Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Netradiční tok energií v hybridním ústrojí se chystá zavést Jaguar Land Rover.
Teplo ze spalin motoru chce Jaguar využít pro výrobu elektrické energie

Britský projekt se zaměřuje na získávání odpadního tepla z výfuku, jeho přeměnu na elektrickou energii a následnému využití pro hybridní soustavu. Cílem je takto snížit průměrnou spotřebu paliva o pět procent.

Celá iniciativa pracuje pod o dost více vzrušujícím názvem VIPER2 - Vehicle Integrated Powetrain Energy Recovery. Spolupracují na něm automobilky Jaguar Land Rover i Ford s univerzitou v Nottinghamu a společností European Thermodynamics.

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Potvrzeno, produkční I-Pace se ukáže v Ženevě. Co o revolučním Jaguaru víme?

Zásadní součástkou je termoelektrický generátor (na obrázku), který je namontován za katalyzátorem. I když už ten nějaké odpadní teplo vstřebá, za ním je stále použitelného tepla dostatek. Generátor toto teplo umí přeměnit na elektrickopu energii pomocí tzv. Seebeckova jevu. Dva různé materiály tady mají rozdílnou teplotu a čím je vyšší, tím více energie dokáže součástka vyrobit.

Tvůrci tvrdí, že generátor bude možné namontovat na spalovací motor takřka jakékoli koncepce. "Úprava generátoru je modulární. Může být vyroben v libovolné délce, aby vyhovoval velikosti automobilu. Aby se mohl by se vejít do V6 nebo V8,“ říká pro britský Autocar šéf projektu Bob Gilchrist. V současnosti již probíhají testy v provozu. K sériové výrobě chtějí systém dovést do roku 2025.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

včera | AutoRevue.cz | 4 příspěvky
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků