Tesla Model Y oficiálně: Nový crossover ujede až 482 km, stovku zvládne za 3,5 vteřiny

Tesla již oficiálně představuje svůj nový elektrický crossover Model Y. Novinka nabídne klasickou techniku kalifornské automobilky a rovněž sedmimístný interiér.

Čtvrtý model Tesly je konečně tady. Nový Model Y tak rozšíří současnou nabídku Modelu 3, Modelu S a Modelu X, přičemž na základě dostupného Modelu 3 je také postaven. Přesněji si novinka vypůjčuje celkem 75 % jeho techniky.

O designu se snad ani není nutné zmiňovat. Model Y tak opravdu vypadá jako crossover postavený na základě menšího Modelu 3, s trochu vyšším podvozkem a vyšší úrovní střechy. Všechny atributy designového jazyku Tesly jsou zachovány.

Tesla spustila prodej nejlevnějšího Modelu 3. V přepočtu nestojí ani 800.000 Kč

Tesla spustila prodej nejlevnějšího Modelu 3. V přepočtu nestojí ani 800.000 Kč

Tesla nakonec uvede celkem čtyři varianty Modelu Y. Jelikož ale vůbec nejdostupnější model s cenovkou 39.000 dolarů (asi 885.000 Kč) a nejnižším dojezdem přijede na trh až na jaře roku 2021, prozatím bude k dostání trojice dražších specifikací. Také na ně si ovšem zájemci v USA počkají až do podzimu příštího roku.

Ze zmíněné trojky verzí bude tedy zatím nejlevnější volbou Modely Y Long Range, který nabídne jeden elektromotor a bateriový modul zajišťující dojezd na jedno nabití kolem 482 km. Přesná technická data zatím Tesla nezveřejňuje, ale akceleraci z nuly na 96 km/h (60 mph) zvládne vůz za 5,5 vteřiny a maximálně dosáhne rychlosti 209 km/h. Cenovka bude startovat na 47.000 dolarech (asi 1,06 milionu korun).

Amazon investoval do startupu Rivian. Má se Tesla začít bát?

Amazon investoval do startupu Rivian. Má se Tesla začít bát?

Schopnější variantou bude Model Y Dual Motor AWD s dvojicí elektromotorů a tedy pohonem všech kol. U něj bude nicméně dojezd upozaděn celkovým výkonem, tudíž mluvíme o 450 kilometrech. Maximální rychlost je v tomto případě 217 km/h a sprint na stovku potrvá okolo 4,8 vteřiny. Cenovka? Od 51.000 dolarů (asi 1,15 milionu korun).

Nejsilnějším Modelem Y bude verze Performance, u které se dvojice elektromotorů postará o zrychlení na stovku za přibližně 3,5 vteřiny, maximálku 241 km/h a dojezd 450 km. Ceny budou v USA začínat na 60.000 dolarech (asi 1,36 milionu korun).

Majitel Tesly Model X vyrazil na tankodrom do Milovic. Výsledek šlo očekávat

Majitel Tesly Model X vyrazil na tankodrom do Milovic. Výsledek šlo očekávat

Ani interiér Modelu Y se od Modelu 3 zásadně neliší. Sedmimístná kabina bude za příplatek (třetí řada sedaček bude spíše jen pro děti), standardem však zůstane panoramatická střecha nebo třeba již klasický 15palcový displej infotainmentu, přes který se ovládá drtivá většina funkcí vozu.

Příjezd Modelu Y do Evropy je zatím těžké odhadnout, pár let tomu určitě ještě potrvá. Tesla se pochopitelně zprvu zaměří na domácí americký trh. Do novinky ale vkládá automobilka velké naděje a předpokládá, že by mohla zajistit vyšší prodeje než Model 3 a Model S dohromady.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků