Zdrojem je Tesla, konkrétně její zprávy pro investory.
Samozřejmě, že to tam není napsané explicitně, je potřeba "číst mezi řádky". Srovnejte si třeba zprávu za 1Q2022 a 1Q2023.
V 1Q2022 reportovala, že je limitována problémy s globálními dodavatelskými řetezci a dopravou a také dočasným uzavřením továrny v Číně kvůli Covidu. Přesto vyrobila přibližně tolik aut, kolik činila výrobní kapacita továren.
V 1Q2023 nereportovala žádné problémy, ani žádný Covid v Číně. Přesto vyrobila méně aut, než kolik činila kapacita továren. Vysvětlení? Oficiálně žádné, konec konců, kdo si to detailně neprostuduje, tak si toho nepoměru výroby a kapacit ani nevšimne.
A možná si nevšimne ani poznámky, že Tesla "pokračuje v závazku vyrovnávání dodávek", aby klesl podíl aut dodaných vždy v posledním měsíci kvartálu, aby se snížily náklady. Tato formulace se poprvé objevila ve zprávě za 4Q2022, kdy se poprvé začalo mluvit o tom, že v Šanghaji se omezuje produkce.