Tesla Model S: firma již přijímá objednávky

Máte-li zájem o čtyřdvéřový sedan na elektřinu, můžete si již objednat novou Teslu Model S. Automobilka vám konečně neřekne ne.

Zatím však pouze v případě, že bydlíte v USA. Každopádně může jít konečně o průlom elektřiny v běžném provozu. Sedan Tesla má na jedno nabití akumulátorů ujet bezmála 500 km, což je na dnešní poměry vynikající hodnota, přičemž prodejní cena vozu má po započtení vládního příspěvku startovat na částce 49 900 dolarů, tedy v přímém přepočtu necelý milion korun.

Vůz Tesla Model S může být dobíjen napjetím 120, 240 i 480V, přičemž v posledním případě vám k plnému nabití vystačí jen 45 minut. Podle výrobce tak při započtení běžných přestávek na občerstvení, jež lze využít k dobíjení, Tesla urazí vzdálenost z Los Angeles do New Yorku za srovnatelnou dobu jako běžné auto s benzínovým motorem. Pochopitelně pouze v případě dostupnosti dobíjecích stanic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohonná jednotka včetně akumulátorů (až 70 kWh) je vestavěna v podlaze vozu, jenž tak nabízí zavazadlové prostory ve své zádi i přídi. K prostornému a variabilnímu interiéru pak přispívá též výklopná záď, která usnadňuje přístup do zadního zavazadelníku, kam se má v základní konfiguraci zároveň vejít surf a horské kolo

Nejvyšší muž společnosti Tesla Elon Musk trvdí, že Model S není kompromisem v žádné z oblastí výkonu, hospodárnosti a praktičnosti. Jisté je, že pokud by se tento vůz ve větším měřítku ujal, vedl by ke zlevňování podobných, čistě elektrických technologií i k systematické výstavbě potřebné infrastruktury. Výroba by se měla rozběhnout koncem roku 2011, přičemž Tesla počítá s dosud definitivně neschválenou vládní půjčkou ve výši 350 milionů dolarů na výstavbu továrny v Kalifornii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tesla má přitom na čem stavět, její elektrické pohonné jednotky se nacházejí i v oficiálně homologovaných vozech Roadster, které zrychlí z klidu na 96 km/h za 3,9 s, ujedou takřka 400 km na jedno nabití a po silnicích jich jezdi již tři stovky, přičemž na dodávku svého vozu Tesla Roadster nyní čeká údajně dalších 1 000 zákazníků. Nový sedan Model S však bude o polovinu levnější a k tomu nabídne praktičnost srovnatelnou se současnými sedany a hatchbacky. Z 0 na 96 km/h zrychlí pod šest sekund a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 190 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Komfortní interiér usadí pětici dospělých cestujících a dvě děti. O pohon se stará vodou chlazený elektromotor doplněný jednostupňovou převdovkou. Později se počítá s pohonem všech kol i s pravostranným řízením. Ke komfortu a bezpečnosti cestování přispívají posuvná, panoramatická střecha, plně digitální přístrojový štít, brzdy Brembo Gran Turismo s šestipístkovými kompaktními třmeny vpředu, jedenadvacetipalcová litá kola s pneumatikami 245/35ZR21 vpředu a 285/30ZR21 vzadu či vnější osvětlení soustavou výbojek a LED.

Inu, uvidíme. Možná stojíme na prahu století elektromobilů. Ale je také možné, že Tesla od americké vlády nakonec na svoji továrnu nedostane ani vindru...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tesla Model S
TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW X5 M50d

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!

včera | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 46 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků