Tesla Semi je revolucí v kamionové dopravě. Má dynamiku sporťáku

Elon Musk konečně odhalil svůj elektrický tahač, který má přinést revoluci v kamionové dopravě. Opravdu se tak stane?

Americká automobilka již několikrát přesunula odhalení svého elektrického tahače, dnes ve 4 hodiny ráno našeho času k němu už ale skutečně došlo. Model s označením Semi pohání celkem čtyři nezávislé motory umístěné na zadní nápravě. Bez přívěsu zvládne akceleraci z nuly na 96 km/h za 5 sekund, při plném zatížení s návěsem (celková hmotnost 36 tun) zvládne stejnou disciplínu za 20 sekund.

Tesla šokovala novým Roadsterem. Bude extrémně rychlý a šíleně drahý

Tesla šokovala novým Roadsterem. Bude extrémně rychlý a šíleně drahý

Zážitek pro řidiče

Řidiči elektrického tahače od americké společnosti budou za volat zrějmě usedat s větší radostí než jejich kolegové. Tesla nabídla kabinu navrženou speciálně pro ně. Je tak prostorná, že se v ní mohou bez problémů postavit. Sedadlo je umístěné uprostřed pro optimální viditelnost, symetricky po obou stranách jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Ty slouží nejen k ovládání funkcí, ale také navigaci či monitorování slepých míst. 

Řidiče rozhodně potěší nové rychlé nabíjení. Vysokorychlostní DC nabíjecí systém dokáže přibližně za 30 minut přidat dojezd až 400 mil (přibližně 644 kilometrů). Automobilka se nechala slyšet, že tahač má mít při dálniční rychlosti dojez 500 mil (přibližně 805 kilometrů). Může tak sloužit nejen k dopravě na krátké vzdálenosti.

Tesla přichází s módem pro ty, kteří nesnášejí rychlost. Utlumí akceleraci

Tesla přichází s módem pro ty, kteří nesnášejí rychlost. Utlumí akceleraci

Bezpečnost

Architektura modelu Semi je navržena tak, aby měla vyšší bezpečnostní standard než jakýkoli jiný těžký nákladní vůz na trhu. Čelní sklo je například vyrobeno z nárazuvzdorného materiálu. Prostorové kamery zase pomáhají detekovat objekty, minimalizovat slepé úhly a automaticky upozorňují řidiče na bezpečnostní rizika a překážky.

S rozšířeným Autopilotem má také automatické nouzové brzdění, automatické udržování v jízdním pruhu nebo varování při vybočování z jízdního pruhu. Zajímavou vlastností je cestování v konvoji. Pokud pojede více modelů Tesla Semi za sebou, dokážou zcela samostatně následovat první tahač. 

Nízké náklady

Plně zatížená novinka od Tesly spotřebuje jen 2 kWh na jednu míli (přibližně 1,6 kilometru). Se slušným dojezdem na jedno nabití dává také možnost širokého využití nejen na krátkých trasách. Elon Musk slibuje zájemcům obrovské úspory na nákladech za palivo. Během milionu ujetých mil totiž majitelé Semi mohou ušetřit až 200.000 dolarů (asi 4,3 milionu korun). To bude zajímavé hlavně pro firmy, které si nákladních Tesel pořídí více.

Americká automobilka chce tahač začít vyrábět v roce 2019. Cenu nám zatím nesdělila, rezervační poplatek ale činí 5.000 dolarů (108.560 korun).

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 42 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků