Test Audi A4 2.0 TDI 110 kW Design: Stejné jen na pohled

Krátce po uvedení na trh jsme vyzkoušeli nejnovější generaci Audi A4 na českých silnicích. A nejen tam, samozřejmě jsme ji vzali i na letiště. Znamená prémiová značka – a prémiová cena – konečně i prémiové svezení?
Test Audi A4 2.0 TDI 110 kW Design: Stejné jen na pohled
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; představení auta
  2. Interiér a vnitřní prostor
  3. Dynamika, brzdy a spotřeba
  4. Chování na silnici
  5. Ceny a výbava; verdikt
  6. Technické údaje: kompletní fotogalerie

Diesel 2.0 TDI (zde samozřejmě s vyvažovací hřídelí) má naprosto standardních 110 kW. Přesto tu najdeme zajímavou odlišnost v parametrech. Zatímco v případě Superbu a Passatu odevzdává motor maximální výkon v rozsahu 3500-4000 ot./min., Audi slibuje ještě širší rozpětí: 3250-4200 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
17palcová přední kola testované A4 roztáčel podélně uložený diesel 2.0 TDI. Zatímco Škoda a VW montují vstřikování močoviny jen do výkonnějších verzí, Audi má 12litrovou nádrž na AdBlue už v provedení 110 kW

A ještě pozoruhodnější je točivý moment. Zatímco neurození příbuzní udávají 340 Nm v 1750-3000 ot./min., A4 má podle oficiálních údajů jen 320 Nm, zato od 1500 až do 3250 ot./min. Pro přehlednost si srovnejme údaje obou sourozenců do tabulky:

Audi A4 2.0 TDI B9 vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI B8: Technické parametry
Motorizace Audi A4 2.0 TDI 110 kW VW Passat 2.0 TDI 110 kW
Převodovka 6st. manuální 6st. manuální
Max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
v ot./min. 3250-4250 3500-4000
Max. točivý moment (Nm) 320 340
v ot./min. 1500-3250 1750-3000
0-100 km/h (s) 8,9 8,7
Max. rychlost (km/h) 221 220
Komb. spotřeba (l/100 km) 3,8 4,1
Provozní hmotnost (kg) 1430 1400
Celková hmotnost (kg) 2030 2020
Užitečná hmotnost (kg) 600 620

Podle vyjádření Audi se pohonná jednotka A4 a Passatu konstrukčně ani jinak technicky neliší, jiná je však kalibrace řídicí jednotky. „Ovládací SW řídící jednotky je optimalizován a přizpůsoben vždy na konkrétní model vozu, z toho mohou plynout lehce odlišné některé parametry nebo charakteristiky,“ uvedlo tuzemské zastoupení značky v odpovědi na náš dotaz. 

Náskok díky SCR?

Motor v A4 nepochybně těží i z toho, že má i v provedení 110 kW vstřikování aditiva AdBlue. To ponechává vývojářům volnější ruce, protože se nemusí tolik snažit „podlézt“ emisní normu a ohlížet se na produkci oxidů dusíku. Ty se zničí až ve výfuku při selektivní katalytické redukci (SCR), motor tak může pracovat s vyšší účinností.

Diesel skutečně táhne velice lineárně a je mu v podstatě jedno, kam zrovna ukazuje (virtuální) ručička otáčkoměru. Nekoná se žádný turboefekt, žádný razantní nástup síly pod dvěma tisíci otáčkami, ale ani rychlé uvadnutí za 4000 ot./min., typické pro většinu dieselů. Čtyři a půl je normálně použitelná hodnota a pokud byste na tom z nějakého důvodu trvali, TDI se dotočí až k hranici 5500 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Šestistupňová manuální převodovka; tlačítkem Audi Drive Select vyvoláte nabídku jízdních režimů

Pokud této možnosti využijete, rozjedete se na 1. rychlostní stupeň až na 55 km/h, na dvojku přesáhnete stovku a trojku lze přemluvit až na 160. Při jízdě rychlostí 130 km/h na šestý rychlostní stupeň točí motor přesně 2000 ot./min. Zpřevodování je tedy relativně dlouhé a ne úplně šťastné. Na 4. rychlost točí motor při městské padesátce 1200 otáček. Z těch se ještě sesbírá relativně ochotně, ale když vás provoz donutí zpomalit, což se pochopitelně děje každou chvíli, už musíte podřazovat. A přeskok mezi trojkou a čtyřkou je velký, odpovídá jedenácti stům otáček.

Audi A4 2.0 TDI : odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 48 km/h
90 km/h 87 km/h
130 km/h 126 km/h

Jízda po městě je proto trochu otravná, i když páka chodí v kulise přesně a lehce a spojka má jasný bod záběru. Motor se ale vyznačuje velice klidným chodem, plynulými reakcemi a důsledným odhlučněním. Do řadicí páky proniká stopa vibrací, ale podobně jako v trojkovém BMW jde o příjemnou frekvenci, která spíš posiluje pocit kontaktu se strojem, než že by působila dojmem nekultivovanosti.

Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG: Dálkový duel

Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG: Dálkový duel

A co když se pokusíte vyždímat z motoru maximum? Vypnutá stabilizace se při pokusu o rychlý rozjezd tváří opravdu jako vypnutá (na rozdíl od Superbu a Passatu) a spojkový pedál je také maximálně nápomocen. Přesto jsme se udávaným 8,9 s z nuly na 100 km/h moc nepřiblížili. Naměřená hodnota 10,32 sekund je horší než u obou příbuzných s motorem napříč.

Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerace z místa
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
0-50 km/h (s) 3,75 3,20 3,66
0-100 km/h (s) 10,32 9,96 9,79
0-130 km/h (s) 17,30 17,10 16,16
0-150 km/h (s) 23,07 23,30 21,54
Porovnání akcelerace v rámci jednoho rychlostního stupně zvýrazní rozdíly ve zpřevodování. Zatímco v intervalu 80-130 km/h na trojku Audi s přehledem ujede oběma příbuzným, na čtyřku je naopak mnohem váhavější.
 
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: zrychlení
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
80-130 km/h 3°(s) 9,0 10,15 9,27
80-130 km/h 4°(s) 11,15 9,92 9,46
Klepněte pro větší obrázek
Porovnání akcelerace 0-150 km/h. Červená čára představuje Audi A4, modrá patří dříve testovanému Passatu. To byl rovněž sedan s motorem 2.0 TDI 110 kW, manuálním řazením a předním pohonem; v grafu jsou vynesené nejlepší pokusy obou aut,  zatímco v tabulce uvádíme průměr dvou jízd – nejlepší každým směrem
Lze nepříliš přesvědčivou akceleraci z místa vysvětlit tím, že testované auto vezlo vedle příplatkové výbavy (včetně větší nádrže) a dvou redaktorů také zimní pneumatiky? Výsledky brzdění naznačují, že ano. Možná budeme muset zavést pravidlo, že auta měřená na letních nebudeme nikdy porovnávat s modely, které jsme testovali se zimním obutím. Vždyť výrazně delší brzdnou dráhu jsme zaznamenali u všeho, co jsme zatím měřili na zimních, tedy u Subaru LevorgPorsche 911 i Opelu Astra. S Audi A4 to není jiné.
 
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: brzdění
  Audi A4 2.0 TDI Škoda Superb 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI
50-0 km/h (s) 1,50 1,59 1,30
50-0 km/h (m) 10,30 8,89 9,19
100-0 km/h (s) 3,08 2,92 2,67
100-0 km/h (m) 43,41 36,50 37,75
150-0 km/h (s) 4,80 4,35 4,07
150-0 km/h (m) 103,76 86,34 86,07
Klepněte pro větší obrázek
Opravdu má Audi (červená čára) o tolik horší brzdy než Volkswagen? To samozřejmě ne. Naše měření ale ukazuje, že zimní pneumatiky mají na suchém povrchu výrazně delší brzdnou dráhu než letní

Co na to říct? Že tato čísla ukazují spíš na rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami než na odlišnosti mezi oběma auty. Myslete na to – nejen při čtení, ale hlavně na silnici. Na suchém nebo lehce navlhlém povrchu zimní pláště zkrátka zpomalují o dost hůř.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Při jízdě motor příjemně překvapuje „nedieselově“ širokým rozsahem skutečně využitelných otáček; cestovní spotřeba v rovinatém terénu nepřesahuje pět litrů

Dokud jsme u čísel, zbývá ještě jeden oficiální údaj, který je záhodno konfrontovat s realitou. Že udávaná kombinovaná spotřeba je při běžném zacházení s autem nedosažitelná, by dnes nemělo překvapit žádného aspoň trochu poučeného čtenáře. Při jízdě ve složitějším terénu s mnoha zatáčkami a převýšeními počítejte se spotřebou okolo šesti litrů při dodržování rychlostních limitů – paradoxně i proto, že dlouhý stálý převod nutí člověka jezdit na nižší stupně, aby se motor udržel v zápřahu. Jízda stotřicítkou na rovinaté dálnici se na displeji palubního počítače projeví hodnotou 4,4 l/100 km (měřeno na 40 km dlouhém úseku D5 mezi Rokycany a Berounem).

Ale nechme čísel. Je na čase říct si, nakolik se novému Audi A4 daří za prémiovou cenu zprostředkovat řidiči prémiový dojem z jízdy. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; představení auta
  2. Interiér a vnitřní prostor
  3. Dynamika, brzdy a spotřeba
  4. Chování na silnici
  5. Ceny a výbava; verdikt
  6. Technické údaje: kompletní fotogalerie
Minitest Peugeot 5008 1.6 PureTech GT-line: Kočkopes? Spíš něco za něco

Peugeot 5008 1.6 Pure Tech (minitest)

Sedm samostatných sedadel, obrovský kufr, vynikající variabilita a žádný pohon všech kol. Podle Francouzů SUV, podle nás benzínový minivan umně maskovaný za crossover.

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 196 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků