Tesla Semi opět spatřena v akci: Elektrický tahač prochází zátěžovými testy v provozu

52 komentářů

josif vysarjonovic
24. června • 19:37

ja mam v aute elektromotor, akurat mi elektriku do neho vyraba dieslovy agregat, moze byt?

Honza
7. května • 16:10

Jen aby ty "betonové bloky" nebyly akupacky.

Jirka.
5. května • 17:14

A že těžba kovů do baterií v Africe je bomba si náctileté blbeckove neuvědomují, neboť kal se rovno leje do džungle a široko daleko je země kontaminovana, jak u nás za komancu kdy kalové nádrže s odvozem zeminy někde v ČR cena 5 mlsd na ekologickou ligvidaci. Dále elektřina je u nás z uhlí super a v USA když dojde stává přijede s picupem diesel generátor který přes diesel generátor eko nabije v autě baterky. Fakt eko výroba elektroauto a baterek je horší tak třikrát s následnou likvidaci než spálení fosilu.

JirkaX
5. května • 19:53

Je to pouze přenesení ekologických problémů z ovzduší pod zem. Těžba těch vzácných kovů není žádná sranda. Prostě slepá cesta.

jano
6. května • 8:08

Takže len dve poznámky : 1) benzín nafta a ďalšie produkty sú výsledkom procesu ktorý sa nazýva rafinacia ropy. Zjednodušene je to praobycajna destilácia tekutiny. A tu je pudel problému. Na to aby sa jednotlive frakcie ropy oddelili tuto potrebujete zahriat. A zahriat na pomerne vysokú teplotu. Vždy keď dosiahne bod varu jednotliva frakcia tak sa začne oddeľovať. Niektorým stačí relatívne nízka teplota ale benzíny môžu ísť až do 200C. Takze pre pochopenie a zjednodušenie. Musíte zobrať ropu a zahriat ju na takmer 200C aby ste oddelili benzíny.
Teraz sa zamyslite čo Vám to pripomína. Nič? A čo takto tepelná elektráreň ktorá pracuje na princípe zohrievania tlakovej vodnej pary ktorá následne roztáča turbínu a vyrába el energiu.
V oboch prípadoch sa zahrieva kvapalina /resp para/ ale v prípade elektrárne je produktom prismo el energia a v druhom benzíny /nafta letecky petrolej/ ktorý musíte ešte spáliť aby ste uvoľnili energiu ktorá je v ňom uložená.
Zvláštne že tento fakt je tak ignorovaný.
Bod 2) ropa sa odosoluje a čistí ešte pred samotnou rafinaciou. A čistí sa ako? Predsa pomocou elektrickej energie. Kolko jej treba ? Veľa. Veľmi veľa

Omasta
6. května • 12:16

No jo, ale to jako argument není moc dobré, protože i pro vodíkové dodávky s palivovými články se bude muset v rafinérii připravovat palivo, z něhož se bude vyvíjet vodík. A taky bude muset být čisté, aby se v autech nehromadil nějaký odpad z nečistot. V současnosti můžete stejné auto použít pro osobní nebo firemní účely. v budoucnu se to bude rozlišovat na soukromé s malým dojezdem a dodávky, taxi a firemní s dlouhým dojezdem a palivovými články. Ty jsou mnohem těžší a objemnější.

Majkl
6. května • 6:51

Jak velké procento,resp.kolik kg potřebuje jedna baterie v Tesle vzácných kovů? :) Nijak velký procento to není. Je ale zajímavý, že baterky ve VW potřebují dvojnásobný množství kobaltu, holt náskok díky technice.
Druhá věc je, ona ani těžba ropy a následná rafinace není žádná sranda. O břidlicové ropě ani nemluvit... U baterek máš výhodu, že se dají zrecyklovat,což u spálený nafty prostě neuděláš. :)

nedamse
5. května • 15:56

No je to hezke,ale jak dlouho vydrži baterie aniž by ztrácely na vykonu?? a syšel jsem,že právě toto auto na nabiti spotřebuje tolik elektřiny jako malé městečko,no uvidíme

Sir_CHerokee
5. května • 15:56

Jo to je ten, co má spotřebu elektrické energie jak malé město, že?

Omasta
5. května • 12:33

Odpůrci eletriky stále nechápou, že éra dieselů končí. Jaderná elektřina je levnější než sluneční a větrná. Noční proud se využije krásně na dobíjení. Dobíjecí stojany už se další dělat nebudou, protože nové modely se obejdou bez nabíjení. Přesněji řečeno budou se dobíjet za jízdy. To žádnou drahou infrastrukturu nepotřebuje a elektromobily budou moci využívat i lidé bez vlastní garáže. Nákladní vozy samozřejmě nebudou vozit baterie, ale pojedou na vodík, který se bude přímo ve vozidle vyvíjet z paliva. Palivo pro elektrické vozy bude možná trošku dražší. Množná ne. Nebude potřebovat vysoké oktanové číslo, ani aditiva. Ropa se jednoduše přetransformuje na uhlovodany. Výroba nového paliva je dobrý byznys, takže se to velice rychle ujme. Elektromobily bez nabíjení mají dojezd jen 70 km, tím pádem nižší cenu, hmotnost a spotřebu. Proto nehrozí nedostatek lithia, niklu, apod.

Kolemjdoucí
5. května • 17:26

Tolik blábolů pohromadě..., co to hulíš?

Sir_CHerokee
5. května • 15:58

No to je sen některých zelených, ale realita je úplně jiná.

Nikdo
5. května • 13:35

Fandové autíček na baterky stále nechápou, že ukládat energii do baterek je slepá ulička. Až bude někdy v budoucnu v autě reaktor, který z "ničeho" vygeneruje energii pro svůj provoz tak to bude super. Ale dokud bude muset auto vozit 500 a víc kg baterií složených ze vzácných kovů tak je to jen pokrytecké hraní si na ekologii.Včera kdesi vyšel článek od Volkswaggenu, že životnost baterie bude stejná jako zbytku auta. A přitom v textu dál psali, že po 8 letech provozu a 150000 km bude kapacita na 70%. No to je sakra špatné. Copak dneska někdo vyhazujete auto do šrotu po 8 letech? S konvenčním pohonem je auto při 8 letech zhruba ve třetině života. To znamená, že buďto se ještě hodně výhodně prodá, nebo vám bude sloužit dalších 12 let.Tahač na 36 t na baterky je vhodný POUZE na přesun mezi pevně danými logistickými centry, které navíc budou muset být osazeny nabíječkami. A dost silně pochybuji, že se tahač s 5t baterek bude nabíjet ze zásuvky 10A. Takže v zájmu ekologie během cesty postavíme u každého logistického centra jadernou elektrárnu. V opačném případě si kafe v rychlovarce raději uvařte před tím, než flotila kamionů dojede do cíle, protože pak už si v přilehlé oblasti kafe a ni televizi nepustíte :-)

tomáš
6. května • 17:14

jste mi to vzal z huby ukládat energii do stávajících akumulátorů je nesmysl. To jen zaslepení zelení i.d.i.o.t.i furt melou svou zelenou. Reaktor asi nee ale něco co vydrží a dá se to nabíjet docela rychle a jsem zase tam,jak to rychle dobít a nepřetížit distribuční síť

Omasta
5. května • 14:19

Nikdo - Když tvrdíte, že nabíjení trvá dlouho, nabíječky jsou investičně náročné a baterky jsou těžké, tak proč pořád trváte na tom, aby se elektromobily nabíjely u stojů. Normální myslící člověk to udělá tak, aby to bylo s menším množstvím baterek, menší hmotností, bez nabíjení u stojanu. Když to nevíte, neznamená to, že to není. Výrobci nechtějí propagovat levnější elektromobily bez nabíjení, protože potřebují doprodat staré drahé elektromobily-brontosaury. Ještě si chtějí vymoct dotace a různé daňové úlevy. Pak teprve se to dostane do showroomů.

Životnost baterií mi starosti nedělá, až budou baterie na konci životnosti, za 8 let, tak je budete nahrazovat lepšími. Pokrok dopředu, tak budou po letech baterie lehčí, s vyšší kapacitou a levnější. Takže si je rád vyměníte stejně jako počítač za rychlejší.

Nikdo
5. května • 15:36

Nemá cenu s tebou debatovat - nic nevíš :-)Za 8 let budeš měnit baterky jo? Dáš za ně 300 a víc tisíc? Vždyť cenu auta do obrovských výšin právě tvoří baterie. A mimochodem, jak jinak chceš nabijet než u stojanu se zásuvkou?Počkej až přejdeš do 5 třídy..... se vše dovíš

Omasta
5. května • 16:58

Konečně první člověk, který se zeptal, jak to nabíjet jinak než ze zásuvky.
Vloží si do auta sdílenou baterii a z té (už za jízdy) přečerpá elektřinu do vnitřní baterie. Prázdnou ji na jiné pumpě vrátí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kankunen
6. května • 9:31

No to je nápad, nebude baterka jedna, ale 2. A pak zašel Omasta za Cimrmanem a ten mu poradil, jestli by nebylo lepší vyměnit tu baterku co je přímo v autě.

logika
5. května • 19:52

Tak si to můžeme představit, že vyjede s oběma bateriemi nabitými. A budou-li se vybíjet obě současně souměrně, takže až přijede na výměnu sdílené, tak mohou být obě téměř vybité - jak vnitřní tak i ta sdílená. A když ta vnitřní v autě tedy bude vybitá a měla by se za jízdy nabíjet z té vyměněné nabité sdílené, tak odkud by to asi tak mohlo brát energii potřebnou k té jízdě? Asi jen z té nové sdílené, takže vlastně to bude vozit zbytečně vnitřní vybitou baterii, která by se mohla dobít během jízdy asi tak do poloviny. Tu druhou polovinu energie ze sdílené to přitom projede a pak se zase budou vybíjet obě souměrně. Zkrátka by tohle řešení mohlo znamenat, že na stejnou hmotnost baterie to může mít jen poloviční efektivitu oproti plně nabité stejně velké baterii v celku a proto by mohl být i dojezd asi tak poloviční?

Omasta
6. května • 0:18

A budou-li se vybíjet obě současně souměrně, takže až přijede na výměnu sdílené, tak mohou být obě téměř vybité
Máte tu chyby v myšlení
takže vlastně to bude vozit zbytečně vnitřní vybitou baterii,
že vy chcete, aby to nešlo?
Proč se spíš nezeptáte, jak se může energie přečerpávat z prázdnější baterie do plnější?
Nebylo by lepší, když by ty sdílené baterie sestávaly z menších kousků a vybíjely se postupně?
Nebude tam muset být nějaké zařízení, které by spočítávalo, kolik energie se vyčerpalo? a pak také zajištovalo, že budou nabité na konkrétní množství energie (kWh)?Poloviční dojezd? Anebo spíš většinu času bude stačit vnitřní baterie? A sdílená baterie bude sloužit ve více autech, ne?

logika
6. května • 10:22

Jak se může energie přečerpávat z prázdnější baterie do plnější? ;-)

tomáš
7. května • 17:13

může, pokud budete mít nick "Omasta" tak si ohnete fyziku podle potřeby,nebo ji nebudete znát vůbec. Bude tam přeci převodník spojitosti který samozřejmně nebude nic vážit ani zabírat žádné místo

Kolemjdoucí
5. května • 17:29

Fakt super myšlenka. Takže baterek bude potřeba 3x tolik. 1 v autě, 1 sdílená v autě a 1 sdílená v nabíječce. A zaplatí to musk, že jo, ty mysliteli.

runner42
5. května • 13:34

Už jste byl u toho psychiatra?

Neurotic
5. května • 13:06

Mně nevadí auto s eletromotorem mně vadí auto na baterky. Až bude nějaké kam se za 5 minut nalije palivo na dalších 1000km tak si to klidně koupím. Ani není podmínka, aby se tam lilo ať se tam třeba sype, ale prostě časový limit je cca 5-15 minut na 1000kmB-] Nikoliv každých 200km a 30 minut...

Nikdo
5. května • 13:46

Dlouho jsem nikde na internetu nečetl rozumnější myšlenku.... Dávám pale nahoru.

Omasta
5. května • 13:33

Já chápu, že když někdo jezdí po celé republice, tak potřebuje dojezd 1000 km. Ale ty auta budou dělané pro lidi, co jen dojíždějí do práce a vyjímečně jedou dále. Když ta výměna energie trvá 5 minut, tak by přece nevadilo čerpat energii každých 100 až 140 km. U dálnice D1 je atomová elektrárna, tam by mohli mít pořád nabité.
Vzpomeňte si, že lidi s normálním autem taky jezdí k pumpě častěji a nedoplňují nádrž do plné. Ale vždy si koupí jen kam chcou dojet.

tomáš
6. května • 10:48

:-D pobavil jste,já tankuji až je nádrž prázdná,je na cca 60l a zase do plna,nejsem idiot aby jsem byl furt na pumpě. A jak jako se budou auta dobíjet za jízdy?

Omasta
6. května • 11:49

Když jste nedával pozor ve fyzice, tak si to vygooglite! Představte si, že sdílená baterie má napětí 47-50 V a vnitřní baterie má taky 48 Voltů. Můžete použít měnič napětí a baterii nabíjet napětím 192 V. Anebo můžete (automatickou nabíječkou) nechat nabíjet postupně jednotlivé 12 Voltové články (bez ztráty na měniči). Jistě existuje ještě mnoho dalších způsobů.
Aby šlo měnit sdílené baterie na pumpách, tak budou muset být v autech normalizované kastlíky na normalizované baterie v počtu 2-10 kusů. Aby si řidiči různě velkých aut mohli dokoupit potřebnou velikost energie. Taky tam bude pochopitelně nějaký dopravník, který ty baterie vyndá a pak vloží čerstvé do normalizovaného kastlíku.
Normalizovaný kastlík bude tak velký, aby se do něj vešla i elektrocentrála s palivovou nádrží (půjčenou u pumpy). To bude pro lidi, co nabíjejí doma a vyjímečně jedou někam dál.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
tomáš
8. května • 12:56

věcná,věcná krom toho že jste i.d.i.o.t žádné články 12V neexistují,když už rado by rozumíte všemu tak prosím pište přesně

logika
7. května • 10:35

Jaký by byl vhodný měnič napětí na přesuny energie v řádech desítek kWh za nějakou rozumnou dobu mezi těmi bateriovými kastlíky? Kolik by takové zařízení mohlo zabírat prostoru a jakou by to mohlo mít hmotnost? A jak docílit toho, aby při tom přenosu nebyly žádné ztráty, tzn. aby vodiče při přenosu neklady odpor, takže by se část přenášené energie neměnila na teplo?
Myslíte, že nějaká malá benzínová elektrocentrála s nádrží pár litrů a max. výkonem v jednotkách kW by stačila pro nějaký delší dojezd elektromobilu? Nebo by musela být větší, tzn. ten spalovací motor i generátor by měl mít větší výkon (řádově desítky kW), větší nádrž (desítky litrů), chladič a výfuk s tlumičem? Dokáže to snad někdo nacpat do nějaké normalizované krabice pro baterie, aby se to v provozu uchladilo, utlumil se hluk a přitom by to bylo bezpečné třeba při doplňování paliva nebo při havárii?

tomáš
6. května • 17:06

nejsem slepý ekolog,ekologie ať to stojí co to stojí vaše utopie http://www.techmagazin.cz/1360...

Omasta
6. května • 21:25

Článek Konec jednoho elektrického snu: lepší místo nenašlo své naplnění, podporuje mou myšlenku. Firma zkrachovala a místo ní to budou dělat jednotlivé automobilky. V systémech je značný rozdíl, i když je asi nevidíte. O výměnu baterií nikdo nestojí. Kdo chce, aby mu místo jeho nových dali nějaké vyjeté? Vlastně ty vyměněné baterie s sebou musí vláčet pořád a musí je vyměnit vždy všechny najednou a teprve, jak jsou prázdné.V systému s normalizovaným kastlíkem má každé auto vlastní baterii dostačující k ježdění z práce a do práce, může se dobíjet doma. Přenosné baterie jsou na delší jízdy nebo tehdy, když si auto nestačí dobít. Přečerpá energii z přenosné sdílené baterie do vlastní, a pak může sdílenou baterii vrátit a jezdit sám bez závislosti na sdílených bateriích. Přenosnou baterii si půjčí kdykoli, ať má vlastní baterii plnou nebo prázdnouNormalizovaný kastlik je víc variabilní, a umožňuje majiteli přejít na jakýkoliv jiný systém, anebo když s autem nejezdí, tak nemusí platit žádný pronájem.
Když bysme to porovnali s Teslou s měnitelnými bateriemi, tak vnitřní baterie by zabíraly 33% až 50%. Sdílené baterie zbytek. Jezdilo by to i bez nich. A to je právě to hlavní - nezávislost na cizích technologiích.

Jig
6. května • 13:47

:))) ... celkem utopie. Než se automobilky shodnou na nějakém takovém standardu, který navíc komplikuje konstrukci vozu, tak tu máme dávno vodíkovou éru. Stejně tak investice na straně "čerpaček" by byly značné.

Omasta
6. května • 14:24

Vzpomínáte si, jak se jednu dobu hovořilo o vyměnitelných bateriích, a pak z toho sešlo?
Tak ono z toho nesešlo, jen se to přestalo zveřejňovat, protože to lidi nepotřebujou vědět. Kdyby věděli, že elektromobily zlevní, bez kastlíku už by nechtěl nikdo.

Omasta
6. května • 14:17

To se mi nezdá. Investice minimálně poloviční, oproti tomu, co stojí síť nabíjecích stojanů.
I elektromobily s přenosnými baterkami budou levnější, protože při koupi budou hradit jen třetinovou baterii.
Sdílené baterie budou více využité pro víc aut. A zisk budou mít z toho, že se budou nabíjet nočním proudem hromadně na jednom místě (bez kopání sítí a bez prostojů). To u rychlonabíječek není.

logika
6. května • 16:46

Myslíte, že stačí počítat jen investiční náklady nebo třeba i nějaké provozní?
Kolik výměn bateriových krabic by asi mohlo být za 1 den anebo za 1 hodinu na jednom takovém "hromadném" místě? Kolik by mělo být na každém místě připravených nabitých baterií? Nebudou se na jednom místě hromadit a na jiných pak chybět, tzn. nebude nutná nějaká "vyvažovací" logistika krabic mezi takovými místy? Kolik tam ty krabice zaberou prostoru nejen pro jejich uložení, ale i manipulační prostory - např. pro odložení poškozených/opotřebených krabic? Jak bude muset být ten prostor zajištěn třeba z hlediska stálosti prostředí - tj. vytápění, chlazení, možná i odvlhčování? Jaké tam bude manipulační zařízení pro práci s těžkými krabicemi, náklady na jeho provoz a údržbu? Kolik krabic bude možné nabíjet současně, tj. počet přípojných míst pro souběžné dobíjení? Jaký tam bude nutný přívod elektřiny nebo zdroj elektřiny, aby všechny ty baterie v jednom místě dokázal dobít nočním proudem za určenou dobu? Podle čeho lze určit už nyní, když ještě nejsou v provozu žádná taková vozidla, zda by takové řešení mohlo být hlediska dlouhodobých provozních nákladů levnější nebo dražší v porovnání s existujícími řešeními v podobě dobíjecích stojanů?

Lord Owl
6. května • 7:30

Nákladní auto dělané pro lidi, dodávka dělaná pro lidi ... všechno pro lidi. Je Omastovi vůbec známo, kolik "služební" a nákladní auta najezdí km ?? Tohle by tu dopravní firmu zruinovalo, kdyby každou x-tou hodinu musela svůj truck přistavit k jaderné elektrárně, aby se dobil. A ještě kdyby se už podle Omastových slov už žádné dobíječky nebudovaly. Jak by kdo "natankoval" třeba na Valašsku, to by jako podojil kozy nebo co ??

Kankunen
6. května • 9:18

Neřeš detaily, prostě musíš být sluníčkově pokrokový. A spočítej si kolik ušetříš, když nebudeš tankovat.B-]

Neurotic
5. května • 14:11

Jestli někoho baví jezdit každé ráno cestou do práce k pumpě a natankovat si 5 litrů tak je to jeho věc:-D Mě to ovšem jednak nebaví a za 2. je to neekonomické, protože musím jet delší trasu a tedy spotřebuji více paliva...

Omasta
5. května • 14:40

Eletrika je levná, a tak těch pár km navíc se vám neprodraží. Při doplnění baterií se nazašpiníte, nesmrdí to. U elektromobilů to platí naopak: Čím častěji doplňujete menší akumulátory, tím jezdíte levněji.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Nikdo
5. května • 15:38

Jsi úplně mimo....

Nikdo
5. května • 13:38

Toplus bylo omylem. Kolik je ti roků? Už jsi někdy řídil či vlastnil auto? Kdyby ti nebylo 12 roků, tak bys věděl, že benzín se obvykle nekupuje podle toho kam jedeš, ale podle stavu nádrže a peněženky. Tvoje poslední věta byla snad ta největší sračka, kterou tady kdo z elektrofuns vyplodil.

Omasta
5. května • 13:57

Přesně tak, u většiny lidí to znamená, že jedou jenom tak dlouho nakolik mají v peněžence.

Neurotic
5. května • 12:30

Kolik těch zrychlení to s těmi 36 tunami zvládne? Než bude baterie KO?:-D Jinak jestli to má dostat toho autopilota co mají ostatní modely tak jdu shánět tankB-]

Omasta
5. května • 13:54

Zrychlování nepotřebovává žádnou energii. Energii potřebujete na dosažení rychlosti, je jedno jestli za 2 sekundy nebo za 20 sekund. To jen u spalovacího motoru to žere víc, když jedete na plný plyn.

jean
6. května • 12:07

No ty si dobrý mimoň :-D. Mali sme newtonovskú fyziku, potom kvantovú fyziku, teraz nastupuje mastná fyzika ...

JirkaX
5. května • 11:37

to co tam mají naloženo utáhne i kdejaká škodovka..

petr r. (petrumr)
5. května • 12:41

třeba XENA.

petr r. (petrumr)
5. května • 10:58

vidím tam jenom na návěs elektrický připojení, žádný vzduch.

logika
5. května • 11:17

Že by i ten návěs umožňoval rekuperaci?

petr r. (petrumr)
5. května • 12:45

To stačí na tahači, mně by zajímalo typ abs a brzdy na návěsu.

Doporučujeme

Články odjinud