Test: Americká houpačka Hyundai Terracan

Poněkud překvapivý tah udělala značka Hyundai, když přivedla na trh další vůz kategorie SUV. Vedle Santa Fe má ještě větší a pohodlnější Terracan. Charakterově se oba vozy odlišují - Terracan je typický vůz pro americké podmínky. Velký, silný, komfortní, až s příliš měkkým podvozkem.
Test: Americká houpačka Hyundai Terracan

Hyundai Terracan existuje na našem trhu ve dvou základních verzích – s motory 3,5 V6 a 2,9 CRDI. My jsme měli k testu ten druhý, o který je koneckonců větší zájem. Jezdili jsme s lépe vybavenou verzí Elegance, která nepostrádá kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, tmavá zadní skla atd. Sériově se do terracanů montuje pětistupňová samočinná převodovka, ale tady byl příplatkový čtyřstupňový automat (+ 70 000,- Kč).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Terracan je rozhodně příjemným oživením už tak bohaté nabídky
vozů SUV na českém trhu

Terracan se dobře hodí do skupiny v USA velmi populárních vozů tohoto typu. Vnějšími rozměry je skutečně impozantní, téměř pětimetrovou délkou se řadí mezi největší. I výška 1840 mm hovoří sama za sebe. Zaoblené tvary působí elegantně, mohutnému dojmu přispívají i robustní prahy. V interiéru najdeme vše, co k drahému vozu patří. Elektronicky řízenou klimatizaci, šest reproduktorů audiosoustavy, dostatek odkládacích prostorů. Na displeji řídicí jednotky klimatizace je problematická nízká hladina intenzity záření číslic, takže v okamžiku rozsvícení světel pohasnou až pod samou hranici čitelnosti. zejména v zimním období to musí být problém.

Klepněte pro větší obrázek 
Úzká optika projektorových multifokálních
světlometů s úzkým ohniskem výborně svítí

Cestující na zadních sedadlech mají neobyčejně velkorysý prostor ve všech směrech. Do vozu se na všechna sedadla nastupuje pohodlně a snadno. Velmi nepraktické je ale uložení náhradního kola. najdeme ho venku pod zavazadlovým prostorem a spouští se poměrně složitě pomocí pák a vrátků. Klika je v několika dílech na různých místech, například pod levou větší částí zadního sedadla a ve schránce kufru. Tam je i hever dobytný jen velmi nesnadno. Opravovat defekt v obtížných podmínkách nemůže být vůbec nic příjemného.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vysoká sedadla nešetří pohodlím, řidičovo
má elektrické nastavování; Na zadních sedadlech je
místa také dost

Zato jízda je příjemná. Zejména těm, kteří se rádi pohoupou na měkkém podvozku a jedou po pěkné vozovce. Tady je terracan jako doma. Jakmile přejede na horší povrch, třeba roletu, ztrácí na stabilitě. Tlumiče a pérování jsou tak měkké, že vůz snadno rozhážou. Pokud překonáváme jen ojedinělou nerovnost, například zpomalovací prahy v městských ulicích, je to lahůdka. Ovšem se zhoršujícími se podmínkami pevnost stopy klesá. To platí i o rychlých průjezdech úzkými zatáčkami, kdy se vůz naklání a je třeba si zvyknout. Vedení stopy pomáhá i v takových podmínkách zapnutí pohonu 4x4. Stačí k tomu jednoduchý pohyb otočného spínače, jímž se uvádí do činnosti i redukovaný 4x4. Průchodnost terénem je velmi slušná, v tomto případě měkký podvozek nevadí. Terracan sice nemá karoserii na rámu jako pravý terénní vůz, ale v našich podmínkách to běžně stačí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
U voliče samočinné převodovky najdeme mezi sedadly i spínač pohonu 4x4
Indikace zařazeného programu převodovky je po americkém způsobu i na přístrojové desce

Téměř třílitrový turbodiesel common-rail má příznivý průběh křivky točivého momentu, takže maximum 333 N.m je k dispozici už od 2000/min. Automat tak nemusí příliš často řadit. V terénu si poradí i s velmi příkrým stoupáním bez ohledu na zátěž. Na dálnici chvíli trvá než se rozjede, ale potom bez obtíží drží ručičku tachometru v oblasti kolem 155 km/h. Největší rychlost jsme naměřili 159 km, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 s. Hyundai Terracan tedy není žádný drak, však také musí rozpohybovat pohotovostní hmotnost jednadvaceti a půl metráku. Těmto dimenzím odpovídá i objem palivové nádrže s velikostí 75 l. Na tolik nafty se dá ujet hodně daleko, zejména pokud nejezdíme moc po městě. Tady přeci jen spotřeba stoupá snadno až na 13 l/100 km, mimo město klesá na hodnotu pod 10 l/100 km. na dálnici při využití maximálních možností se pak opět zvyšuje k hranici 11 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek
Velikost zavazadlového prostoru se pohybuje od 750 do 2000 dm3

Testované vozidlo můžeme označit za pohodlný a solidní vůz s velkým prostorem pro cestující i zavazadla, jehož příznivé vlastnosti vyniknou zejména na kvalitní vozovce. neschází mu ani dostatečná průchodnost terénem. Velmi dobrá výbava a ušlechtilé materiály odpovídají automobilu cenové kategorie, která začíná u této podoby terracanu nad milionem a sto tisíci korunami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mohutný turbodiesel se projevuje velmi tiše;
Ani v terénu si nepočíná terracan zle

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků