TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).
Radosti
Velmi nízká spotřeba
Cestovní komfort
Atraktivní design
Zpracování interiéru
Starosti
Vysoká cena vozu i příplatků
Nepřesné ovládání audia
9  /10

Koncern Volkswagen na nás vysypal kompletní sbírku svých nových kompaktů. Všechny mají stejný základ, ale liší se v zaměření na zákazníka. Jako poslední se představil zástupce od Audi, který zastupuje prémiový segment. Nová A3 se stejně jako sourozenci změnila ve všech směrech a přináší zákazníkům hodnotný hatchback za minimálně 652.900 Kč.

Levná Škoda Octavia IV je konečně v ČR! Žebrák rozhodně není, má i nový motor

Levná Škoda Octavia IV je konečně v ČR! Žebrák rozhodně není, má i nový motor

Oproti Škodě Octavia tak startuje na částce o téměř 200 tisíc korun vyšší. Audi tak musí již počtvrté dokázat, že z konvenční koncernové techniky dokáže vytvořit prémiový produkt, aby ty peníze navíc byly vidět. Jak se to povedlo? To jsme zjišťovali se základní vznětovou motorizací 30 TDI/85 kW a manuální převodovkou.

Nezpochybnitelné

Nové A3 byste na první pohled shodné základy s ostatními kompakty z koncernu určitě nehádali. U naší testované sportovně vypadající výbavy S line to platí dvojnásob. Novinka má typickou přední masku singleframe a velké nasávací otvory po stranách předního nárazníku. I zde vám ušetříme šťourání prstem - průduchy jsou zde jen na okrasu. Funkční jsou až u sportovní verze S3.

Audi A3: Srovnání rozměrů s předchozí generací
Model A3 (2013-2020) A3 (2020-)
Délka [mm] 4313 4343
Šířka [mm] 1966 1816
Výška [mm] 1426 1449
Rozvor [mm] 2637 2636
Zav. prostor [l] 380 380

U verze S line najdete mezi kapotou a nárazníkem tři velmi úzké průduchy. Tímto prvkem odkazuje Audi na model Quattro a najdete ho v celé řadě modelů včetně A1 Sportback. Model A3 má vždy ve standardu přední LED světlomety a zadní halogenové svítilny. Za kompletní LED řešení připlácíte minimálně 25.100 Kč a technologie Matrix LED pro přední světlomety vyjde na 44.900 Kč.

Audi A1 citycarver přijíždí do Česka. Za robustnější hatchback si dost připlatíte

Audi A1 citycarver přijíždí do Česka. Za robustnější hatchback si dost připlatíte

Nejméně nápaditá je zadní část vozu. Na zaslepené průduchy jsme si už tak nějak zvykli, ale falešné výfukové koncovky se stále špatně vydýchávají. Tento trend je ale k vidění i u mnohem větších a dražších modelů, Audi nevyjímaje. Dva obdélníkové rámečky lemované plastem v barvě chromu nepůsobí prémiově, spíše naopak. Standardní výbava je od nich však oproštěna.

Audi A3: Srovnání rozměrů s koncernovými sourozenci
Model Audi A3 2020 VW Golf VIII Škoda Octavia IV
Délka [mm] 4343 4284 4689
Šířka [mm] 1816 1789 1829
Výška [mm] 1449 1456 1470
Rozvor [mm] 2636 2636 2686
Zav. prostor [l] 380 380 600

Pro verzi S line jsou výchozí 17palcová kola. Na našem voze byly devatenáctky, ke kterým se automaticky váže i sportovní podvozek. S ním je karoserie A3 o 15 mm snížena. To je jeden z důvodů, proč náš vůz vypadal celkově tak skvěle. Modrá metalíza Turbo za 11.900 Kč povedený vzhled jen potvrdila. Stále však platí, že v základní výbavě bez příplatků dostanete celkem nenápadné bílé či černé auto.

Nové Audi A3 oficiálně přijíždí také jako sedan. Je elegantnější a má větší kufr

Nové Audi A3 oficiálně přijíždí také jako sedan. Je elegantnější a má větší kufr

Pohlazení po duši

I uvnitř se Audi A3 změnilo k nepoznání a příbuznost s koncernovými sourozenci na první pohled dobře skrývá. Zatímco u ostatních si ale na nové rozhraní musíte zvykat, tady jde o 100% Audi. Palubní deska není v jedné rovině, ale výrazně členitá. Středový tunel je vytažený směrem k posádce a dominuje mu infotainment s úhlopříčkou 10,1“ bez haptické odezvy a s perfektním rozlišením, který již neční z palubní desky, ale je do ní zapuštěný.

Výdechy ventilace již nejsou kulaté, ale obdélníkové a nově rozmístěné. Po jednom jsou po stranách kapličky přístrojů a dva najdete před spolujezdcem. Majitelé předchozí generace A3 se tady asi moc nevyznají. Infotainment už větší mít nemůžete, za příplatek jej ale lze vylepšit navigací s 3D zobrazením a hlasovým ovládáním. Hlasové ovládání se spouští tlačítkem na multifunkčním volantu za 3400 Kč.

Audi e-tron S oficiálně: Tři elektromotory zajistí až 503 koní, dojezd ale utrpěl

Audi e-tron S oficiálně: Tři elektromotory zajistí až 503 koní, dojezd ale utrpěl

Kdo by to byl řekl, že spatření staromódních tlačítek v interiéru nám jednou bude dělat radost. Ovládání klimatizace Audi A3 je však jasným důkazem, protože jej nemusíte lovit na dotykových plochách, jako u zmíněných sourozenců, ale má svou vlastní lištu přehledných tlačítek. Jasně a přesně mechanicky ovládat auto je dnes jako pohlazení na duši. Audi A3 má dokonce ještě jednu lištu, kde najdete vypínání systému start/stop, ESP či volič jízdních režimů. Audi si tento finančně náročnější způsob může dovolit, protože nemusí tolik šetřit náklady.

To mě přivádí i ke kvalitě materiálů a celkovému zpracování, při kterém se nezapomnělo i na výplně dveří, na kterých se často šetří. Velkou zásluhu na dobrém pocitu na palubě má právě i větší počet mechanických tlačítek, které prostor příjemně zaplní. U sourozenců je zase na první pohled hezky „uklizeno“ a linie jsou čisté bez výrazného přerušování. Mně osobně sedí styl Audi víc. Perforovaná kůže a loga spjatá s výbavou S Line pak vše ještě vylepšila.

Nové Audi Q5 oficiálně: Facelift přinesl revoluční svítilny a pouze hybridní motor

Nové Audi Q5 oficiálně: Facelift přinesl revoluční svítilny a pouze hybridní motor

Co mi vadilo, bylo ovládání audia. A3 opustila otočný ovladač a vsadila na dotykovou plochu vedle řadicí páky. Systém funguje slušně, ale ve tmě není dobře viditelný a ovládání není tak přesné. Situaci naštěstí zachraňuje multifunkční volant. Zajímavostí je pak ovládání hlídání jízdních pruhů. Audi jej má defaultně na páčce pro směrovky, kdy jej stačí u větších modelů stisknout a asistent se vypne. U A3 ovšem musíte tlačítko chvíli držet. 

Audi A3: Srovnání rozměrů s konkurencí
Model Audi A3 BMW řady 1 M-B třídy A
Délka [mm] 4343 4319 4419
Šířka [mm] 1816 1799 1796
Výška [mm] 1449 4134 1440
Rozvor [mm] 2636 2670 2729
Zav. prostor [l] 380 380 370

Kabina je dost prostorná i pro pět cestujících. Prostřední sedák na zadních sedadlech je dostatečně široký, aby se na něm dala přežít i delší cesta. Stejně jako u sourozenců je tu dostatek místa na nohy a klesající střecha kupodivu nepřinesla kompromis pro místo nad hlavou. Obecně je Audi A1 na cestování lepší než konkurent BMW řady 1, jehož sportovní sedadla (ve spojení s výbavou M Sport) jsou na delší cesty nepříjemná a jeho interiér je o chlup hůře zpracovaný. Na druhou stranu má vzadu o trochu více místa.

Toto BMW řady 1 v ČR jen tak neuvidíte. Je to naprostý základ za 650.000 Kč

Toto BMW řady 1 v ČR jen tak neuvidíte. Je to naprostý základ za 650.000 Kč

Za elektricky ovládaným víkem pátých dveří najdete 380 litrů prostoru, což je dnes takový standard. U našeho vozu nechyběla praktická síťka na podlaze, která zamezuje volnému pohybu menších předmětů. Nechyběl ani průvlak na lyže, který můžete mít v kombinaci sklopných sedadel v poměru 40:20:40.

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 22 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků