Test Alpina B3 Biturbo Allrad: „em-trojka“ do nepohody

Staré BMW M3 se i se svým výborným osmiválcem odebralo do věčných parkovišť, nové se pomalu chystá na vstup do prodeje. Pokud ale někdo nechce na jeho příchod čekat nebo nutně potřebuje ke svému ostrému sedanu také pohon všech kol, měl by se zajít podívat do showroomu značky Alpina. Ta má velice zajímavé řešení obou problémů.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Co je tedy jinak?
  2. Výsledek, Velmi decentní, Interiér ve stejném duchu
  3. Jak to jezdí? Normálně, Když zapřáhnete 410 koní?
  4. Na okreskách poněkud problematicky, Video, Alpina B3: M3 do nepohody, Technické údaje
  5. Fotogalerie (60x foto)

Počátky značky Alpina sahají do šedesátých let minulého století, kdy jistý Burkard Bovensiepen vylepšil BMW 1500. Od té doby se úpravce postupně změnil v dobře zavedenou společnost, která se všemožně brání právě použitému výrazu. Žádné upravování, žádný tuning.

Alpina je přece samostatná automobilka.

Odpovídat tomu má rozsah vylepšení, které na vozech BMW provádí. Důkazem je vlastní VIN kód.

Jedním z posledních počinů této „automobilky“ je předělané BMW řady tři. Alpina využila čekání na novou generaci legendární M3 a na trh vypustila model B3 Biturbo, který dostal do vínku takové vlastnosti, že by odstoupivší generaci M3 podle tabulek strčil do kapsy. Maximální výkon 410 koní, sprint z nuly na stovku za rovné čtyři sekundy.

Velmi působivé, tak se na to pojďme podívat trochu podrobněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Řadový šestiválec N55 dostal jedno turbo navíc, jinou klikovou hřídel, novou klikovou skříň a především maximální výkon 410 koní.

Co všechno je jinak?

První otázka, která se mi vybavila hned po převzetí auta k testu: Co všechno vlastně ta Alpina změnila, než na karoserii vyrazila vlastní VIN kód? Začal jsem trochu pátrat – a změn se nakonec vyklubalo více než dost.

B3 Biturbo vychází (podle očekávání) z prozatím nejvýkonnější trojky stávající generace, což znamená verzi 335i. Ta používá řadový šestiválec N55 přeplňovaný jedním turbem. Právě motor je tím hlavním, co inženýři od Alpiny změnili. Chcete konkrétní seznam?

Motor dostal kovanou klikovou hřídel, jiná je také kliková skříň odlitá z hliníkových slitin. Jiné je sání i výfuk. Konkrétně výfukové potrubí je vyrobeno z nerezové oceli a údajně je oproti předchozí generaci daného modelu lehčí o 7,5 kg. Mimochodem se o něj postarali odborníci na slovo vzatí - technici společnosti Akrapovič.

Motor obdržel svíčky NGK a především namísto jednoho turbodmychadla dostal  turbodmychadla dvě. Kromě vyššího výkonu chtěla Alpina dosáhnout tímto řešením především lepší odezvy na plynový pedál. Jiný software řídicí jednotky je už pouze dopředu očekávatelný detail.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Alpina B3 Biturbo kromě upraveného motoru dostala také přepracovaný podvozek. Společnost Eibach například dodala tužší pružiny.

Jenže auto by nebylo kompletní, kdyby zůstalo pouze u těchto změn. Pracovalo se také na podvozku. Zvýšenému výkonu musel být přizpůsoben zadní diferenciál a vůbec zadní stále hnaná náprava. Vše bylo posíleno. Podvozek pak dostal tužší pružiny Eibach, tužší stabilizátory a pozměněný odklon kol přední nápravy. Kdo by očekával jinou světlou výšku, ten by se nedočkal. Ta zůstala nezměněna.

Alpina D3 Bi-Turbo: základ startuje pod 1,5 mil. Kč (doplněno video)

Alpina D3 Bi-Turbo: základ startuje pod 1,5 mil. Kč (doplněno video)

Samozřejmostí jsou pro Alpinu typická (a musím říci, že opravdu moc pěkná) dvacetipaprsková kola o průměru 20 palců. Obuta jsou do pneumatik Michelin Pilot Super, přesné rozměry plášťů najdete jako vždycky v tabulce údajů. Brzdový systém používá kotouče o velikosti 370 mm vpředu a 345 mm vzadu.

Kromě techniky došlo také na nějaké ty úpravy vnější karoserie. Ty mají kromě lepší vizáže přinést lepší aerodynamiku.

Špatnou zprávou na úvod pro všechny ortodoxní řidiče budiž fakt, že ať si vyberete cokoliv z nabídky Alipny pro B3, vždy se budete muset smířit s přítomností osmistupňové automatické převodovky ZF. Jakkoliv dávám přednosti manuálnímu řazení, v minulosti jsem se už setkal s několika příklady, kdy jsem nakonec byl za automat ještě rád. Tahle Alpina určitě doseznamu patří.

Na druhou stranu je nutné doplnit, že u Alpiny a její variace na téma M3 můžete mít něco, co u BMW M3 velmi pravděpodobně nikdy nedostanete. (I když, nikdy neříkej nikdy. Podívejme se na AMG). Ano, řeč je o pohonu všech kol, který samozřejmě používá techniku známou pod názvem xDrive. Takže mezinápravovou spojku, pomocí níž zapojuje do práce přední nápravu.

Trhy s levostranným provozem ovšem mají smůlu. Tam se B3 Biturbo Allrad neprodává.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Co je tedy jinak?
  2. Výsledek, Velmi decentní, Interiér ve stejném duchu
  3. Jak to jezdí? Normálně, Když zapřáhnete 410 koní?
  4. Na okreskách poněkud problematicky, Video, Alpina B3: M3 do nepohody, Technické údaje
  5. Fotogalerie (60x foto)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků