Akcie v Kalifornii usazené společnosti Tesla prudce oslabily. Během uplynulých dvanácti měsíců posílily o 23 procent, ale v průběhu pondělního obchodování se jejich hodnota snížila o 4,4 procenta. To byl největší propad na newyorské burze od 13. prosince. Mohl za to jeden krátký článek…
Ten článek vyšel v listu The New York Times 10. února. Novinář John M. Broder v něm popsal, jak v extrémně chladném počasí vyrazil s elektromobilem Tesla Model S do Milfordu a jak do cíle nedojel. Nakonec skončil se sportovním sedanem neslavně na korbě odtahového vozu.
Broder totiž počítal s tím, že s elektromobilem pohodlně zvládne vzdálenost od jedné nabíjecí stanice ke druhé. Byly umístěné v Newarku a v Milfordu a byla mezi nimi vzdálenost nějakých 200 mil (321 km). Tesla udává, že dojezd plně nabitého Modelu S je 265 mil (426 km).
Novinář v článku napsal, že auto nabil a přístroje mu ukázaly, že s ním ujede vzdálenost 242 mil (389 km). K tomu ale nedošlo, zůstal trčet na silnici 10 mil (16 km) před druhou dobíjecí stanicí.
Tesla se proti testu, který vyšel v New York Times ohradila. Zpochybnila jeho pravdivost.
Šéf Tesly miliardář Elon Musk označil test za „padělek“, ohradil se proti němu na Twitteru (viz níže). A přislíbil další testy a vysvětlení. Vyzval novináře, aby sami poznali, kde je pravda.
„Záznamy o jízdě testovaného vozu hovoří jasně. Broder nedobil auto na plnou kapacitu a potom ještě jel oklikou, ne přímou cestou,“ hájil tvrdě Model S Musk.
Ten článek je totiž pro Teslu pohroma. Automobilka počítá s tím, že letos vyrobí ve svém kalifornském závodě ve Freemontu 20 000 kusů Modelu S. Právě do tohoto modelu vkládá velké naděje, že jí pomůže z červených čísel, že se společnost stane konečně výdělečnou.
A v roce 2014 plánuje přidat do svého portfolia ještě další elektromobil, SUV Model X.
List The New York Times ve své reakci na slova Muska napsal, že zpochybňovaní není na místě. „Nedošlo k žádnému podvrhu.“