Tesle ubyla konkurence. Britský výrobce vysavačů ukončil vývoj elektromobilu

Elektromobily Dyson měly vyjet na silnice zhruba za dva roky. Možný konkurent Tesly ale vývoj vzdal a teď hledá práci pro více než pět stovek zaměstnanců.

Britskou značku Dyson můžete znát z toalet, je totiž předním výrobcem sušičů rukou, ale předně se zabývá výrobou vysavačů. Proto bylo velkým překvapením, když tento výrobce v roce 2017 přišel s plánem na výrobu vlastního elektromobilu. Hotovo mělo být v roce 2021, jak ale firma nyní přiznala, z plánů sešlo a automobil není schopna vyrobit.

Elektroauta bude vyrábět i producent vysavačů. Dyson už staví automobilku

Elektroauta bude vyrábět i producent vysavačů. Dyson už staví automobilku

Plán byl investovat 3,2 miliardy dolarů (přibližně 75 miliard korun) na vývoj a výrobu elektromobilu, který by dokázal konkurovat Tesle. Dyson uvedl, že se jim podařilo vyvinout „fantastický“ automobil, ale firma nebyla schopná jej udělat tak, aby ekonomicky dával smysl. Ve hře bylo i odprodání projektu, nikdo ale neprojevil zájem. A tak firma bude hledat nové využití pro 532 zaměstnanců, kteří byli na projekt vyčleněni. Očekává se i propouštění.

Konec tichých vozů Tesla. Už brzy umožní měnit zvuky motoru i klaksonu

Konec tichých vozů Tesla. Už brzy umožní měnit zvuky motoru i klaksonu

Problémy Dysonu nejsou ničím překvapivým – Tesla, jakožto jeden z průkopníků, má sama problémy s výrobou a ziskovostí i přesto, že má za sebou roky vývoje a velký tým lidí. O to větší nesnáze potkávají Faraday Future a další elektromobilní startupy, které se snaží konkurovat, aniž by za nimi stála velká automobilka se svým kapitálem a hlavně technologickým, výrobním a distribučním zázemím.

Tesla pracuje na kapalinovém vyhřívání a chlazení sedaček. Ukazují to patentové nákresy

Tesla pracuje na kapalinovém vyhřívání a chlazení sedaček. Ukazují to patentové nákresy

Dyson má sice zkušenosti s výrobou elektromotorů a baterií, které používá ve svých dalších produktech, zřejmě ale ani to nestačí. Firma ale uvedla, že vyčleněné peníze bude nadále investovat do vývoje, jen se zaměří na další projekty. Mezi ně patří vývoj baterií , strojového učení a robotiky – tedy vše, co může využít i jinde.

Svůj elektromobil chtěl i Apple

O vlastní elektromobil údajně usiloval i Apple, o čemž se začalo mluvit před lety. Za tzv. Apple Car stál i samotný Steve Jobs, který o produkt velmi stál. Jeho vývoj ale zpozdil nástup iPhonu, kdy se firma soustředila spíše na něj. Od roku 2014, kdy se na projektu Titan začalo pracovat, se objevilo mnoho zkazek a úniků, které naznačovaly existenci prototypů, firma ale nikdy veřejnosti podrobnosti neukázala.

Sen Applu o vlastním autonomním voze se rozpadá. Připravuje tedy tohle

Sen Applu o vlastním autonomním voze se rozpadá. Připravuje tedy tohle

Firmě se dokonce podařilo přetáhnout na svou stranu zvučná jména – projekt vedl např. Steve Zadesky z Fordu a přebrat se podařilo 4 osobnosti z Tesly: Johna Irelanda, který vedl testovací tým pohonných jednotek, Davida Nelsona zabývajícího se mechanickým vývojem, Laurena Ciminera, jenž pro Teslu hledal nové talenty a především Chrise Porritta – bývalého viceprezidenta automobilky.

Apple CarPlay bez kabelu už umí BMW, Audi i Škoda Kamiq. Tak proč ne ostatní?

Apple CarPlay bez kabelu už umí BMW, Audi i Škoda Kamiq. Tak proč ne ostatní?

V roce 2017 dokonce došlo k testům autonomních vozidel, které potvrdil i Tim Cook. Ten uvedl, že se Apple zajímá o tyto systémy, konkrétně ale nehovořil. O rok později dokonce Apple požádal o možnost testování 28 vozidel v Kalifornii, výsledkem ale je, aby letos z projektu Titan propustil na 200 zaměstnanců. Jak to totiž vypadá, firma upustila od vize vybudovat vlastní automobil a raději se spojí s již fungujícími podniky na vývoji, kde bude řešit softwarovou stránku věci a automobilka dodá hardware. Tomu by napovídala i akvizice startupu Drive.ai. Třeba nás ale firma ještě něčím překvapí.

Autor: Vladislav Kluska

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

včera | Vladimír Kadera | 11 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků