Test „ameriky“: Cadillac SRX 3.0 V6 – útok na Evropu

Není to tak dávno, co pojem „americký vůz“ zařazený do kategorie SUV jednoznačně znamenal asi tak zhruba minimálně pět a půl metru dlouhé auto. Jenže doba se mění a také američtí výrobci zatoužili proniknout do Evropy. Výsledkem se staly různé modely, přičemž jedním takovým typickým je Cadillac SRX.
Seznam kapitol
  1. Ano, design, Luxusní?
  2. Samozřejmě benzín, Pohodlně především, Názor z branže, Technické údaje
  3. Fotogalerie

V našem seriálu testů amerických aut se tentokrát po klasických „amerikách“ ve stylu Chevroletu Camaro nebo Dodge Challenger podíváme na trochu jinak pojatou „ameriku“. Na rozdíl od obou předchozích jde o SUV, které je na poměry zámořského trhu relativně malé a navíc si jej můžete od minulého roku pořídit od oficiálního dovozce také na českém trhu.

Současný Cadillac SRX si odbyl svou premiéru v roce 2009 na autosalonu v Detroitu. První generace byla větší a prodejně se příliš neujala, takže celkem oprávněně se objevily názory, zda je dobrým nápadem přicházet s takovým modelem podruhé. Jenže Cadillac se rozhodl pro radikální změnu. Druhé vydání SRX si ze svého předchůdce neponechalo prakticky vůbec nic, poměrně výrazně se zmenšilo a především sám výrobce hlasitě hovořil o svých plánech na evropském trhu. Řečeno prostě a jednoduše, Cadillac SRX prodělal takový celkový americký downsizing. Jak už bylo řečeno, minulý rok dorazil tento crossover oficiálně na český trh a aby toho nebylo málo, letos byl na autosalonu v New Yorku k vidění facelift.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Takový design nemá v ČR konkurenci. Tohle auto prostě přehlédnout nemůžete.

Ano, design

Položím jednoduchou otázku. Co prodává ten který vůz nejvíce? Odpovědi mohou být různé, ale jisté je, že na předních příčkách se umístí design. Například na nedávné tiskové konferenci automobilky Infiniti padla zmínka o tom, že drtivá většina zákazníků si jde pro FX (mimo jiné kvůli tomu, že už je nebaví německá konkurence) právě kvůli tomu, jak to auto vypadá. SRX, respektive obecně auta značky Cadillac, je přesně tím stejným případem. Je to ojedinělý zjev, dokonce se mi design velmi líbí, mým osobním problémem ovšem je fakt, že Cadillac SRX postrádá takovou tu americkou auru, o americkém stylu ani nemluvě.

Test „ameriky“: Chevrolet Camaro 3.6L – sázka na design

Test „ameriky“: Chevrolet Camaro 3.6L – sázka na design

Cadillac SRX navíc dostal vlastnost pro americká auta zcela nevídanou. Na první pohled vypadá menším, než ve skutečnosti je. Možná další důkaz toho, že by vůz velmi rád oslovil nemalou část zákazníků na evropském trhu. Na délku měří SRX 4833 mm, široké je 1910 mm a vysoké 1667 mm. Vlastně se bavíme o autě velikosti Hyundaie ix55, což by myslím nikdo na první pohled netipoval. Abychom byli úplní, dodejme, že rozvor náprav má hodnotu 2807 mm.

Ano, design je bez debat jedním z těch důležitějších trumfů tohoto crossoveru, nebo chcete-li amerického SUV. V provozu podobné auto potkáte asi tak stejně často, jako ministra dopravy v tramvaji. Navíc styl současných Cadillaců budí pozornost sám o sobě. Pokud už vás nebaví všechny ty BMW, Mercedesy nebo Audi, tohle by mohla být zajímavá alternativa, tedy alespoň co se týká vzhledu.

Luxusní?

Než se pustíme do hodnocení interiéru, musím přeskočit všechny ostatní kapitoly a zastavit se u oficiální ceny na českém trhu. Nový Cadillac SRX pořídíte přibližně za 1,2 milionu Kč. Jakkoliv je auto na pohled zajímavé, dostává se do prémiového segmentu, kde je evropská konkurence schopna zatočit se slabším soupeřem podobně, jako ruský fotbalový tým s tím českým na aktuálně probíhajícím mistrovství Evropy. Cadillac je bezesporu prémiová automobilka, ale znáte to už tolikrát ohrané „když dva dělají totéž…“ Ona je prémie a prémie, no a ta americká na tu evropskou poněkud ztrácí, i když, jak jsme se mohli přesvědčit třeba u Chevroletu Camaro, pomaličku se na evropské standardy dotahuje.

Test „ameriky“: Dodge Challenger R/T – a o tom to je

Test „ameriky“: Dodge Challenger R/T – a o tom to je

Cadillac slibuje na svých oficiálních stránkách zajímavé věci týkající se ruční čalounické práce nebo zabudovaného navigačního přístroje, plus samozřejmě efektní detaily. To vše je zřejmě pravda a i na fotkách vůbec tohle auto nevypadá špatně, v reálu ale o zas tak prémiovou záležitost nejde. Spíš máme před sebou takový pěkný Opel, což ještě nemusí být nutně nevýhoda. Zpracování je na slušné úrovni, ergonomie zrovna tak není špatná, jen ty páčky a čudlíky známé u nás z podstatně levnějších automobilů nedělají dobrý dojem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na první pohled vypadá interiér Cadillacu SRX zajímavě, luxusní ovšem není. Dobrý dojem nedělají ovladače známé třeba z laciných Chevroletů.

Přístrojový štít kombinuje klasické přístroje s velkým displejem schopným zobrazovat kde co, včetně rychlosti v kilometrech za hodinu, což se v našich končinách docela hodí. Efektní jsou netradičně umístěné kontrolky blinkrů (viz. obrázek, nevím, jak jejich umístění popsat). V praxi je ovšem tenhle detail přímo ukázkovým příkladem efektního řešení, které v reálu působí lacině. Přístroje jsou ale přehledné a jak už jsem napsal, s ergonomií nebudete mít problémy.

Jakkoliv se Cadillac SRX snaží být evropský, něco ze svého amerického původu si přeci jen (naštěstí) nechal. Jsou to samozřejmě kůží čalouněné sedačky, respektive křesla. Pohodlně se v nich usadí i sebevětší postavy, vhod přijde i rozumné boční vedení. Sedadla jsou maximálně měkká.

Na rozdíl od některých evropských modelů lze o druhé řadě napsat to samé, co o té přední. Sice na pětimetrový automobil vzadu není místa na rozdávání, ale prostorovou nouzí určitě trpět nebudete. Zavazadelník nabídne v základním uspořádání 537 litrů, po sklopení sedaček můžete naložit až 1548 l. Pravidelný tvar potěší.

Cadillac SRX není typická „amerika“, respektive to je „amerika“ už dost poevropštěná, což poznáte především v interiéru. Ten si s evropskou konkurencí v ničem nezadá, ovšem pokud se bavíme o levnější konkurenci, na prémiové konkurenty přeci jen stále trochu ztrácí. To ale nic nemění na tom, že SRX umí být velmi komfortním a tichým společníkem na cestách. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ano, design, Luxusní?
  2. Samozřejmě benzín, Pohodlně především, Názor z branže, Technické údaje
  3. Fotogalerie

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků