000 Kč, zatímco mercedes má už v základu Digital Light. Tím si odpovídáme na to, jak je možné, že testovaná A6 allroad má příplatky za skoro 900 tisíc korun.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Audi A6 allroad můžete mít s motorem z S6 a to je dobře. Je to extrémně schopné auto - pohodlné, tiché, úsporné a přitom dynamické. Musíte ho ale zaplatit a to může trochu bolet. Jediným přímým konkurentem je aktuálně All-Terrain od Mercedesu, a ten je o trochu modernější a některé příplatky má dokonce levnější.
Oba dva vozy si trochu pomáhají elektřinou. V případě Audi jde o elektronicky poháněné dmychadlo, které doplňuje standardní turbo. Vůz má tedy dvojí přeplňování, kdy elektřina zajišťuje co nejkratší reakční dobu pohonu. Samotný systém mild-hybridu, který mimo jiné umí s autem plachtit, pak jen doplňuje celkovou složitost pohonu. Podařilo se to však vyladit skvěle a auto je jemné jako samet. Co si s tím vším počne třetí majitel vás asi nemusí zajímat, ale aktuálně to všechno funguje moc dobře.
Audi A6 allroad: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.800.000 Kč (40 TDI/ 150 kW allroad) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
2.099.900 Kč (55 TDI/ 253 kW allroad) |
Cena testovaného vozu |
|
Technické údaje: Audi A6 allroad
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 967 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 91,4 mm
Nejvyšší výkon
253 kW (344 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 850 až 4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
700 Nm při 1 750 až 3 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,2 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
550 l • 1 660 l
Objem palivové nádrže
63 l
Hmotnost: provozní • celková
2 085 kg • 2 695 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 645 mm • 1 611 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 951 × 1 902 × 1 487 mm
Standardní výbava: adaptivní pneumatický podvozek allroad, asistent rozpoznávání dopravních značek, Audi connect navigace a infotainment, Audi drive select, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, Audi virtual cockpit plus, brzdy 18” vpředu a 17” vzadu, digitální příjem rádia, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, LED osvětlení, MMI navigace plus s MMI touch response, 48V mild-hybrid, parkovací systém plus s 360stupňovým rozhledem
Volitelná výbava: bílý odstín laku Gletscher (+39.900 Kč), 21” litá kola Audi Sport design 10 (+121.900 Kč), sportovní výfukový systém (+.23.600 Kč), tažné zařízení (+29.900 Kč), multifunkční sportovní volant (+3500 Kč), náhradní dojezdové kolo (+5600 Kč), panoramatické střešní okno (+57.000 Kč), sluneční rolety oken zadních dveří (+6100 Kč), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (+11.500 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (+46.800 Kč), paket černé optiky plus (+24.200 Kč), dekorace z hliníku Fragment (+13.300 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě (+3200 Kč), vnější zpětná zrcátka s elektrickým nastavením (+7600 Kč), interiérové prvky v kožence (+23.300 Kč), nezávislé topení a větrání (+51.300 Kč), audio Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D zvukem (+23.300 Kč), Audi phone box (+15.100 Kč), ovládací prvky s haptickou odezvou a hliníkovou optikou (+10.300 Kč), Audi obchod s aplikacemi a Audi smartphone interface (+12.700 Kč), asistenční paket Tour (+31.500 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (+46.800 Kč), asistent hlídání mrtvého úhlu s Audi pre sense rear (+18.100 Kč), komfortní klíč bez funkce Safelock (+25.400 Kč), dynamické řízení všech kol (+57.300 Kč), komfortní sedadla vpředu s kůží Valcona/Milano (+104.100 Kč), světlomety HD Matrix LED (+45.000 Kč), zatmavená skla (+13.600 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (+7600 Kč), USB-C porty s nabíjecí funkcí (+4600 Kč), kontrastní lakování šedá Manhattan (+15.100 Kč), interiér Allroad (+67.000 Kč), akční paket Technology (+6000 Kč), akční paket Gravity (+46.700 Kč)