Kapitoly článku:
Dřívější modely Audi byly kritizovány za těžkopádnost danou vyložením podélně umístěného motoru daleko před přední nápravu. Zástupci automobilky rádi odráželi kritiku tím, že klientela Audi nestojí o rozevlátou záď nebo o řízení, ve kterém je cítit každý kamínek na silnici. Jenže ovladatelnost a komfort jsou spojité nádoby. Těžký motor vyžadoval tuhé přední odpružení, aby auto nerylo dlouhou přídí v asfaltu. A nemůžete mít tuhé pérování vpředu a měkké vzadu, protože pak by vůz byl velice neklidný. Takže podvozky Audi byly tuhé jako prkno a kulturou jízdního projevu zaostávaly za tím, co v té době poskytovala konkurence. Což marketéři Audi úspěšně prodávali zákazníkům jako projev „sportovnosti“.
Kritika padla na úrodnou půdu
Následný vývoj ale ukázal, že věčné nářky novinářů mají smysl, přestože automobilky na ně reagují podrážděně a zákazníci nejsou na jízdní vlastnosti zdaleka tak citliví jako média. Jak jsme se opakovaně přesvědčili, věci se v Ingolstadtu hýbou žádoucím směrem – a nová A4 pozitivní trend potvrzuje. Přinejmenším zčásti.
Nejnovější Audi A4 je dalším důkazem, že v Ingolstadtu konečně začali brát jízdní vlastnosti vážně
Celková kultivovanost jízdy totiž snese nejpřísnější měřítka nejen v rámci střední třídy. O odhlučnění motoru jsme už mluvili, ale stejně pečliví byli v Audi při potlačování valivého i aerodynamického hluku. Na celkově nízké hlučnosti má samozřejmě zásluhu i nízký odpor vzduchu – vůbec nejlepší je, když se hluk izolovat nemusí, protože vůbec nevznikne. Nová A4 je oáza klidu, a to jak ve městě, tak ve vysoké rychlosti na dálnici.
Famózní posun k lepšímu nastal v jízdním komfortu. Testovaná kombinace 17“ kol a sportovního podvozku s nastavitelnými tlumiči funguje dokonale od nějakých 70 km/h nahoru, kdy spolehlivě odfiltruje i velice rozbitou cestu. Podvozek přitom není měkký v kolenou – karoserie zůstává víceméně naplocho, bez nadměrného kolébání, zatímco pružiny a tlumiče tvrdě pracují, aby kola zůstala v kontaktu s asfaltem. Tohle je podle všech měřítek výborné pérování, které přesvědčí jak v cestovním tempu, tak při (rozumně) ostré jízdě.
Při extrémních manévrech můžete postrádat hravost zadokolek a také tužší tlumení, na silnici se ale podvozek projevuje harmonickými reakcemi i v ostrém tempu
Ostrá jízda? Ve srovnání s konkurencí je Audi A4 samozřejmě hendikepované předním pohonem. V praxi je to ale mnohem menší problém, než se může zdát. Jistě, když při prudkém výjezdu z ostré zatáčky na dvojku auto potupně zatáhne předními, budete si přát, abyste seděli v BMW, Jaguaru nebo Mercedesu – nebo aspoň v quattru. Všude jinde se ale můžete spolehnout na přesné směrové vedení, příjemně neutrální vyvážení s dobře odměřenou dávkou stabilizující nedotáčivosti a čitelnost reakcí.
Z hlediska ovladatelnosti je přední pohon daleko menším hendikepem, než by se mohlo zdát; čeho se ale nedostává, to jsou emoce – nové Audi A4 vyniká především mechanickou i akustickou kultivovaností
Což ale ještě nedělá z A4 auto pro řidiče. V Ingolstadtu se patrně rozhodli vymezit vůči konkurenci tím, že se vůbec nebudou snažit dělat ze sportovní jízdy zážitek. Navzdory své nepochybné jízdní suverenitě se totiž nový model projevuje velice odtažitě. To samozřejmě zčásti vyplývá z odhlučnění, ale hlavní příčinou je silně potlačená zpětná vazba od pérování i od řízení. Vlastně se zde opakuje totéž, co jsme zjistili u Q7 – na rozdíl od svého předchůdce umí A4 jet rychle i po náročné silnici, ale nečekejte, že vás u toho bude i bavit.
U německých prémiových aut vždy platí, že jízdní projev záleží na příplatkové výbavě; testovaná A4 měla 17" kola a sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči, v nabídce ale najdete i podvozek komfortní nebo „dynamické“ řízení
Třeba Jaguar XE nabízí daleko „řidičštější“ rovnováhu mezi cestovním komfortem a vtažením do děje. Na druhou stranu, pokud od svého sedanu střední třídy chcete, aby fungoval jako malá limuzína, žádný model na trhu k tomu nemá blíž než A4.