36
Fotogalerie

Test Alfa Romeo 146 1,8 TS: dostupný sportovec

Kapitoly článku:


Specifikace testovaného vozu

Cena: 79 000 Kč
Rok výroby: 1997
Najeto: 136 800 km
Výbava: 2 x airbag, ABS, aut. klimatizace, CD přehrávač, centrál dálkový, el. přední okna, el. zrcátka, hliníková kola, imobilizér, otáčkoměr, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče
Další záznamy: koupeno nové v Německu, první majitel, servisní knížka

Elegantní Fiat v převleku

I kdybyste mě mučili, v modelu 146 vidím Fiat. Klenutí přídě tolik typické pro modelovou řadu Tipo/Tempra, případně hranatá záď, to jsou atributy, které museli přiznivci značky vydýchávat až do příchodu modelu 156.

Typickým znakem modelů 145 a 146 byl orlí nos kapoty zasahující do masky chladiče, který se snažil zachovat odkaz na typickou masku chladiče Alf Romeo.
Orlí nos navazuje na dlouhou kapotu a dobře s ním koresponduje nezvykle bohatá přední maska s plastikou dovnitř a tvarování předních světlometů.

Přední nárazník je tvořen horním nelakovaným plastem a spodní lakovanou částí s bohatým žebrováním. Na dlouhou svažující se kapotu navazuje rozměrné čelní sklo, vnější zpětná zrcátka jsou ještě nezasažená módou bočních ukazatelů směru.

alfaromeo_146revue/P1430180.JPG alfaromeo_146revue/P1430346.JPG alfaromeo_146revue/P1430401.JPG

Pohled zboku naznačuje výrazné profilování ve výši klik dveří, tolik typické pro větší a starší model 164. Model 146 skutečně působí jako zmenšenina modelu 164, je mu podobnější než například stejně starý model 155.

Boční linka v úrovni klik se pomalu zvedá, až je zakončena v krátké a dynamické zádi pohledného liftbacku. Záď je navíc opatřena líbivým a decentním křídlem. Křídlo a levý blatník vykazují známky opravy laku.

Pěkný dojem z vozu spoluutvářejí líbivá patnáctipalcová litá kola s plným profilem. Ty obouvají pneumatiky o rozměrech 195/55.

Záď vozu je subjektivně nejvíce Fiatovská. Ačkoliv nechybějí tolik specifické úzké koncové svítilny, vysoká záď s ostrými rysy, nebo zadní nárazník prohnutý směrem dovnitř, proporce společné s Fiaty kazí dojem z povedené Alfy. Záď je obdařena decentním křídlem a sportovní koncovkou výfuku.

alfaromeo_146revue/P1430102.JPG alfaromeo_146revue/P1430349.JPG alfaromeo_146revue/P1430370.JPG

Sportovní esprit v interiéru

Po otevření dveří odpustíte Alfě její stáří. Pohodlná ergonomická sportovní sedadla, líbivý design palubní desky, hezky sladěné tvrdší plasty s textilními potahy, Alfa i dnes působí parádně. Co na tom, že za jízdy zavrže při přejezdu nerovnosti?

Přední sedadla poskytují dostatek informací od vozovky a jsou dobrým vyvážením spíše poddajnějšího podvozku. Tříramenný volant skvěle padne do ruky, přístroje jsou přehledně umístěny a k orientaci v nich netřeba manuálu.

alfaromeo_146revue/P1430304.JPG alfaromeo_146revue/P1430275.JPG alfaromeo_146revue/P1430278.JPG

Přístrojový štít má typické tvary konce osmdesátých let, inspirace u BMW je zjevná. Středový panel nese ovladače manuální klimatizace, její výdechy, audiosoustavu a místo zbylo i na přihrádku pro CD. Středový tunel volně navazuje a kromě řadicí páky a ruční brzdy nese několik drobných přihrádek.

Vybrání před spolujezdcem je výrazné a tvarování dodnes moderní. Vůz je vybaven vpředu elektrickým stahováním oken, vzadu si musíte vystačit s kličkami.

Zadní sedadla mají rovněž výrazné tvarování, schází jim ale dnes tolik obvyklá středová loketní opěrka.

Zavazadlový prostor má základní objem 380 litrů, zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel až na 1 225 litrů. Víko zavazadlového prostoru mělo nefunkční plynové vzpěry, proto je nutné ho značnou silou zvedat, v horní poloze už se ale udrželo. Jeho tvarování a opravdu vysoká spodní hrana v úrovni koncových svítilen je značně nepraktická. Dalším nepříjemným detailem je otevírání klíčkem pod krytkou v logu. Vyžaduje si to při krátkém otevření vypnutí motoru a vytažení klíčku. Pod rovným dnem zavazadlového prostoru se nachází dojezdová rezerva, zavazadelník je jinak kompletně čalouněn.

alfaromeo_146revue/P1430417.JPG alfaromeo_146revue/P1430427.JPG alfaromeo_146revue/P1430433.JPG

Perfektní TwinSpark s Alfou zahýbe

Pod kapotou je uložen celohliníkový čtyřválcový zážehový motor o objemu 1 747 ccm s výkonem 103 kW (140 k) při 6 300 ot./min. Maximální točivý moment činí 165 Nm při 4 000 ot./min. Rovných 140 koní je i dnes na osmnáctistovku pěkný výkon, ale podstatnější je, že v případě Alfy Romeo 146 se stará o pohyb pouhých 1 133 kg. To je tedy méně než kupříkladu Škoda Fabia. Co z toho plyne? Pochopitelně zajímavá dynamika.

Zběžná kontrola čistého motoru neodhaluje průsaky oleje, vše je originální a nepoškozené a nic tak nezavdává důvod k nadměrným ohledům; tenhle motor bude fungovat. Otočení klíčkem nezklame, po trochu delším startování se ozve nádherný tlumený zvuk motoru a ryk výfuku. Ten je dán koncovkou výfuku a pravděpodobně upraveným tlumičem výfuku s neřízeným katalyzátorem. Motor se má i v akci velmi čile k světu. I hned po rozjezdu se okamžitě chytá a od nejnižších otáček vás zaplavuje přísunem dostatečného výkonu. Výkon začíná gradovat okolo 4 000 ot./min, kdy se TwinSpark probouzí k závěrečnému opusu, která trvá až k sedmitisícové hranici. S tímto autem je co do dynamiky radost jezdit, neexistuje jízdní režim, ve kterém by působilo ospale a přesednutí do současného kompaktu se stopadesátikoňovým motorem vás (zejména po stránce subjektivně vnímaného projevu) hluboce zarmoutí.

Testovanému motoru zatrhnul tipec až rok 1999, kdy jej ze scény zprovodila emisní norma Euro 3. Mimochodem, nástupci TwinSparků si dnes musejí poradit s obézními Alfami a přísnými emisními normami. A tak zatímco řidič kupuje Alfu v naději, že získává krásnou a po všech směrech rychlou milenku, místo toho se mu dostane hezké, ale tlusté kamarádky. Těžko uvěřit, že před pouhými osmi lety nebyl problém pořídit si lehké auto, kterému osmnástistovka propůjčovala dynamické projevy na úrovni dnešních šestiválců. Ale dost bylo vzpomínek...

O dynamice vás přesvědčí provoz na dálnici, kdy motoru dochází dech až na kolem 210 km/h. To je slušné na levnou ojetinu z roku 1997. Za svižné svezení si vezme 10 l/100 km, přirozeně v cenově dostupnějším Naturalu 95. Při klidnější jízdě si vystačí s osmi litry na sto.

Naměřená dynamika

Maximální dosažená rychlost: 210 km/h

Zrychlení:

0-100 km/h: 9,0 s
0-120 km/h: 13,0 s
0-140 km/h: 17,1 s
0-160 km/h: 23,5 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   60 km/h při 7 000 ot./min
2 – 100 km/h při 7 000 ot./min
3 – 140 km/h při 7 000 ot./min
4 – 180 km/h při 7 000 ot./min
5 – 210 km/h při 7 000 ot./min

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 5,4; 3 st.  9,0 s; 4 st. 10,6 s; 5st. 21,7 s
60-100 km/h: 2 st. 5,6; 3 st.  7,5 s; 4 st. 11,4 s; 5st. 14,6 s
80-120 km/h:               3 st.  8,0 s; 4 st. 11,8 s; 5st. 15,6 s

Převody:

 40:   2 - 3000; 3 - 2000; 4 - 1500; 5 - 1300
 60:   2 - 4300; 3 - 3000; 4 - 2700; 5 - 1900
 80:   2 - 5900; 3 - 4000; 4 - 3000; 5 - 2500
100:                3 - 5000; 4 - 3700; 5 - 3000
120:                3 - 6000; 4 - 4500; 5 - 3700
140:                3 - 7000; 4 - 5200; 5 - 4500
160:                              4 - 6000; 5 - 5000

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud