Test: Americký Japonec Mazda Tribute

Test: Americký Japonec Mazda Tribute

Vozidel se samočinně přiřaditelným pohonem 4x4 horempádem přibývá. Do nejasných obrysů se rozplývá dokonce i kategorie vozů pro volný čas SUV a výhodný systém pohonu používá celá řada automobilů. Mezi nimi i Mazda Tribute.

Příbuznost japonského automobilu s americkým trhem a technikou je jasná na první pohled. Japonští konstruktéři velmi úzce spolupracovali při vývoji s mateřským Fordem a je to znát. Nejen na vnějším vzhledu robustní karoserie, ale i na některých dalších typicky amerických detailech.

Pětidveřová karoserie zřetelně připomíná velmi oblíbené americké automobily na rozhraní osobního a užitkového vozu. Na našem trhu jsou k dispozici varianty s dvoulitrovým motorem a šestiválcem s objemem tři litry. My jsme měli k vyzkoušení právě tu silnější variantu, která se dodává v jediném stupni výbavy nazvaném Sport (na rozdíl od dvoulitru, kde si lze vybrat chudší Comfort nebo bohatší Exclusive).

 

Místa je uvnitř dost pro všech pět cestujících. Řidič si může nastavit sedadlo elektricky v mnoha rovinách, spolujezdec mechanicky. Zadní sedadla dělená v poměru 3:2 se dají velmi jednoduše vyjmout a vytvořit tak velký zavazadlový prostor. Klimatizace má jen manuální ovládání, pomocí tlačítek na volantu se spíná tempomat. Rádio typizovaného rozměru ovladač na volantu nemá.


Volič samočinné převodovky má
řidič u pravé ruky pod volantem

Nezvyklá je v našich zeměpisných délkách volicí páka samočinné převodovky pod volantem. Pod americkým vlivem se tak volí jednotlivé programy pohybem páky nahoru a dolů, tlačítkem na jejím zakončením lze vypnout a zapnout overdrive. Změna všech čtyř převodových stupňů probíhá plynule a měkce, akcelerace naopak dynamicky. Zejména v počáteční fázi, takže zrychlení z 0 na 100 km/h jsme orientačně naměřili za 12,0 s, největší rychlost pak 179 km/h.


Vnitřní prostorové řešení můžeme
směle označit za velkorysé

Znovu s odvoláním na americký vliv musíme charakterizovat jízdní vlastnosti. Podvozek se všemi nezávisle zavěšenými koly je měkký a komfortní, v zatáčce se spíše naklání. K pocitu pohodlí přispívají i široké pneumatiky s rozměrem 235/70-16, které však na mokru kloužou. To platí hlavně o zadní nápravě, která je méně zatížená. Vůz se tedy v počáteční fázi smyku chová navzdory přední poháněné nápravě přetáčivě. Ale jen chvilku, protože ihned nastupuje systém Select 4WDrive a připne i pohon kol zadní nápravy. Vůz se tak srovná a následně se projeví jako typická čtyřkolka.


Zavazadlový prostor je velký dost, jeho
povrchová úprava je ale dost
choulostivá na znečištění.

Tlačítkem na palubní desce lze pohon všech kol aretovat v jakémkoliv režimu, takže točivý moment je dělen na obě nápravy v poměru 50:50. Takový režim je vhodné použít při jízdě off-road, kdy je třeba využít všech trakčních schopností. Mazda Tribute ale není žádný terénní vůz, potíže jí dělají zejména ostřejší zlomy. Točivý moment je pro překonání překážek rozhodně dostatečný, ale spojka nedovolí jeho dokonalé využití. Setkali jsme se s jevem, kdy z hluboké koleje auto nevyjede proto, že motor se vytáčí, ale přenos hnací síly na kola nepokračuje. V tomto směru je samočinná převodovka nevýhodná, stejně jako v okamžiku potřeby jemného dávkování plynu. tedy například v krátkém manévrovacím prostoru, kde hrozí nebezpečí nárazu.


V zadních pátých dveří lze otevřít
pro naložení malých předmětů jen okno

V terénu také rapidně stoupá křivka spotřeby. Mohutný agregát si žádá svou dávku paliva (i když to může být benzin s oktanovým číslem 91) ve značné závislosti na požadavku dynamiky. V terénu, kde se jede pomalu, ale motor se vytáčí, atakuje spotřeba snadno hranici 20 litrů. Také ve městě se musí počítat s minimem nad 15 l/100 km. Teprve při opatrném zacházení s pedálem plynu na běžné silnici se můžeme přiblížit hranici deseti litrů – samozřejmě shora.


Motor výkonem ani točivým
momentem neskrblí, ale spoléhá i na
finanční velkorysost řidiče



Mazda Tribute 3,0 V6 - technické údaje

Motor
zdvihový objem cm3
2967
počet ventilů
24
největší výkon kW(k)/min
145 (197)/6000
největší točivý moment N.m/min
265/4750
Rozměry a hmotnosti
délka mm
4395
šířka mm
1825
výška mm
1765
světlá výška mm
200
rozvor mm
2620
pohotovostní hmotnost kg
1590
celková hmotnost kg
2075
nejv. hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného kg
1700/750
objem zavazadlového prostoru dm3
368/842
Jízdní výkony
největší rychlost km/h
190
zrychlení 0-100 km/h s
11,8
spotřeba paliva (městský/mimoměstský/kombinovaný cyklus) l/100 km
18,9/9,3/12,8
Ceny Kč
základní cena
1 059 900
testovaný vůz (+ kožené čalounění, metalíza)
1 111 900

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud