TEST Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Obhájí si vysokou cenu?

Audi vzalo svůj nejmenší model a vybrousilo jej k dokonalosti. Za odvedenou práci si samozřejmě nechá pořádně zaplatit. Obhájí si ale Audi A1 Sportback svou vysokou cenu?
Radosti
Dramatický design karoserie
Prémiově působící interiér
Precizní ovládání
Starosti
Vysoká cena
Zvuk motoru z reproduktorů
Laciné plasty na dveřích
8  /10

Když vstoupila první generace Audi A1 v roce 2010 na český trh, vsadila na retro kabátek a automaticky se zařadila k autům segmentu B, jako byly a ještě stále jsou Fiat 500 nebo Mini. Audi pokračuje v modernizaci svých modelů a přináší druhou generaci, která lépe zapadne do aktuální rodiny z Ingolstadtu.

Co je tedy nového? Audi A1 Sportback stojí na platformě MQB A0, stejně jako nový Volkswagen Polo či Seat Ibiza. Ta vystřídala platformu A05, kterou už v Evropě nenajdete. Z motorové nabídky zmizel naftový čtyřválec 1.6 TDI, k dispozici jsou už pouze zážehové jednotky. Nově se také nenabízí ve třídveřovém provedení.

Novinka je větší, dravější, ale hlavně dražší. Nenechte se mýlit, tohle už není nějaký doplněk, ale plnohodnotné Audi, které si bere některé prvky z větších modelů. Nová A1 odhodila roztomilost a přichází s ostrým designem a nejnovějšími bezpečnostními systémy. Ale hezky jedno po druhém.

Jsem snad staré Quattro?

Audi A1 je oproti předchozí generaci o trochu delší, co se ale šířky a výšky týká, je téměř shodné. Sportovnější dojem budí kratší převisy karoserie vpředu i vzadu, kdy z každého úhlu připomíná rozzlobenou motokáru. Už základní verze vypadá dost dramaticky, s testovaným paketem S line ovšem celé tohle terno ještě podtrhne.

Audi A1 1 .generace vs. Audi A1 2. generace - rozměrové srovnání
Model Audi A1 (2010-2018) Audi A1 (2019-)
Délka [mm] 3973 4030
Šířka [mm] 1764 1740
Výška [mm] 1422 1433
Rozvor [mm] 2469 2563
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1477/1471 1524/1501

Přední části vozu dominuje černá maska singleframe, kterou doplňuje spodní lišta volně navazující na postranní průduchy. Rovnou vám mohu ušetřit šťourání klackem a říct, že jsou jen na okrasu, a to i v této „nejdrsnější“ verzi. Při pohledu na tři průduchy pod kapotou, odkazující na legendární Audi Sport Quattro, musí snad každý nadšenec do aut zamáčknout nostalgickou slzu. Také sice nejsou funkční, ale parádu udělají.

TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Při pohledu zboku je všem jasné označení Sportback. V Audi se opět podařilo napasovat klesající siluetu kupé i na hatchback a vypadá to dobře. Testovaný vůz byl vybaven paketem Edition One, který je dostupný pouze pro linii S line. Kromě kontrastních doplňků přidá i 18palcová kola v bílém provedení s pneu o rozměrech 215/40 R18. A právě ta ve mně evokují ono legendární quattro snad nejvíc. Jak zpívá kapela Lucie: Takhle to má bejt, takhle tě mám rád.

Paket Edition One podrobně

Paket Edition One vám dá na výběr ze třech hlavních barevných kombinací, které se poté dále rozdělují. První pokryje Audi tmavě zelenou Tioman, nebo šedou Chronos a přidá tmavá šedo-zlatá kola s Y designem. Druhá kombinuje žlutou barvu karoserie Python se 7paprskovými koly designu Rotor. Třetí a testovaná je modrý lak Turbo a kola Rotor v bílém provedení - na výběr je ale i červený lak karoserie Misano. Všechna kola jsou 18palcová. Paket Edition One vyjde na 103.100 Kč s DPH. Jeho cena se ovšem odvíjí od zvoleného motoru, u nejsilnější motorizace za něj dáte „pouze“ 67.300 Kč

Zadní část vozu tak dramaticky nevypadá. Verze S line jen přidá další ozdobný prvek v podobě průduchů, které mají stejný tvar jako ty vpředu. Bohužel opět nejsou funkční. Koncovka výfuku je schovaná, uvidíte ji pouze v kombinaci s nejsilnějším motorem 40 TFSI, kde vykukuje hned zdvojené provedení.

Samostatnou kategorií jsou světlomety. Denní LED svícení je standard, plné LED osvětlení dostanete za příplatek. Design příplatkových světlometů jako by vypadl z Muzea technického umění. Designéři v Audi se nechali inspirovat jachtařským sportem, konkrétně hydrodynamickými křídly. Výsledek posuďte sami v galerii nahoře. Tolik práce s něčím tak malým... ale stálo to za to!

Vítejte v prémiové třídě

Po usednutí za volant jsem se chvilku rozhlížel a říkal si, jak to tam všechno mohli dostat. Stejně jako exteriér, si i interiér můžete naspecifikovat podle přání a možností je opravdu dost. A i tady platí, že v základní verzi nebude vypadat stroze. Testovaná verze měla ovšem interiér se vším všudy.

Vnitřní prostor zaznamenal oproti předchozí generaci zlepšení. Když se cestující vpředu pohodlně usadí, pořád zbude pro cestující vzadu spousta místa pro nohy. Na žádné dlouhé cestování to ale samozřejmě není. Co potěší, je větší kufr. Mezigeneračně narostl a nabídne 335 litrů. Není to spička v segmentu, ale zase nechtějte z A1 dělat stěhovák...

TEST Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro: Záleží, kam máte namířeno

TEST Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro: Záleží, kam máte namířeno

Některé materiály v interiéru ale neodpovídají vyšší cenovce, například tvrdé plasty na dveřích. Ty jsou ve sdíleném Polu za poloviční částku akceptovatelné, ale tady by to chtělo si s nimi trochu víc pohrát. Samotná palubní deska je pak řešena měkčenými plasty, jejichž zpracování zaslouží pochvalu.

Odkládacích prostor je poskrovnu. Hlubší přihrádka ve středovém tunelu sice nabídne funkci bezdrátového nabíjení telefonu, je ovšem příliš úzká a při manipulaci s mobilním telefonem vám vadí příliš blízko umístěný volič automatu. To už bych byl ale hnidopich. Jinak ergonomie jako taková funguje na výbornou a po pár hodinách už auto ovládáte čistě po hmatu.

Palubní deska se okolo posádky doslova vlní. Zprava od spolujezdce směřuje do kabiny, aby se lehce zalomila před středovou konzolou a směrem k volantu se jakoby propadá směrem ven z auta. Má to hned dvě výhody: vytváří opticky větší prostor a orientuje interiér na řidiče. V Audi vzali úhloměr za nás, je to přesně 13stupňový náklon středového panelu. Posezení za volantem je opravdu skvělé, řidič má pocit, že je středem pozornosti.

První jízda s Audi A1 Sportback a Q3: Čekejte velká překvapení

První jízda s Audi A1 Sportback a Q3: Čekejte velká překvapení

Posádka tu má k dispozici vše, co najdete i u velkých modelů značky. Jediné, co se sem nevešlo, je spodní displej sloužící mimo jiné k ovládání klimatizace, který můžete znát například z Audi A8. Samotný displej se pak v nejvyšší verzi pyšní úhlopříčkou 10,1 palce a zahrnuje i navigaci.

Digitální přístrojový štít je součástí sériové výbavy a nepřináší nic nového, známe ho již z jiných koncernových vozů. Na přání je i Audi virtual cockpit, kde si můžete měnit velikost budíků a promítat si na střed jízdní data, navigaci nebo rozhraní telefonu. Jeho funkčnosti nelze nic vytknout.

Skvěle funguje i konektivita, vedle připojení bluetooth lze propojit telefon skrze Apple Carplay či Android Auto. Pro ostatní případy je tu funkce Audi connect, která kromě obyčejných kratochvíl nabídne i emailovou schránku a možnost použít Twitter.

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

dnes | Miro Mihálik
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 85 příspěvků