Test Audi A4 2.0 TDI 110 kW Design: Stejné jen na pohled

Krátce po uvedení na trh jsme vyzkoušeli nejnovější generaci Audi A4 na českých silnicích. A nejen tam, samozřejmě jsme ji vzali i na letiště. Znamená prémiová značka – a prémiová cena – konečně i prémiové svezení?
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; představení auta
  2. Interiér a vnitřní prostor
  3. Dynamika, brzdy a spotřeba
  4. Chování na silnici
  5. Ceny a výbava; verdikt
  6. Technické údaje: kompletní fotogalerie

Nikdo by se vám nemohl divit, kdybyste považovali nejnovější Audi A4 jen za mírný facelift dosavadní generace, označované jako B8. Povědomé tvary karoserie ale ukrývají tolik technických změn, že si B9 zaslouží být považována za nový model.

Z hlediska techniky se Audi A4 modelového roku 2016 vyznačuje dramatickým zlepšením aerodynamických vlastností, nižší hmotností, přepracovanou konstrukcí náprav a modernější nabídkou asistenčních elektronických systémů. Co tyto změny znamenají z hlediska uživatelské zkušenosti, rozebereme postupně v následujících kapitolách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nikdo by se nemohl divit, kdybyste považovali nejnovější Audi A4 jen za mírný facelift dosavadní generace. Povědomé tvary karoserie ale ukrývají řadu technických změn

Design nové A4 spočívá ve spojení aktuální „tváře“ značky, charakterizované ostře řezanou maskou Single Frame a LED světlomety, s profilem odkazujícím na předchozí generace A4. Při pohledu zboku má karoserie záměrně potlačený „klín“, aby působila spíš elegantním než dravým dojmem, a oblast D-sloupku odkazuje hluboko do historie modelu. Audi uvádí senzačně nízkou hodnotu součinitele aerodynamického odporu – 0,23 u sedanu. Tím nová A4 překonává nejen přímou konkurenci, ale i takového šampiona nízkých jízdních odporů, jakým je Toyota Prius (0,24).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design sází spojení aktuální „tváře“ značky, charakterizované ostře řezanou maskou Single Frame a LED světlomety, s profilem odkazujícím na předchozí generace A4; zejména oblast D-sloupku odkazuje hluboko do historie modelu

Audi také tvrdí, že nový model je až o 120 kilogramů lehčí. Přinejmenším z části jde ovšem o výsledek těch nejprůhlednějších homologačních triků: například palivová nádrž má objem pouhých 40 litrů. Ale neděste se, 54litrová nádrž se dodává za příplatek nula Kč v rámci výbavy na přání.

Na vrcholu V6, v základu jen předokolka

Jádro palety motorů tvoří čtyřválce v několika stupních naladění a s různými kombinacemi pohonu a převodovky. Audi ale zachovalo i naftový šestiválec 3.0 TDI, který se dodává jen s automatem a pohonem všech kol. Dobrou zprávou je vymizení variátorového multitronicu, samočinné převodovky jsou teď dvouspojkové (s výjimkou šestiválce, ten má měničový tiptronic).

Nové Audi A4 má už české ceny, jejich rozpětí je vskutku prémiové

Nové Audi A4 má už české ceny, jejich rozpětí je vskutku prémiové

„Naše“ auto mělo nejdostupnější vznětový motor, 2.0 TDI v provedení naladěném na 110 kW (150 k) se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Ano, i nejnovější A4 zůstává v základu předokolkou. Motor má ale uložený podélně a rozhodně ji tak nelze považovat za derivát Superbu/Passatu, jak se lze občas doslechnout nebo dokonce i dočíst. (Tato domněnka má pravděpodobně původ v éře Passatu B5, který sdílel platformu s první generací A4.)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Za ostře řezanou maskou se schovává známý čtyřválec 2.0 TDI v provedení Euro 6, zde ovšem uložený podélně; od koncernových modelů střední třídy na platformě MQB se A4 liší třeba i náročnější konstrukcí zavěšení

O tom svědčí i konstrukce náprav. Zatímco zmíněné koncernové modely střední třídy si musí vpředu vystačit s tlumičovými vzpěrami, A4 se pyšní náročně konstruovanými pětiprvkovými závěsy vpředu i vzadu. Takové uspořádání umožňuje lepší oddělení příčných sil od podélných a tím i lepší odfiltrování nežádoucích sil při současném zachování optimálního postavení kola vůči vozovce. Uvidíme, jestli to bude znamenat nějaký citelný přínos v chování na silnici – jízdní vlastnosti nebyly nejsilnější stránkou ani u B8, o předchozích generacích raději nemluvě.

Ještě předtím, než začneme jezdit, si ale prohlédneme nový interiér a porovnáme jeho prostornost s jinými auty střední třídy.

Radosti
Mimořádně dobré odhlučnění
Rovnováha komfortu a ovladatelnosti
Nabídka pokročilých elektronických systémů
Dílenské zpracování
Rozsah použitelných otáček
Starosti
Méně prostorné než auta s motorem napříč
Dlouhé převody a velké přeskoky mezi stupni
Homologační triky (malá nádrž)
Lákavé prvky výbavy jsou za příplatek
7  /10
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; představení auta
  2. Interiér a vnitřní prostor
  3. Dynamika, brzdy a spotřeba
  4. Chování na silnici
  5. Ceny a výbava; verdikt
  6. Technické údaje: kompletní fotogalerie
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

včera | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků