TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!
Radosti
Svébytný design a atmosféra
Kvalita provedení interiéru
Moderní zábavní a bezpečnostní systémy
Jistota a obratnost při rychlém tempu
Nízká spotřeba
Starosti
Složitější ovládání základních funkcí
Ospalé reakce pohonného ústrojí
Hrubší chod motoru
Na velkých nerovnostech tluče
Cena příplatků
7  /10

Audi A6 je pro mě synonymem nikoli své třídy, ale spíše určitého typu auta. A v rámci testu nové generace jsem vyzkoušel přesně takový archetyp - šedivý kus s chromovými prvky, tmavým interiérem a silným dieselovým šestiválcem pod kapotou je definicí slov manažerský sedan. Taková auta jsou za každou cenu seriózní, jsou drahým oblekem na každý den, který však musí být dokonalý.

Nejnovější generace je již pátou A6. Osobně ji vnímám jako ten pověstný "core" model značky. Nikoli v prodejním měřítku, ale spíše co se image týče. Na trh letos přišla v bouřlivém období, kdy čtyři kruhy uvedly novinky jako je hatchback A1, elektrický e-tron nebo SUV Q8 či Q3. A do toho ještě zatížení kolem nových emisních norem, jejichž složitost a časovou náročnost Volkswagen včetně Audi možná podcenil a ještě nyní jednotlivé motorizace podstupují dodatečné homologace.

Pokud se rozhlédneme po konkurenci, A6 se opět musí popasovat především s éčkovým Mercedesem, ale o to víc se všeobecně velmi vřele přijatým a subjektivně opravdu povedeným BMW řady 5 generace G30. Co novinka do vyšší střední třídy přináší?

I Audi umí být expresivní

V dnešní době je zjevné, že mnohem důležitějším faktorem je příslušnost ke značce, než diference jednotlivých modelů. Automobilky zkrátka chtějí, abyste věděli, že před vámi stojí například Audi, nikoli nutně, abyste poznali A6. Proto je testovaný vůz na první pohled jen obtížně rozeznatelný od A8.

Audi e-tron GT je předzvěstí elektrického A7 Sportback. Výroba je potvrzena

Audi e-tron GT je předzvěstí elektrického A7 Sportback. Výroba je potvrzena

Rovnou vám prozradím, že i když to zemětřesení cítit nemusíte, já osobně vnímám nový styl Audi pozitivně, až převratně. Designové rozmáchlé kousky se tu opět nekonají, ale změnil se v mých očích jeden důležitý faktor. Z chladu je serióznost. Z nudy je vážnost a specificky pojatý luxus. A ze zavalitosti je atletický, vyrýsovaný postoj. Přesně tak na mě novinka působí. Stojí na velkých kolech a s protaženou linií střechy sebevědoměji a vyváženěji než předchůdci.

Přidejte k tomu tradičně velmi pěknou hru se světelnou technikou a máte před sebou stále umírněný, ovšem svébytný, nikoli obyčejný vůz. Pokud se budeme bavit o celkových proporcích auta a podíváme se na přiloženou tabulku, jde o větší kus auta než v případě předchozí generace. Od té ji neliší jen milimetry na šířku, délku či rozvor, ale i samotná platforma MLB Evo určená pro koncernové vozy s motorem podélně.

Audi A6 - srovnání rozměrů
Model Audi A6 C8 (2018-?) Audi A6 C7 (2011-2018) BMW 5 G30 (2017-?)
Délka (mm) 4939 4933 4936
Šířka (mm) 1886 1874 1868
Výška (mm) 1457 1455 1479
Rozvor (mm) 2924 2912 2975
Objem zav. prostoru (l) 530 530 530

Pihou na tom všem jsou radary na přídi. Už je to možná klišé, ale vážně to vypadá jak policejní bradavice a brzy i naživo sami nazdáte, že se začleněním komponentů pokročilého semi-autonomního řízení si designéři opravdu práci nedali. Nebo spíš vývojáři uštědřili designérům pořádný debakl - "prostě to tak bude, je to nejvýhodnější pozice a ničím nám to nepřekrývejte".

Haptická revoluce

Zatímco zvenčí vnímám posun u Audi spíše v detailech a celkovém zpracování již třikrát vynalezeného, uvnitř se odehrála opravdová revoluce. O nové architektuře interiérů Audi se už kolega Honza rozpovídal v případě limuzíny A8 a SUV Q8, právě A6 je třetím do rozšiřující se party.

Víte, všechna tlačítka a detaily stojí bez přehánění miliony eur - myšleno v nákladech na vývoj a výrobu, respektive její přípravu, logistiku a tak dále. Proto se ty nejmenší detaily v autech objevují po generace a proto například luxusní značky jako Bentley přebírají ovládací prvky od "plebejských" značek - ani tady to v malosérii nezaplatíte. Kam tím mířím? Překopání interiérů u Audi je velká věc, která ovlivní modely značky na dalších několik let a musela stát velkou sumu peněz.

A u čtyř kruhů to opravdu vzali z gruntu. Prim hrají opět technologie, ale mě na první pohled zaujalo celkové pojetí. Je to najednou něco jako galerie, palubní deska má nápad a svůj smysl. Ten totiž vidím v tom, že skleněné, hliníkové a hranaté technicistní pojetí ostře kontrastuje například s podáním luxusu od Mercedesu. A přitom si v A6 nepřipadáte méně luxusně, jen je to úplně jiné, což mi dělá radost - je skvělé, když se německá trojka začne třeba právě co se vkusu týče vzdalovat a nemíchá se do sebe. K tomu je v A6 vše perfektně slícováno, jen volant by mohl možná být trošku menší.

TEST Audi RS 4 Avant: Na chalupě budete rychle. Prodloužíte si ale cestu?

TEST Audi RS 4 Avant: Na chalupě budete rychle. Prodloužíte si ale cestu?

Ale pojďme už na ty obrazovky, protože i samotná palubní deska na ně přímo směřuje pozornost. Krom digitálního kokpitu před sebou máte veprostřed k dispozici dvojici obrazovek nad sebou. Jedná se v podstatě o shodné řešení, jaké má A8. K dispozici tak máte jen pár hardwarových tlačítek, vše ostatní řešíte dotykem s haptickou vazbou.

Nahoře najdete vše podstatné a dole řešíte například klimatizaci, ale lze sem i přetáhnout jednotlivé prvky zeshora, které často používáte, či psát cíl pro navigaci. Ve výsledku si na tři obrazovky nastavíte tři nejdůležitější části menu, ať už jsou jakékoli, což je fajn. Grafika, rychlost a odezva je excelentní. Otázkou zůstává, co intuitivnost, kterou se vždy Audi chlubili. Inu, kdybyste se mě zeptali v úterý, kdy jsem vůz převzal řekl bych vám něco docela peprnějšího než o víkendu.

Sžít se s tím rozhodně dá, na druhou stranu zvýšenou pozornost od vás systém vyžaduje. Například při ovládání klimatizace se prostě podívat musíte - jde to stiskem nebo posunutím, ale kruhový ovladač stačí nahmatat. Pomoci může hlasový asistent, ale i já, příslušník digitální generace, si prostě s autem, stejně jako s telefonem, odmítám povídat. Tak mi neříkejte, že jinak to bude mít padesátiletý manažer, cílová skupina tohoto auta. Mimochodem, příplatkové audio Bang Olufsen za 175.700 korun hraje famózně a pokud jste audiofil a audifil k tomu, pravděpodobně se i k takovéto investici přemluvíte.

Co tak najednou? Audi se konceptem PB18 distancuje od autonomních systémů

Co tak najednou? Audi se konceptem PB18 distancuje od autonomních systémů

Co se týče prostoru, A6 stojí někde uprostřed své třídy. Nechává tak ještě dost místa pro větší A8, ale zároveň se čtyři dospělí budou cítit komfortně. Především co se podélné osy týče. Horší je to s mými 190 centimetry s místem na hlavu, i když v tom konkurenti lepší nejsou, bohužel.

Když pak A6 opouštíte, zaujme ještě jeden detail - dostala magnetický zámek dveří. Stejně jako u A8 tak nic při odemčení a zamčení neslyšíte, stejně jako při otevírání a zamykání. Prostě jen sotva zatáhne za kliku a máte otevřeno. Velmi příjemné a luxusní. Než se něco pokazí jako na testovaném kusu, který toho za sebou už měl opravdu dost a je také jedním z prvních ze série - zadní dveře jsem ale zavíral na několikrát...

Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

dnes | Miro Mihálik | 49 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků