Kapitoly článku:
Svatba roku
Kosmetické změny, sedadla a novinky z oblasti multimedií jsou fajn, největší přínos modernizace ale vězí někde úplně jinde. Giuliettu jste již dříve mohli pořídit s turbodieselem 1.6 JTDM o výkonu 88 kW i šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ovšem nikdy ne dohromady, což už nyní lze. Značka jako taková je sice o radosti z jízdy, ke které „kvedlání“ pákou manuální skříně neodmyslitelně patří, Giulietta je ale přece jenom kompakt, který se bude spoustu času pohybovat ve městech, a tam je kolikrát lepší mít obě ruce na volantu. Dokáže ale převodovka obhájit cenu 54.000 Kč?
Tohle sestavu si dobře zapamatujte, skvěle se totiž rozumí. V režimu Normal není projev tak výrazný, přepnutím na Dynamic ale vůz náramně ožije a zbystří.
Čtyřválcová šestnáctistovka JTDM je v rámci koncernu FCA stálicí, výkon 88 kW generuje ve 3750 otáčkách a v 1750 otáčkách nabízí nadprůměrný točivý moment 320 N.m (třeba 1.6 TDI koncernu Volkswagenu má jenom 250 N.m). Nejde o úplného tichošlápka, zvenku je motor docela slyšet, to všechno ale patří k italskému charakteru a uvnitř o něm po zahřátí naštěstí moc nevíte. Vzpomínám si, když jsem jej zkoušel ve Fiatech Tipo a 500X – tam naplno zatahoval až okolo 2500 otáček, což ale není případ naší Alfy. Té je totiž nejlépe už o 500 otáček dříve a umí zabrat s takovou razancí, že vám udávané zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 sekundy přijde jako tisková chyba.
Zajímavostí je také samotná automatická převodovka. Jde o produkt Fiatu, spojky má suché, avšak dostatečně velké na to, aby si spolehlivě dokázaly poradit s vyšším točivým momentem, chybí zde však vývod pro čtyřkolku, kterou ale Giulietta stejně nenabízí (proto jsou kompaktní čtyřkolky koncernu FCA dostupné buď s manuálem, nebo devítistupňovým měničovým automatem ZF).
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM TCT - srovnání s konkurencí |
Model |
Alfa Romeo Giulietta |
Kia Cee´d |
Opel Astra |
Volkswagen Golf |
Motor |
1.6 JTDM |
1.6 CRDi |
1.6 CDTi |
1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] |
1598 |
1582 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Převodovka |
6A |
7A |
6A |
7A |
Největší výkon [kW/min-1] |
88/3750 |
100/4000 |
100/3500 |
81/3200 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] |
320/1750 |
300/1750 |
320/2000 |
250/1500 |
Max. rychlost [km/h] |
195 |
200 |
205 |
195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,2 |
10,6 |
9,7 |
10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
3,9 |
4,4 |
3,8 |
3,9 |
Základní cena [Kč] |
673.990 |
454.980 |
499.900 |
596.900 |
S benzinovým čtyřválcem 1.4 T o výkonu 125 kW působila převodovka rozporuplně, v nízkých rychlostech reagovala letargicky a na DSG se dotahovala jenom těžko, s testovaným turbodieselem 1.6 JTDM si ale rozumí výborně a je pouze na vás, zda necháte motor povalovat v nízkých otáčkách, nebo vsadíte na sportovnější notu s ručičkou otáčkoměru stabilně „zaseknutou“ ve středním pásmu. Stačí pouze přepnout ovladač DNA na středové konzole do polohy Dynamic a je vystaráno. Nečekejte však „kopání“ při řazení pod plynem jako u modelu 4C (převodovka je stejná) – Giulietta patří v rámci značky stále k těm kultivovanějším modelům.
Svižně a za málo
K Giuliettě můžete přistupovat buď jako k pohodlnému, úspornému a krásnému autu klidné denní použití, nebo jako ke svižnému hatchbacku pro řezání zatáček. Že vám druhá možnost nedává vzhledem k turbodieselu moc smysl? Motor je jedna věc, avšak podvozek a tuhá karoserie, které dohromady několikanásobně převyšují jeho potenciál, jsou věcí druhou. Alfa Romeo totiž nevytvořila pouze krásné auto, ona dodala také benevolentní stabilizační systém a elektronicky řízený diferenciál Q2 (standard pro všechny výbavy), jehož práce závisí na režimu zvoleném přepínačem DNA.
Na rovinkách umí šlápnout na plyn každý, jezdit rychle v zatáčkách ale umožňuje právě diferenciál Q2 přibrzďující vnitřní přední kolo. V režimu Dynamic je motor živější, brzdy reagují rychleji, a vy si připadáte, jako by byl pod kapotou lehounký turbobenzin namísto těžšího turbodieselu. Řízení má ideální převod a zasloužil by si tužší odpor posilovače, s autem ale se nemusíte nijak prát a jednoduše ho pošlete tam, kam chcete. Je stabilní, přesné, agilní, a díky rozumně velkým kolům se uklidnila také dříve nervózní zadní náprava. Tohle auto je zkrátka definicí sportovního hatchbacku se vznětovým motorem. Není přehnaně rychlé, zábava za volantem ale přece není vždycky přímo úměrná aktuální číslici na rychloměru.
Jízdu si zkrátka zamilujete. Se sedmnáctipalcovými koly podvozek neboucá, do zatáček se Giulietta vrhá doslova po hlavě.
Je jasné, že pokud budete příliš tlačit na pilu, můžete se s příznivou spotřebou rozloučit, osobně jsem se ale nikdy dlouhodobě nedostal výrazně nad sedm litrů nafty na sto kilometrů. Běžný denní průměr se pohyboval okolo šesti litrů, o moc výše spotřeba nevzrostla ani ve městě, a mimo něj zase nebyl problém držet se pod pěti litry. Necelých čtyř litrů udávaných výrobcem jsem nedosáhnul, sami ale jistě víte, jak to bývá s normovanou spotřebou v porovnání s realitou…