Tesla Roadster Sport: elektrický sporťák na druhou

Pro ty z vás, kterým by snad ještě nebyl znám vůz Tesla Roadster, pár základních informací na úvod. Jedná se o vůbec první vůz poháněný pouze elektrickým motorem, který nevypadá, že by byl schopen dojet leda od zásuvky v garáži do nejbližšího nákupního centra za nechápavých pohledů předjíždějících cyklistů. Svým vzhledem působí jako skutečný sportovní automobil a rozhodně nejde o prázdnou show. Je produktem americké firmy Tesla Motors, která jej vyvinula za vydatného přispění proslulého Lotusu. Vůz tak používá šasí Lutusu Elis, která je osazena třífázovým elektromotorem, schopným dosáhnout rotační rychlosti až 14 000 ot./min. a vyvíjejícím působivý výkon 185 kW. Ten je na kola zadní nápravy přenášen jednostupňovou převodovkou BorgWarner s převodovým poměrem 8,27:1.

Technici Tesla Motors se po vzoru Lotusu pokusili učinit vůz co nejlehčím a může se tak mj. pochlubit masivním použitím materiálů z carbonových vláken. Ani tak ale hmotnost není jeho největší devízou - činí 1220 kg, což je o dost více než srovnatelně velké Lotusy s konvenčním pohonem. Inu, elektromotor a především akumulátory si žádají své. Přesto je dynamika vozu vynikající - z 0 na 60 mil v hodině zrychlí za 3,9 sekundy a 400 metrů s pevným startem zdolá za 12,7 sekundy s výslednou rychlostí přes 168 km/h. I zrychlení přes 100 km/h je tak velice přesvědčivé. Pro srovnání - Porsche 911 Carrera S zrychlí na 160 km/h za necelých 11 sekund a čtvrtmíli zdolá za 12,4 sekundy.

Ptáte se, jak dlouho vydrží vůz takto jet na jedno nabití? Správná otázka. Odpověď zní: ví Bůh, je to americké auto a testy spotřeby při opravdu náročném využití tam nikdo neprovádí. Baterie s kapacitou 53 kWh ale podle běžných metodik dovolí vozu najedno nabití urazit až 372 km ve městě, 360 km po dálnici nebo 365 km v kombinovaném cyklu, což je asi o něco dále než od vás z domova do nejbližšího Tesca. Přímé emise jsou pochopitelně nulové, nepřímé jsou otázkou. Samotná efektivita motoru je udávána v rozmezí 90-80 % v závislosti na podávaném výkonu, což je jistě impozantní číslo, jak moc je ale efektivní (a ekologický) celý proces „výroby výkonu”, který může začínat třeba těžbou uhlí kdesi v Západní Virginii, pokračovat výrobou elektřiny v tisíce kilometrů vzdálené černouhelné elektrárně s nepěknými emisemi oxidů dusíku a konče čistým „natankováním” akumulátorů Tesly v garáži kdesi v Californii, by bylo na delší počítání.

Ale zpátky k novinkám. Pokud se vám výše popsaný sporťák zdá být jako dost sportovní, pak mají představitelé Tesla Motors jiný názor. Tento týden totiž v Detroitu představili novou verzi vozu s názvem Tesla Roadster Sport, který bude ještě ostřejší, než jeho starší sourozenec. Pod kapotou si najde místo upravený eletromotor se speciálně vinutým statorem, který bude dosahovat výkonu až 215 kW. Ten vozu umožní akcelerovat na stovku ještě rychleji - za 3,7 sekundy. Maximální rychlost je bohužel v americkém stylu v obou případech elektronicky omezena na 200 km/h.

Firma již přijímá objednávky a prvním zákazníkům chce svou novinku dodat již v červnu tohoto roku a to i do Evropy. Připomeňme, že Tesla prodala zatím 150 Roadsterů a na dalších 1 100 kusů má objedávky. Bohužel nestíhá vyrábět, a tak zákazníkům na čekací listině nabízí možnost odebrat rovnou verzi Sport. Ta bude ovšem o něco dražší, zatímco standardní Roadster přijde na 99 000 dolarů, Sport bude stát 128 500 dolarů. V Evropě pak bude k dispozici za 112 000 Euro bez daně či daní státu, kde bude zakoupen.

Máme tedy před sebou něco jako Bursíkův sen? Možná, ale spíše nikoli. Vůz je zkrátka elektrickým sporťákem a sportovnosti podřizuje vše. Mj. obouvá pneumatiky polozávodní pneumatky Yokohama, které mají daleko k různým pseudoekologickým výstřelkům pseudosportovních aut v podobě pneumatik se sníženým valivým odporem.

Výrobce zatím nezveřejnil fotografie verze Sport, od včerejšího dne je ale k dispozici alespoň sada oficiálních renderů, které ukazují vše důležité.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tesla Roadster Sport

bazar

Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků