Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Netradiční tok energií v hybridním ústrojí se chystá zavést Jaguar Land Rover.
Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Britský projekt se zaměřuje na získávání odpadního tepla z výfuku, jeho přeměnu na elektrickou energii a následnému využití pro hybridní soustavu. Cílem je takto snížit průměrnou spotřebu paliva o pět procent.

Celá iniciativa pracuje pod o dost více vzrušujícím názvem VIPER2 - Vehicle Integrated Powetrain Energy Recovery. Spolupracují na něm automobilky Jaguar Land Rover i Ford s univerzitou v Nottinghamu a společností European Thermodynamics.

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Zásadní součástkou je termoelektrický generátor (na obrázku), který je namontován za katalyzátorem. I když už ten nějaké odpadní teplo vstřebá, za ním je stále použitelného tepla dostatek. Generátor toto teplo umí přeměnit na elektrickopu energii pomocí tzv. Seebeckova jevu. Dva různé materiály tady mají rozdílnou teplotu a čím je vyšší, tím více energie dokáže součástka vyrobit.

Tvůrci tvrdí, že generátor bude možné namontovat na spalovací motor takřka jakékoli koncepce. "Úprava generátoru je modulární. Může být vyroben v libovolné délce, aby vyhovoval velikosti automobilu. Aby se mohl by se vejít do V6 nebo V8,“ říká pro britský Autocar šéf projektu Bob Gilchrist. V současnosti již probíhají testy v provozu. K sériové výrobě chtějí systém dovést do roku 2025.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků