Tesla Model S: Jak se jezdí na elektrony?

92 komentářů

aaron
27. listopadu • 21:36

Runner 42 je vtipný a milý člověk.Přesně vystihl zásadní povahové rysy typického českého odborníka.Díky ti, pane. U nás ve vyzkumaku naši odborníci dokáží vyprodukovat obdobné fantasmagorie jako na 1 litr bionafty nebo biolihu je potřeba více než 1litr nafty. Ještě štěstí, že takoví odborníci nepočítají efektivitu elektrorozvodné sítě a elektráren včetně veškerých energetických vstupů.Prostě si představte, že do práce jezdí na elektřinu mraky lidí.Vlakem, a to ani soudruzi nezpochybnitelné efektivitu elektřiny oproti dieselu.Ale pára je pára!Tak prosím přiložte pod kotlíčky svých počítačů a odpovězte mi na to bez arogance a bez vytáček.Od elektrofilů taky očekávám reakci.Jak moc asi je efektivní Tesla oproti cestám vlakem? Například v porovnání v běžné realitě na 1000 lidí? Děkuji

Ivan
27. ledna • 10:28

Dojazd 400 km ked nechodíš ako zaciatočník alebo tzv skusený"..plyn-brzdy potom samozrejme menej km...:-)

Lovap
28. února • 8:29

V podstate áno, ale netreba zabúdať aj na to, že pri brzdení s klasickými autami sa táto energia vlastne len míňa - mení na teplo v brzdách, pri elektromobile sa časť energie potrebnej na spomalenie rekuperáciou vracia späť do batérie.

runner42
9. května • 11:20

Ale prosímtě. Když brzdíš nebo jedeš na volnoběh, uzavře se ti přívod paliva, ale motor stále točí naprázdno, pohání alternátor a ten vyrábí proud pro provoz všech elektrických systémů. Takže fakticky rekuperuje každé auto se spalovacím motorem.

martas
22. května • 13:47

pokud bys ve volnoběhu nedal motoru palivo,budeš de facto brzdit motorem,
ano,něco tím ušetříš,alternátor bude dál vyrábět el.energii..ale to je tak asi vše :-)

Jarda
21. května • 16:26

Ano, ale jakmile jedete třeba z příliš prudkého kopce, už musíte začít brzdit a zatímco elektromobil by energii ještě rekuperoval, vy jí celkem velkou část zmaříte ohřátím brzd. Pěkně to ilustrují hybridní vozy - zatímco Lexus RX450h má městskou normovanou spotřebu 6,1 l/100km, RX350 má 14,7 l/100km.Jistě že nyní ( zatím je superchargerů málo ) se Tesla Model S nehodí na tisícikilometrové dálniční cesty ( obzvlášť pokud chcete jet >160 km/hod ), ale pokud denně ujedete do 200km, radost vám jistě přinese. Její provoz je násobně levnější než BMW 550i ( které jede asi stejně dobře ), pokud stojíte v ranní Dejvické koloně, chodci vedle vás se nedusí a ještě se zbavíte pocitu, že ubližujete přírodě, . Kouzlo elektřiny je totiž v tom, že se dá pořád vyrábět znovu a znovu, kdekoliv, i na střeše vašeho domu. Kéž bych tam měl kolektory na benzín

runner42
9. června • 16:56

Ty Lexusy nejsou stejná auta (odlišné motory, hmotnost, pohon kol, převodovka atd.), tudíž vzájemně porovnávat jejich papírovou spotřebu je nesmysl.
A pokud někdo ubližuje přírodě, je to ten parchant, co porovozuje elektromobil dobíjený z veřejné sítě. Protože aby tenhle "ekolog" mohl jet do té práce a předstíratm, jak je celej zelenej, vyletí komínem elektrárny přes metrák uhlí. Fakt ekologické.

Zdenek
7. února • 0:07

Realny dojezd tak 300, vezl jsem Teslu z Tilburgu do Prahy za cca 20h. Superchargery v Nemecku docela pohoda, jen jedno dobijeni nekde u Norimberka chybelo. Takze posledni usek byl docela psycho... Kdyz nemusis resit dojezd tak to jede fakt dobre...

Petr
27. ledna • 10:55

to je asi stejná jako spotřeba v osobácích, lze ji občas dosáhnout, ale...

Petr
26. ledna • 19:19

Elekromobily??? 3-[
Emise jak ze dovou bežných osobáků (většina elektřiny v USA i EU se vyrábí z uhlí), uzvýšení spotřeby energie na několikanásobek a stálý tupý tlak proti jaderkám, ...co si myslí, že budou jezdit na vítr z moře, když větrná turbína nikdy nevyrobí víc energie, než stojí její výroba, provoz a likvidace... nebo ze sluníčka a všichni jim na palivo budou doplácet, boháčům i ti nejchudší v cenách za el.

Art Vandelay
27. ledna • 0:28

:-D:-D:-D:-D:-D dalsi expert, skuste googlit a zistit ako to je s tymi emisiami, ste vedle jak ta jedle, co sa tyka slnka, v USA uz teraz v statoch Hawaii, California a New York je nedotovana cena elektriny generovana solarnymi panelmi lacnejsia ako elektrina zo siete, a pokial ceny energii idu hore, solar ide rok co rok dole. Do 2020 ma byt v takmer celom USA solarna elektrina na parite so sietou. a k tym veternym turbinam, priemerna veterna farma vyrobi 20 az 25 krat viac energie ako bola spotrebovana pri jej instalacii, ale rad sa necham presvedcit o opaku, len dajte tie zdroje

Petr
27. ledna • 10:53

když pominu, že lžete jak tisknete, protože blb co si otevře wiki jste akorá sám, protože solární elektřina je ve všech jmenovaných státech dotávána (a nevím proč jmenujete USA, zaměřte se a to co je podstatné při provozu u nás), tak jako nákup elektormobilu, tak nejste schopen si neuvědomit hlavní ekoprasárnu a tou jsou baterie (u Tesly životnost v reálu cca 100 tis. km, potom je jejich kapacita tak malá, že auto už je nepoužitelné) a jejich následná likvidace a výměna za nové (600 tis.) je hróóóózně ekologický a ekonomický proces... jestli tedy vůbec máte páru o tom co se používá při výrobě baterií a jak je výroba a likvidace energeticky náročná

Ondra
31. ledna • 23:00

Koukám jak blázen životnost 100 tis. km?! 600tis za nové? Asi nevíte že záruka na baterie je 8let a neomezené km! Popř. si můžete při nákupu Tesly zaplatit 10000dolarů asi 200tis.kč za nové baterie které si můžete kdykoliv po skončení záruky nechat zdarma vyměnit! A těch zmíněných 200tis. kč je cena baterií teď! A to nepočítám že cena bude s větší výrobou klesat...

runner42
4. února • 14:21

Zaprvé se nejdříve podívejte na odkazy, které jsem zde napsal.
Zadruhé bych vás chtěl požádat, o doložení vašich tvrzení. Nejlépe uveďte "part number" nového battery packu a jeho katalogovou cenu. Pak můžeme diskutovat dále.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ondra
6. února • 20:23

Toto jsou informace přímo od českého majitele Modelu S, který svůj vůz předváděl na veletrhu v Letňanech.

runner42
9. května • 11:16

A on už battery pack měnil, takže přesně ví, kolik a komu zaplatil, ano?

Art Vandelay
27. ledna • 12:42

Je prijemne byt obvinovany z klamstiev hned v pondelok a hlavne vo vasej reakcii su same nicim nepodlozene nezmysli: Ano, solarna energia je v Californii dotovana, preto sa ludom co si montuju solarne panely vrati investicia uz o par rokov, hodte si ale do googlu "solar at grid parity" a nieco sa naucite. Najdete tam urcite viac zdrojov ako Wiki. Co sa tyka zivotnosti baterii Tesla, to ste si vycucali z ktoreho prstu, lebo som som sa ja docital, tak priemerna vyuzitelnost baterky v Tesle Roadster je po 100 000 milach (ano 160 000 km) 80-85%. Tesla a ostatne elektricke auta nie su ani prichod mesiasa ani diabla, je to rozvijajuca sa technologia, ktora ma asi najvacsiu sancu nahradit klasicke benzinove a naftove auta. Ponuka neuveritelne vyhody oproti klasickym autam: vyznamne znizenie CO2, nulove emisie v mestach, ak byvate na dedine, je to jedno, ak byvate v meste, urcite by ste to odcenili aj vy, nezavislost od nie prave najpriatelskejsich a najstabilnejsich krajin. Infrastruktura superchargrov sa buduje, v principe posledna skutocna prekazka je dostat cenu bateriek na prijatelnu uroven kedy celkove naklady sa vyrovnaju autam benzinovym a naftovym...

Petr
27. ledna • 15:16

hloupost spojená s fanatismem je neléčitelná

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
27. ledna • 15:20

doplňuji: i kdyby byterie vydržely po celou životnost auta, tak je to tak něco ekošíleného (obsah, výroba i likvidace), že to několikanásobně předčí spalovací motory
PS: nazval jsem vás blbem a hlupákem, protože napsat, že dochází ke snižování CO2 není nic jiného než projev blba a hlupáka

Art Vandelay
27. ledna • 16:04

Zial uz nereagujem na Runnera42, ktory bol maximalne agresivny pred par dnami (aj ked sa jemne skulturnil, ale iba jemne) vy ale urcite hrate prim v primitivnom vyjadrovani, asi ste mali zlu vychovu, alebo mate len vrodenu agresivitu. Musim podotknut, internetove diskusie su sice anonymne, a aj ked mate silne reci, gule ani svaly Vam z toho nepodrastu . Inak ak je elektromobil nabijany z elektriny z uholnych elektrarni, v principe vypusta do ovzdusia tolko isto CO2 ako benzinove auto, v kazdom inom pripade je to ovela menej, cize hydro, solar, jadro a plyn - vyrazne nizsie emie, tym padom v priemere to znamena tiez vyrazne nizsie emisie. Asi ste sa docitali ze aj EU aj USA vyuzivaju coraz viac obnovitelnych zdrojov energii a o par rokov ich budu vyuzivat od 50% do 100% samozrejme s konecnym cielom 100%. Cize aj Tesla bude cim dalej tym cistejsia. Inak odporucam Vam sa zahlasit na nejaky kurz slusneho spravania, potom s Vami budem pokracovat v debate.

Petr
27. ledna • 19:46

tací primitivové a fanatici vždy způsobí nejvíce škody i tomu co chtějí chtánit, viz většina "zelených" technologií (soláry, "vítr", řepka), která je pro životní prostředí násobně horší než původní technologie, jste prostě nebezpeční fanatici, je jedno zda fanatický komouš, zelený nebo liberál, zkuste se dovzdělat, to po píšete je opravdu ostuda PS: pozdravujte autora zákona o obnovitelných zdrojích Bursíka

Art Vandelay
27. ledna • 20:20

Solar a vietor su nasobne horsie ako uhlie, vas musi okolie povazovat za mudreho a hlavne rozhladeneho cloveka

Petr
27. ledna • 20:49

větrník spotřebuje na výrobu, provoz a likvidaci více energie než za svou životnost dá, takže ano, je horší než původní zdroje, solar energii odčerpá v nutných finančních kompenzacích, takže zase, ano, je horší než původní zdroje, na výrobu jednoho litru z řepky se spotřebuje více jak jeden litr konvenčního paliva, plus další energie při zpracování, takže zase, ano, je to horší než konvenční zdroj (nemluvě o tom, že je jedovatá pro zvěř a tisíce zvířat pomalu a bolestivě umírají každé jaro - co ty ekologický fanatiku, tobě je to asi jedno, že), mohu vás poprosit, můžete mne přestat otravovat svými hloupostmi, se kterými zde stále onanujete

Art Vandelay
27. ledna • 20:56

Repku neriesim, neviem ci mate pravdu, mozno ano, fajn, zbytok :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Art Vandelay
27. ledna • 21:01

Inak uz sa nepise rok 1982, technologie sa trosku pohli, len Vasa nepredstavitelna lenivost a mozno neznalost anglickeho jazyka vam nedovoli zistit si realitu, ale na google by mal fungovat aj taky prekladatel, chcete link na ten google? Je to taka aplikacia, ktora Vam pomoze dostat sa k cerstvejsim informaciam ako knizky spred 30 rokov.

Petr
27. ledna • 21:48

Co jste nepochopil na žádosti, aby jste mne již neobtěžoval se svou úrovní znalostí a šel si onanovat jinam?

Lovap
28. února • 8:19

Lenže Vaša úroveň znalostí takisto nie je z najvyšších ... Pri elektrine argumentujete ťažbou fosílnych palív, ale vôbec Vám nevadí, že sa to dramaticky líši krajina od krajiny - Nórsko s vysokou prevahou vodných zdrojov, Rakúsko detto (trocha menej), Francúzsko s vysokým podielom jadroviek ... atď. Teda zmena spôsobu výroby el. energie ZÁSADNE mení celkovú "ekologickosť" prevádzky elektromobilu. Kdežto náklady na prieskum, ťažba a spracovanie ropy sa nejako zásadne nemení, prípadne skôr rastú. Geologické prieskumy sú stále náročnejšie, ťažba detto (lebo ľahko dostupné ložiská sa akosi minuli), doprava sa stále vykonáva najčastejšie tankermi (atómové tankery neexistujú, takže časť ropy sa vlastne spotrebuje na jej prepravu). Rafinácia ropy taktiež nie je zadarmo ... A neargumentujte tu výrobou iných produktov z ropy - druhá strana by mohla argumentovať, že na el. energiu ide celá civilizácia a bez nej si ani nenatankujete benzín/naftu. Navyše, k rope sa často pridružujú iné riziká - politické. Skúste si nájsť na nete niečo o ropnej kríze v 70 rokoch ... Navyše benzín ani naftu si sám nevyrobíte, elektrinu, za priaznivých podmienok samozrejme, áno.

Art Vandelay
27. ledna • 22:03

:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D vidim ze toho googlu sa bojite, nebojte, nepohryzie vas

runner42
27. ledna • 16:55

Kdy jsem byl agresivní?? :D Myslíte tím, že na rozdíl od vás svá tvrzení podložím fakty?Uvedu příklad - vy tvrdíte, že čím dál více energie je z obnovitelných zdrojů. Fakta vás usvědčují z demagogie - jak roste poptávka rozvíjejících se zemí, roste celosvětově podíl elektráren spalujících fosilní paliva. Aktuálně je to 65% (země OECD 64%) a jejich podíl setrvale stoupá.

Art Vandelay
27. ledna • 17:15

Lebo tie Tesly sa budu kupovat hlavne v rozvijajucich sa ekonomikach ze, inak agresivny nebolo moc dobre slovo, sorry, mozno len neslusny, ale zlepsujete sa Ja hovorim len o EU a o USA. Inak aj ked clovek byva napriklad vo Virginii kde je vacsina energie z uhlia, staci si namontovat solarny panel na strechu, pocas dna predavat energiu do siete a vecer si ju pri nabijani zobrat spat. Inak len pre info, nie som ziadny zeleny fanatik, myslim ze zatial potrebujeme jadrove elektrarne aj plynove. Ale ak vietor a slnko dokazu vygenerovat energiu za relativne rozumnu cenu, myslim ze to treba vyuzit, to je len sedliacky rozum. Radsej budem mat okolo seba skarede vrtule najblizsich 200 rokov ako byt oziareny nejakou jadrovou katastrofou (k uholnym elektrarnam sa ani nejdem vyjadrovat) do tych 200 rokov ak nie ovela skor myslim ze tu fuziu zvladneme. Inak tu su nejake linky s grafmi na jadro a obnovitelne zdroje len aby ste sa dostali do obrazu kolko tie Tesly naozaj znecistuju http://ec.europa.eu/euratom/ar/last.pdf... http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_... ...

runner42
27. ledna • 21:06

:-D:-D Tak teď fakt nevím. Vy píšete něco o tom, že nechcete být ozářený jadernou katastrofou a pošlete mi odkaz na dokument, který uvádí, že podíl jádra se musí zvyšovat. V ČR o 20%. A že Něměcko nahradilo jádro fosilními palivy. :-D Jste si spletl odkaz, ne?Druhý odkaz je na nic, ukazuje staré hodnoty a cíle podílu obnovitelných zdrojů v EU před direktivou, která ruší dotace na řepku a omezení biopříměsí do paliv. Což je zcela zásadní. Takže to je neaktuální.Jen jedna poznámka - právě elektromobily a solární energie se zcela zásadně míjejí v době dodávek a čerpání energie.

Art Vandelay
27. ledna • 21:22

Ja som hovoril ze jadro teraz urcite potrebujeme, ale hned ako aj nasich uzemiach bude vyhodnejsi solar alebo vietor, tak by bolo rozumne ho nahradit (ak sa da), este viac to plati pre uholne elektrarne.S tymi elektromoilmi a solarom, praveze sa fantasticky doplnaju. V noci idu elektrarne viac menej zbytocne, vtedy je prebytok elektriny, cize vtedy je idealne tuto energiu pouzit na nabitie auta, naopak cez den sa vyuziva najviac a prave vtedy prichadza na pomoc solar lebo vtedy je najviac slnka, nepoznam SK ani CZ zakony, neviem ci sa da solarna energia predavat naspat do siete, asi nie, ale v zahranici sa to da, toto nepovazujete za rozumne? Samozrejme ze nie sme v bode kedy sa vystacime len s energiou zo slnka, na to sa budeme musiet naucit lepsie uschovavat energiu a aj ju efektivnejsie zachytavat (hlavne v nasom podnebi) ale vyvoj ide velmi rychlo, co platilo pred 4 rokmi, dnes uz vobec neplati.

runner42
31. ledna • 13:21

Diskutovat s vámi je srandovní, vždycky něco bez důkazů plácnete, a pak se hádáte. Měl bych si začít účtovat za konzultace. ;-)
Takže... o energetice, přenosové soustavě a diverzifikaci zdrojů hodně naivní představy. Navíc ve svých úvahách máte zásadní logické chyby. Pomineme tedy, že tepelné a jaderné zdroje lze v různém časovém intervalu také regulovat.
Víte o tom, že největší spotřeba elektrické energie je... ó jaké překvapení... leden až březen v pozdních odpoledních a večerních hodinách ? Tedy v době, kdy solární elektrárny jsou zcela na p*****? A víte, jaká je spotřeba v červenci přes den, kdy solární elektrárny dávají nejvíc? Ó jaké překvapení, je to o třetinu míň.Elektromobily se doplňují dobře pouze s klasickými zdroji jako je tepelná elektrárna nebo jádro, kde by bylo možné v nocu neodpojovat zdroj od soustavy a místo toho nabíjet. A jestli by se to ekonomicky a ekologicky vyplatilo? Ne.

Petr
27. ledna • 22:10

neuvěřitelné co tu předvádíte za znalosti, že vy ani nevíte, že oproti tzv. obnovitelným zdrojům (absolutní lež, zábor půdy nebo náklady na provoz z konvenčních zdrojů) musíte mít stejně výkonné konvenční zdroje díky výkyvům v síti

Art Vandelay
27. ledna • 22:47

Uz sa mi nechce smiat sa na Vasich vyplodoch, skoncime to radsej, dobru noc a pozor na ekobubakov pod postelou.

Petr
27. ledna • 23:07

standardní reakce hovádka a fanatika co nezná, nerozumí

Art Vandelay
27. ledna • 23:19

vysvetlite svedom, norom, danom, nemcom ze ich ciele mat energiu z obnovitelnych zdrojov su len pre hovadka a pre fanatikov, mali by ste im tam robit poradcu, len co date ako zdroj svojich informacii? musim vas upozornit, 30 rocne knizky a vytahovanie informacii zo zadku, to tam neprejde

Petr
28. ledna • 21:04

uroveň vašich textů ukazuje na značnou hloupost nebo nízký věk (což je omluva)

Art Vandelay
27. ledna • 21:24

V Nemecku je silna anti jadrova loby, do akej miery je to spravne, to musia posudit oni, ja som linky poslal preto aby ste si vyratali ze kolko percent cistej energie bez emisii je v EU krajinach na trhu a podla toho usudili kolko naozaj tie Tesly spinia.

runner42
27. ledna • 14:05

Lithiové baterie - 250 Wh/kg
Benzín - 12900 Wh/kgJen blázen to nevidí.

runner42
27. ledna • 9:46

Nevím jak v USA, ale u nás je elektromobil nabíjený z veřejné sítě oproti spalovacímu motoru výrazně neekologický.
Účinnost spalovacího motoru je totiž 35% + využitelné odpadní teplo, zatímco celková energetická účinnost elektrického pohonu je v ČR okolo 23%.

Vana666
27. ledna • 10:00

co to je " celková energetická účinnost elektrického pohonu ? "

runner42
27. ledna • 10:41

To je moje snaha o vyjádření, že zatímco v případě spalovacího motoru se jedná o přímou přeměnu primárního fosilního paliva na mechanickou sílu, u elektromotoru potažmo elektřiny jako média je třeba do stejného čísla zohlednit kromě účinnosti samotného elektromotoru ještě účinnost elektráren, ztráty při transportu, nabíjení a výbíjení baterií.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
27. ledna • 10:58

V tom případě musíme do účinnosti spalovacího motoru také započítat energetické ztráty při rozvozu paliva k pumpám, energetické ztráty při jeho výrobě, skladování, těžbě ropy apod. Jinak to nebude fér

runner42
27. ledna • 11:14

Ne to nemusíme. Neudělali jsme to ani na jedné straně. Nenechte se zmást, u elektřiny jsme také nezapočítávali náklady na těžbu a transport fosilního paliva, které je spotřebováváno při její výrobě. Přesněji, máte pravdu, že by bylo korektní přičíst energetické náklady na distribuci hotového paliva. To ovšem představuje zanedbatelných 0.5%.
Co se týče výroby benzínu, ke ztrátě energie při výrobě z ropy v podstatě nedochází, protože kromě benzínu vznikají další využitelné energetické i neenergetické produkty a celkové energetické ztráty při přeměně jsou minimální.

Mokashi
24. ledna • 14:43

ja s tim teda ve skutecnosti nikdy nejel,ale ted hraju Asphalt 8 a tam je spousta elektromobilu a par jsem poridil a pak uz jen rychle shanel penize na poradny dvanactivalec,co se da poslouchat,protoze s tim elektro zazrakem si clovek pripada jak kdyby vysaval a ne jel v aute :-D

daniel
24. ledna • 13:00

Zhrnutie : rok 2012 - v diskusiach som si "vypocul" radoby vtipne a svetacke reakcia od ludi ktorých tech povedomie sa rovna nule.. Vacsinu to boli nazory ze nie je mozne realne vyrabat el.mobil s dojazdom viac ako 100km. - tesla spusta prve info o tom ze tesla by mala mat dojazd cez 400km
rok 2013 - zase som sa v diskusiach /vacsinou rovnakym tonom/ dozvedel ze sice ano tak asi to ide vyrobit ale nie je to realne vyrabat masovo. A ze tesla len zhrabla 500mil usd od vlady a o par mesiacov zostane po nej len smrad.. Realita : 500mil spaltenćh o xx rokov dopredu do posledneho centu. Nabeh vyroby a raketovy rast na burze.
zaciatok roku 2014 : ked uz teda sa to aj masovo vyraba tak zase niekto riesi ze sa s tym s frankfurtu do ciech ide dva dni.A samozrejme "zabudneme" na vystavbu superch ktora sa spusta.. Tak dotycneho upozornime ale ten samozrejme pouzie par tyzdnov stare udaje a a akosi "pozabudne" ze do konca roku bude pokryta cela zapadna eu a ze hustota sa bude stale zvysovat..
ja by som to videl takto. Model s nie je pre kazdeho. Koli cene. A noc lepsie na tom nebude ani model x... Ale ak tesla prezije tak o dva roky je tu model e v cene trojkoveho bawora s dojazdom okolo 300km. A jedine obmedzenie el mobilu je jasne. nie je to pre nikoho kto byva v panelaku.

runner42
24. ledna • 13:32

Rok 1901 - elektromobily mají běžně dojezd 130km
Rok 2011 - po sto letech vývoje se dojezd elektromobilů dostal na 170km
Rok 2012 - Tesla prodává Model S, který řeší dvojnásobné zvýšení dojezdu zdvojením kapacity baterií a jejich ceny a volbou méně bezpečné technologie.Rok 2013 - Stav trhu: Nissan Leaf, dojezd 170km, cena battery packu 300 tisíc Kč, použita technologie s vysokou životností, a nízkým rizikem. Prokázaný průměrný pokles kapacity 7,5% každých 15 tisíc kilometrů. Model S, dojezd 380km, cena battery packu 600 tisíc Kč, použita technologie s kratší životností a vyšším rizikem. Předpokládaný průměrný pokles kapacity 10% každých 15 tisíc kilometrů.

Lovap
25. ledna • 9:23

Na youtube je k pozretiu jedna Tesla s 60 kw packom batérii a pokles pri 20 000 míľach je JEDNA míľa. Pri novom mal dojazd 209 míľ pri plnom nabití, teraz 208.

Vana666
25. ledna • 10:11

Na notebooku mi taky stará baterka ještě hlásí téměř původní kapacitu. Akorát že při vybíjení když podle budíku zbývá ještě pohodových 30% kapacity tak se notebook najednou vypne a konec.

Lovap
25. ledna • 14:59

Lenže on na tom tých 208 míľ prejde ... Toľko k notebooku :-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
25. ledna • 16:06

Video jsem neviděl takže jestli opravdu jel až do chcípnutí nevím. Skutečný dojezd stejně závisí na způsobu jízdy a od toho na začátku vykalkulovaného se může dost lišit. Samozřejmě oběma směry

Daniel
24. ledna • 16:44

Takze vlastne tesla model s neexistuje???lebo nechápem čo váš príspevok chcel naznacit. To že nik nepostavilokrem tesly auto s takou bateriou nie je problém tesly ale nissanu vw a dalších. Vy musíte prijať fakt že sa to dá :) a nechcem Vám kazit podvečer ale tesla do konca roku pošle na trh bateriu s kapacitou nad 100kwh.
A neviem odkiaľ beriete "odborné " odhady a výpočty ohľadom degeneracie kapacity. Ale videl by som to na odborné články a autofora cz. Pán ktorý vlastni tuto konkrétnu teslu je zároveň majiteľom nissanu leaf. Ak si nájdete jeho web veľmi detailne popisuje meranie a úbytok kapacity v baterii nissanu. A po 30 alebo 40 tis km je to pod 3%. Majitelia modelu s ktorý majú najazdenych už zopár desiatok tisíc mil píšu o ešte menšom ubytku kapacity.
Skúste prijať realitu a prestať variť s vody

runner42
25. ledna • 11:33

Daniel,Lovap> Omlouvám se, při psaní příspěvku jsem prohodil životnost u LMO a NCA technologií. Baterie Tesly mají při pomalém nabíjení samozřejmě větší životnost, než baterie Leafu. Z vody rozhodně nevařím, pokusím se to podrobněji rozvést.Nissan Leaf využívá battery pack vyráběný firmou NEC a využívající LiMn2O4 katodu vyráběnou firmou Nippon Denko. Uvedená technologie (jinak též LMO) je poměrně bezpečná a relativně levná, trpí ale značnou degradací kapacity. Podrobnou studii založenou na datech vlastníků, včetně zohlednění geografických vlivů naleznete zde http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php...
Tesla Model S využívá LiNiCoAlO2 technologii v článcích 18650 firmy Panasonic. Tato technologie (jinak též NCA) není moc bezpečná, je nepoměrně dražší než LMO, ale při normálním nabíjení má delší životnost. Vzhledem k množství článků v battery packu modelu S byli konstruktéři nuceni stejně sáhnout k aktivnímu chlazení, aby při nabíjení nedocházelo k přehřívání . Při nabíjení pomocí Superchargeru ovšem i přes toto chlazení dochází k vnitřnímu přehřívání článků, které způsobuje rychlou degradaci jejich kapacity, mnohem rychlejší, než je tomu u nechlazeného LMO battery packu Leafu.Jinými slovy - Tesla šla cestou dražších baterií, které se vám odvděčí při normálním pomalém nabíjení poměrně dlouhou životností. Na battery pack se ale nesmíte ani zle podívat, natož s autem bourat. Nissan šel cestou bezpečnějších levnějších baterií, ale za 3 roky si i bez rychlého nabíjení připravte 300 tisíc na nový battery pack.
Porovnání technologií LMO a NCA naleznete napříkad zde http://batteryuniversity.com/learn/article/explaining_... ...

Vana666
24. ledna • 13:28

daniel: naštěstí v panelákách bydlí jen nepatrné procento lidí

Kenny
24. ledna • 7:39

technicky tomu až tak nerozumím, ale jako výsledek se mi to docela líbí :-)) kdyby spadla cena tak na půlku, možná by mě to aj lákalo ;-)

Vana666
24. ledna • 7:45

Dolarová cena možná spadne, ale furt tu zůstává místní rušivý faktor v podobě guvernéra české národní banky, ten to dokáže v pohodě vykompenzovat ...:-/

Art Vandelay
23. ledna • 21:20

Konecne par peknych slov o Modely S, s tym jazdenim na vacsie vzdialenosti bude zatial v nasom regione problem, lebo superchargre sa zatial stavaju len v zapadnej europe. Ale pride aj na nas, len treba pockat..

Vana666
23. ledna • 21:31

Pár zajímavých informací o provozu i pořizování Tesly je taky tady
( předpokládám že se jedná o totéž auto jako v testu)http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php...

Art Vandelay
23. ledna • 21:51

Ano, cital som, to bola este divocina ako to ten pan objednaval, teraz to uz je jednoduchsie, obchod ma Tesla vo Viedni (pre mna 60km) a k Vam bude asi tiez nieco blizko (Mnichov hadam, neskor Berlin). Nieze by som sa ho chystal kupovat, ale ked vyjde Model E snad o 3 roky a cena bude do 40K, tak to bude velmi zaujimave.

runner42
24. ledna • 6:56

Mě spíš přišlo jako divočina absolvovat trasu Frankfurt - Rožnov za dva dny a pak o Tesle tvrdit, že je to auto vhodné pro dlouhé cesty.
Článek majitele je zajímavý, ale pokud si odmyslíte nadšení z nového auta, zůstává jen příběh o tom, jak vás to auto brutálně omezuje a šikanuje.
Nevím jak vy, ale cestovat z Něměcka domů do Čech dva dny s tím že ve čtyři v noci dorazím na hotel, abych se pár hodin vyspal a pokračoval dál, to je prostě absurdní a současně hezká ukázka toho, co vás s elektromobilem čeká.

Eniel Lorien (eniel)
24. ledna • 7:33

Ale no... Budte realista a zoberte fakty : V čase ked pán Kubiš kupoval svoju T nebola v aurope nainstalovana ani jedna rychlonabijacia stanica Tesla. Dnes by tu istu trasu absolvoval tak zo 40 min nabijanim. Akcie tesly zase letia hore lebo ako sa zda siet superchar. spusta presne podla plánu. Do konca tohoto roku bude prejazd od jadranu po sever norska uplne bez problemov. Pripominam že vykon sch od tesly je tusim 120 kW /alebo až 130 - google vam odpovie/ Este raz odporucam sledovat vývoj - ten zjavne ide o dost rýchlejsie ako su vaše informacie a s toho plynuce komentare
http://ecomento.com/2014/01/22/teslas-superch... ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
runner42
24. ledna • 9:28

Buďte prosím konkrétní. Kde je na trase Frankfurt-Rožnov nainstalována rychlonabíjecí stanice schopná dobít 85kWh za 40 minut. Děkuji.

Eniel Lorien (eniel)
24. ledna • 9:48

Ak sa nemylim jedna bude priamo pri frankfurte na dialnici... http://www.teslamotors.com/de_DE/supercharger...

runner42
24. ledna • 10:22

1. To se tedy mýlíte. Te jedna ze 14 evropských stanic je od Frankfurtu 140 kilometrů daleko a pro náš případ úplně blbým směrem.
2. I kdyby byla přímo ve Frankfurtu, jak vám to jako pomůže?Takže klasické elektromobilní kecy v kleci, že?

daniel
24. ledna • 12:02

14 ich je teraz. do konca roku ich bude raz tolko a do 2 - 3 rokov este o dost viac...vravel som? sledujte vyvoj - ide rychlo dopredu :D

daniel
24. ledna • 11:55

Ale bavime sa o stave na konci roku 2014 :) to bude jedna pri viedni jedna pri mnichove dalsia pri frankfurte. Kludne vystartujte s frankfurtu chodte do mnichova tam 20 - 25 min nabijajte potiahnite do Viedne tam potrebujete asi hod a potom v klude smer slovensko. To ze superch v sk a na sk je este hudba bud to je problem.
Takže klasické elektromobilní kecy v kleci, že? nie.. kecata vy,, a dost vela

runner42
24. ledna • 12:15

Tvůj příspěvek je zcela mimo mísu. Téma je tvrzení, že majitel dnes dojede nebo nedojede se 40min dobíjením.

Vana666
24. ledna • 12:07

daniel: Vy byste opravdu doporučil jet z Frankfurtu do Rožnova přes Vídeň a Slovensko ? To pěkně děkuju

daniel
24. ledna • 12:44

ano keby som vlastnil model s teraz.. zial nevlastnim. Ale ak ho budem vlastnit o rok na to slovensko sa dostanem viac menej priamo kamkolvek s nemecka. :)

Vana666
24. ledna • 13:53

daniel: Tím jste přesně vystihl současný neutěšný stav:- Klasickým autem pojedete přímo z Frankfurtu přes Prahu a Brno do Rožnova, délka trasy 850 km, doba jízdy cca 8:40 hod. (mapy.cz) a většina aut to zvládne bez tankování po cestě- Teslou coby nejlepším současným elektromobilem pojedete přes Mnichov, Vídeň a Bratislavu, celková délka je 1160 km, doba čisté jízdy 11:20 hod a k tomu budete muset nejméně dvakrát nabíjet. Samozřejmě za předpokladu že dojezd Tesly při dálniční rychlosti nepůjde výrazně dolů, těch 480 km má tuším při konstantních 70 km/h.Nikdo mi nevymluví, že elektromobilita je stále především pro nadšence

Vana666
24. ledna • 10:18

A to jedno nabití ve Frankfurtu bude stačit na dojetí do rožnova vzdáleného 850 km ?

Vana666
24. ledna • 7:41

Úplně bezproblémový průjezd bude, až se hustota rychlonabíjecích stanic vyrovná hustotě klasických pump, nebo až se dojezd eletromobilu prodlouží na nějaké 2-3 tisíce km. Jinak to holt omezovat bude..

Eniel Lorien (eniel)
24. ledna • 9:57

Nie.. toto je uplna ale uplna hluposť. Jedine obmedzenie el a je garaž. Ak nemate garaž nepomože Vám ani dojazd 1000 Km. Ak mate garaž tak vam stačí dojazd 400 - 600 km podľa toho ako moc cestujete. Sieť klasických čerpadiel musí byť husta lebo ŽIADEN klasicky automobil doma nenatankujete. El mobil mate každeráno pripravený "natankovaný" a možete si dať pár stoviek km. A uprimne. Pokial nie ste autobusár kolko dní v roku najazdíte viac ako 400 km..?? 5 alebo možno 10?? Takže ten superch. využijete tak 10 x do roka... Zvysok budete tankovať doma. Na tuto temu pisal blog majitel nissanu leaf niekde zo statov. A vypocital ze napriek tomu tomu že má nissan l dojazd len okolo 110 -150 km /tretina poproti tesle/ ušetrí rocne niekolko hodín tým že nepotrebuje chodiť tankovať benzín ... Ako vraví klasik - aby ste pochopili pre Vás nepochopitelné otočte svet hore nohami a zrazu zistite ze ste sa na veci pozerali naopak :)

eLzyx
24. ledna • 11:18

doma lze natankovat CNG vozidla ... což je klasické vozidlo se spalovacím motorem.

runner42
24. ledna • 10:29

Vy bydlíte v elektrárně, nebo k vám musí tu elektřinu na dotankování elektromobilu nějak dopravit?
Kolikrát ročně jedete na cestu delší než 400km bez možnosti dotankování?Leaf by sem na vašem místě nezmiňoval. Leaf je totiž katastrofa.. většina majitelů je z omezeného tak vystresovaná, že zdaleka nevyužívá ani ten mizerný dojezd, co auto nabízí. Bazary jsou plné dvouletých a tříletých aut s 10.000 najetými kolometry. A prodávají se za neskutečně nízkou cenu, protože už mají řádně ukrojeno z životnosti batterypacku.

Vana666
24. ledna • 10:21

nejmíň 30 dní v roce a to autobusák opravdu nejsemale souhlasím že na ježdění "kolem chalupy" dojezd kolem 400 km stačí

daniel
24. ledna • 11:56

:) dovolim si pochybovat :)

Art Vandelay
24. ledna • 9:26

Uplne ten isty pocet ich nebude musiet byt, pretoze pri elektromobile mas v principe kazde rano plnu nadrz. Samozrejme ze u nas nebyva tolko ludi v rodinnych domoch ako napriklad v USA a ked ludia parkuju na ulici, tak tazko budu "tankovat" stavu na sidlisku, cize z tohto pohladu budu este zopar rokov elektricke auta len pre ludi s garazami. V USA kde ma skoro kazdy dom to bude jednoduchsie, v principe treba vybudovat superchargre hlavne na dialniciach medzi mestami. Na tomto Tesla uz robi a o par dni/tyzdnov sa bude dat prejst z LA to NY a potom dole na Floridu. Uz teraz clovek prejde z Vancouveru do San Diega.

rajtoral
27. ledna • 14:19

V USA ma skoro kazdy dum? Asi moc koukáte na filmy.

Art Vandelay
27. ledna • 16:11

Ano, filmy pozeram rad, okrem toho som zil v USA asi 7 rokov, okrem par velkomiest ako NY, SF, a mladych ludi ktori prenajimaju apartamy byvaju viacmenej vsetci (aj chudoba) v rodinnych domoch.

Vana666
24. ledna • 7:12

Jj, a potvrzuje to že elektromobily jsou pořád věc spíše pro nadšence a průkopníky, které jejich typické dobré vlastnosti nadchnou natolik, že zároveň dokážou jejich výrazná negativa zcela přehlížet. Případně mezi sebou i bujně diskutují jak se jim daří řešit problémy, které majitel klasického auta vůbec nezná. Ovšem ten zase řeší problémy jiné, žejo....

Jig
23. ledna • 20:42

Pochvala fotografovi. Krásný fotky. Jak základ, tak následné úpravy.

Vana666
23. ledna • 19:38

Pochybuju že Tesla má 600 Nm v celém rozsahu otáček elektromotoru, takhle by to navrhl jen velmi nešikovný konstruktér a to určitě nebude případ právě Tesly. Elektromobily obvykle mívají maximální moment od nulových otáček po třetinové až poloviční kdy dosáhnou max.výkonu a pak moment plynule klesá. Díky tomu dosáhnou max. výkonu už při střední rychlosti což je velmi potřebné pro akceleraci a stoupavost. Tipnu si že Tesla drží max. moment do cca 4900 otáček, pak začne klesatJinak ale není potřeba se divit hodnotě momentu 600Nm, Tesla by jezdila úplně stejně i kdyby její elektromotor měl při stejném výkonu moment třeba jen poloviční. Autem hýbe výkon (teda hlavně ten okamžitý), moment není důležitý. Ale to asi všichni kdo se aspoň trochu vyznají v autech a technice dobře vědí.Jinak fajn seznámení, je vidět že krátkodobé prudké zrychlení (které přece jen není až tak náročné na energii) je u výkonných elektromobilů opravdu parádní disiplínou.

Elpin E. (Elpin)
25. ledna • 10:32

Není náhodou výkon jen vypočítaná veličina z točivého momentu a otáček? Jinými slovy, moment je důležitý a v praxi je to ověřitelné tím, že když "na to šlápnu" v otáčkách nejvyššího momentu, zatlačí mě to do křesla víc než když "na to šlápnu" v otáčkách nejvyššího výkonu. Ale opravte mě jestli se mýlím.

Vana666
25. ledna • 11:12

David Šlachta - ano, v tom co jste napsal se sice nemýlíte, ale zvolil jste velmi nevhodný příklad.
Takže to srovnání okamžité akcelerace při max. momentu a max.výkonu si klidně udělejte, ale při stejné rychlosti !! Pochopitelně budete muset podřadit abyste při stejné rychlosti dostal motor do otáček maxima výkonu ale výsledek bude určitě přesvědčivý.

Elpin E. (Elpin)
27. ledna • 0:26

To se mi nezdá. Proč je u toho důležitá rychlost? Navíc když budu měnit převody abych dosáhl stejné rychlosti na jinačí otáčky, mění se tím i točivý moment který jde na kola (na jedničku jde na kola mnohem větší točivý moment než na pětku, jinak bysme se nerozjeli) a tím se přece test znehodnotí.Selským rozumem, když budu mít např. nafťák s max. momentem v nízkých otáčkách a pojedu 50km/h na 5. převodový stupeň, určitě bude auto akcelerovat jako šnek, i když budu v maximu točivého momentu. A stejně tak když pojedu 50km/h na 2. převodový stupeň, auto vystřelí jako blesk a je jedno jestli jsem v maximu výkonu nebo ne, protože točivý moment (a tudíž i výkon) je na kolech o řád větší. Není to potom srovnávání hrušek s jablky?

Vana666
27. ledna • 8:33

David Šlachta - dyť jste si odpověděl sám - pro akceleraci auta není důležitý aktuální točivý moment motoru, ale hnací síla na kolech! A ta je pochopitelně závisla výhradně na okamžitém výkonu motoru a rychlosti auta podle jednoduchého vztahu:F = P/vnepotřebujete znát ani celkový zařazený kvalt a jeho převodový poměr, není důležitý ani moment motoru. Důležitá je ale rychlost auta, při stejném výkonu bude ve dvojnásobné rychlosti zrychlení jen poloviční. Tohle je určitě v souladu spraxí, proto i ta podmínka porovnávání při stejné rychlosti. Test se s ní proto neznehodnotí, naopak je díky ní relevantní.Takže skutečně když vezmeme nějaké auto a budeme porovnávat akceleraci třeba na třetí rychlostní stupeň v pásmu max.výkonu a na pátý stupeň v oblasti max.momentu (oboje při stejné rychlosti auta), tak při tom max.výkonu bude akcelerace vyšší než při max.momentu. Jinými slovy že vyšší aktuální moment není pro vyšší akceleraci rozhodující, vyšší výkon ovšem ano.A jaký je závěr ? - vše je plně v souladu s mým tvrzením na začátku, že pro akceleraci je důležitý výkon a samotný moment je nepodstatná podružná veličina. Tesla pojede úplně stejně když bude mít její motor při stejném výkonu 100Nm, 300Nm 600Nm nebo 2000Nm. Pochopitelně v každém z uvedených případů bude mít motor jiné otáčky, vše se ale nakonec srovná v odlišných převodech.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
VELDA
21. května • 14:55

Proč se tedy výrobci snaží použitím variabilní geometrie lopatek turbodmychadla nebo dvou turbodmychadel atd. posunout vrchol točivého momentu do co nejnižších otáček ?

Nikoloki
25. ledna • 11:02

Samozřejmě, výkon a točivý moment jsou svázány vztahem "Výkon = TočivýMoment × ÚhlováRychlostOtáčení" (P = M × Omega) – výkon ve Wattech, točivý moment v Newtonmetrech, úhlová rychlost v radiánech za sekundu).

storky
23. ledna • 20:53

Je to přesně jak píšeš, naprosto souhlasím. Bohužel technika je pro dnešní novináře čím dál větší problém.

Vana666
23. ledna • 21:39

Tak omluvou je aspoň že ten test nepsal nikdo z Autorevue

Doporučujeme

Články odjinud