Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Netradiční tok energií v hybridním ústrojí se chystá zavést Jaguar Land Rover.
Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Britský projekt se zaměřuje na získávání odpadního tepla z výfuku, jeho přeměnu na elektrickou energii a následnému využití pro hybridní soustavu. Cílem je takto snížit průměrnou spotřebu paliva o pět procent.

Celá iniciativa pracuje pod o dost více vzrušujícím názvem VIPER2 - Vehicle Integrated Powetrain Energy Recovery. Spolupracují na něm automobilky Jaguar Land Rover i Ford s univerzitou v Nottinghamu a společností European Thermodynamics.

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Zásadní součástkou je termoelektrický generátor (na obrázku), který je namontován za katalyzátorem. I když už ten nějaké odpadní teplo vstřebá, za ním je stále použitelného tepla dostatek. Generátor toto teplo umí přeměnit na elektrickopu energii pomocí tzv. Seebeckova jevu. Dva různé materiály tady mají rozdílnou teplotu a čím je vyšší, tím více energie dokáže součástka vyrobit.

Tvůrci tvrdí, že generátor bude možné namontovat na spalovací motor takřka jakékoli koncepce. "Úprava generátoru je modulární. Může být vyroben v libovolné délce, aby vyhovoval velikosti automobilu. Aby se mohl by se vejít do V6 nebo V8,“ říká pro britský Autocar šéf projektu Bob Gilchrist. V současnosti již probíhají testy v provozu. K sériové výrobě chtějí systém dovést do roku 2025.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků