TEST Abarth 124 Spider: Sousedé mě nesnášeli. A bylo mi to jedno!

Kdekdo by možná řekl, že je zbytečné utratit milion za Abarth, když můžete mít za 614.900 korun výchozí Fiat 124 Spider. Tohle auto však stojí za každou korunu a jeho majitelé jej budou milovat.
Radosti
Dokonalý podvozek
Přesné řízení a řazení
Nenapodobitelný zvuk
Skutečné řidičské auto
Starosti
Příliš těsná sedadla
Minimum odkládacích prostor v kabině
Pouze výškově nastavitelný volant
10  /10

Abarth je v automobilovém světě pojem. Během své téměř sedmdesátileté historie stál za vznikem spousty skvělých závodních aut, v šedesátých letech vyhrával závody do vrchu i okruhové podniky, a co víc, své umění dal okusit také běžným smrtelníkům. Na svět tak přišla na běžné poměry docela šílená auta jako Fiat 600 Abarth, jehož kryt motoru byl v zájmu lepšího chlazení neustále otevřený, či Fiat Ritmo Abarth, přes jehož přední sedadla Recaro bylo obtížné nastoupit dozadu. Abarth se s tím zkrátka nemazal.

Dva uvedené modely jsou samozřejmě jenom kapkami v moři. Vezmu-li to do důsledku, lze vozy Abarth rozdělit do třech základních škatulek: ty, které vyrobil samotný Abarth, dále vozy, které sice nevyrobil, ale nesou jeho znak, a pak jsou tady vozy vyrobené po roce 2007, kdy došlo ke znovuzrození firmy Abarth & C., tehdy už pod plnou kontrolou Fiatu. Takové rozdělení najdete na Wikipedii a vlastně proti němu nelze nic namítat.

Abarth 595 má po faceliftu nový design a o 5 koní více než v minulosti

Abarth 595 má po faceliftu nový design a o 5 koní více než v minulosti

Těžko říct, jak by to vypadalo, kdyby se italská automobilka nerozhodla udržet při životě poselství Rakušana Karla Alberta Abartha, známého spíše pod jménem Carlo Abarth. Realita je dnes taková, že si můžete koupit Abarth 500 s výkony od 145 do 180 koní, který ale hraje spíše na efekt, než že by se jednalo o nejlepší ostré miniauto s cenou od půl- do tři čtvrtě milionu v základu. A pak je tady dnes zkoušený Abarth 124 Spider za rovný milion. To je zase úplně jiná liga.

Jinba Ital

Pokud si vzpomínáte na škatulky, které jsem zmiňoval o pár řádků výše, Abarth 124 Spider patří do té prostřední. Vyrábí se totiž v továrně Mazdy v Hirošimě, odkud sjíždí po boku MX-5. Právě z té po technické stránce vychází, stále dokola omílaná tvrzení, že jde jenom o překapotovanou Miatu, ale osobně považuji za pěknou blbost. Shodný je podvozek, přístrojová deska, převodovka nebo řízení, jenomže to samo o sobě nestačí. Italské auto přece nemůže mít japonskou duši!

Loga Fiatu byste tady hledali marně, všechna nahradil charakteristický štír, jiné jsou nárazníky, vzadu na vás trčí čtyři koncovky výfuku a jiná jsou také kola s pneumatikami o rozměru 205/45 R17. Pokud si navíc chcete hrát s barvičkami a ještě více vykřičet do světa, že fakt nejedete v nudném autě, můžete sáhnout po jednom z paketů Officine Abarth.

Fiat 124 Elaborazione Abarth je další novinkou z New Yorku

Fiat 124 Elaborazione Abarth je další novinkou z New Yorku

Zkoušený kousek měl ten nejlevnější za 49.000 Kč, který zahrnuje části interiéru čalouněné Alcantarou (ta ale našemu autu kupodivu chyběla) a červené prvky exteriéru. Největší terno je ale stejně matně černá kapota a víko kufru, tak jako tomu bylo u originálního Abarthu 124 Spider ze sedmdesátých let.

S takovým autem se neschováte, a to už když stojí, natož když ho někde na parkovišti „nakopnete“, ale o tom až později. Působí trochu jako hračka z Kinder vajíčka a je mu úplně jedno, co si o něm kdo myslí. Oproti běžnému, nebojím se říci až něžnému Spideru, fakt divočina, uvnitř ale drama opadá. Všechno, co tady vidíte, pochází z Mazdy MX-5, což v zásadě není špatně, musíte si ale zvyknout na pár ústupků.

Měřím 190 cm a navzdory snaze jsem si za volantem nenašel úplně ideální pozici. Je to dáno pouze výškově seřiditelným volantem, tvrdá sedadla s úzce sevřenými bočnicemi příliš nepodepírají stehna a mně osobně připadalo, že ani nejsem úplně opřený. Možná si řeknete, že bych se měl vzpamatovat a podívat se, co jsem to vlastně testoval, jenže existují také Subaru BRZ a Toyota GT86 a tam jsem podobný problém neměl. Tragický nedostatek odkládacích prostor neřeším – nejsou ve dveřích ani před spolujezdcem, do uzamykatelné schránky mezi sedadly se toho ale vejde až až.

Abarth připravuje ostrý Fiat 500X a také 124 Spider pro WRC

Abarth připravuje ostrý Fiat 500X a také 124 Spider pro WRC

Pokud chcete ukojit svoje touhy po komfortu, poohlédněte se jinde, zájemce o ryzí sporťák ale může chrochtat blahem. Kokpit je strohý, popravdě řečeno je tady toho ale pořád více, než upotřebíte. Já jsem například vůbec nezapínal standardně dodávané audio Bose, protože stačí překročit stovku a stejně nic pořádně neslyšíte. Ani spolujezdce.

A to jste ještě nestáhli střechu, přičemž tato akce trvá podle toho, jak máte rychlou paži. Stačí jenom odjistit pojistku u vnitřního zpětného zrcátka, střechu hodit za sebe a zajistit mírným stlačením. Až střecha zapadne, je hotovo. Sami byste si divili, jak často lidé nevěřícně koukali na tak rychlou proměnu uzavřeného sporťáku v roadster. Žádné držení tlačítka, žádné čekání, než všechno dosedne tam, kam má, prostě ideální stav.

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 43 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků