Tesla Roadster Sport: elektrický sporťák na druhou

Pro ty z vás, kterým by snad ještě nebyl znám vůz Tesla Roadster, pár základních informací na úvod. Jedná se o vůbec první vůz poháněný pouze elektrickým motorem, který nevypadá, že by byl schopen dojet leda od zásuvky v garáži do nejbližšího nákupního centra za nechápavých pohledů předjíždějících cyklistů. Svým vzhledem působí jako skutečný sportovní automobil a rozhodně nejde o prázdnou show. Je produktem americké firmy Tesla Motors, která jej vyvinula za vydatného přispění proslulého Lotusu. Vůz tak používá šasí Lutusu Elis, která je osazena třífázovým elektromotorem, schopným dosáhnout rotační rychlosti až 14 000 ot./min. a vyvíjejícím působivý výkon 185 kW. Ten je na kola zadní nápravy přenášen jednostupňovou převodovkou BorgWarner s převodovým poměrem 8,27:1.

Technici Tesla Motors se po vzoru Lotusu pokusili učinit vůz co nejlehčím a může se tak mj. pochlubit masivním použitím materiálů z carbonových vláken. Ani tak ale hmotnost není jeho největší devízou - činí 1220 kg, což je o dost více než srovnatelně velké Lotusy s konvenčním pohonem. Inu, elektromotor a především akumulátory si žádají své. Přesto je dynamika vozu vynikající - z 0 na 60 mil v hodině zrychlí za 3,9 sekundy a 400 metrů s pevným startem zdolá za 12,7 sekundy s výslednou rychlostí přes 168 km/h. I zrychlení přes 100 km/h je tak velice přesvědčivé. Pro srovnání - Porsche 911 Carrera S zrychlí na 160 km/h za necelých 11 sekund a čtvrtmíli zdolá za 12,4 sekundy.

Ptáte se, jak dlouho vydrží vůz takto jet na jedno nabití? Správná otázka. Odpověď zní: ví Bůh, je to americké auto a testy spotřeby při opravdu náročném využití tam nikdo neprovádí. Baterie s kapacitou 53 kWh ale podle běžných metodik dovolí vozu najedno nabití urazit až 372 km ve městě, 360 km po dálnici nebo 365 km v kombinovaném cyklu, což je asi o něco dále než od vás z domova do nejbližšího Tesca. Přímé emise jsou pochopitelně nulové, nepřímé jsou otázkou. Samotná efektivita motoru je udávána v rozmezí 90-80 % v závislosti na podávaném výkonu, což je jistě impozantní číslo, jak moc je ale efektivní (a ekologický) celý proces „výroby výkonu”, který může začínat třeba těžbou uhlí kdesi v Západní Virginii, pokračovat výrobou elektřiny v tisíce kilometrů vzdálené černouhelné elektrárně s nepěknými emisemi oxidů dusíku a konče čistým „natankováním” akumulátorů Tesly v garáži kdesi v Californii, by bylo na delší počítání.

Ale zpátky k novinkám. Pokud se vám výše popsaný sporťák zdá být jako dost sportovní, pak mají představitelé Tesla Motors jiný názor. Tento týden totiž v Detroitu představili novou verzi vozu s názvem Tesla Roadster Sport, který bude ještě ostřejší, než jeho starší sourozenec. Pod kapotou si najde místo upravený eletromotor se speciálně vinutým statorem, který bude dosahovat výkonu až 215 kW. Ten vozu umožní akcelerovat na stovku ještě rychleji - za 3,7 sekundy. Maximální rychlost je bohužel v americkém stylu v obou případech elektronicky omezena na 200 km/h.

Firma již přijímá objednávky a prvním zákazníkům chce svou novinku dodat již v červnu tohoto roku a to i do Evropy. Připomeňme, že Tesla prodala zatím 150 Roadsterů a na dalších 1 100 kusů má objedávky. Bohužel nestíhá vyrábět, a tak zákazníkům na čekací listině nabízí možnost odebrat rovnou verzi Sport. Ta bude ovšem o něco dražší, zatímco standardní Roadster přijde na 99 000 dolarů, Sport bude stát 128 500 dolarů. V Evropě pak bude k dispozici za 112 000 Euro bez daně či daní státu, kde bude zakoupen.

Máme tedy před sebou něco jako Bursíkův sen? Možná, ale spíše nikoli. Vůz je zkrátka elektrickým sporťákem a sportovnosti podřizuje vše. Mj. obouvá pneumatiky polozávodní pneumatky Yokohama, které mají daleko k různým pseudoekologickým výstřelkům pseudosportovních aut v podobě pneumatik se sníženým valivým odporem.

Výrobce zatím nezveřejnil fotografie verze Sport, od včerejšího dne je ale k dispozici alespoň sada oficiálních renderů, které ukazují vše důležité.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tesla Roadster Sport
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků